آموزش افزایش عمر سخت افزار دیدگاه خود را بنویسید

هر کاربری باید این حقیقت را بپذیرد که بالاخره عمر مفید کامپیوترش با هر مدل و کیفیتی تمام می‌شود، و برای همیشه نمی‌تواند از آن استفاده کند؛ همه قطعات کامپیوتر، لپ‌تاپ و.. دارای عمر محدودی هستند و عواملی مثل استفاده بیش از اندازه از آن‌ها، اسمبل نادرست قطعات، نویز، حمل نادرست و.. وجود دارد که این زمان را کمتر از حد معمول خود می‌کند، و باعث می‌شود که قطعات آن فرسوده‌تر شوند، و یا نهایتاً قطعه بسوزد و بالاجبار باید قطعات تعویض شوند.

با این وجود، شرایطی هم وجود دارد که با رعایت آن‌ها، مجموع طول عمر قطعات و سیستم بالاتر می‌رود و بالطبع زمان انقضای سیستم هم عقب‌تر می‌افتد. قبل از اعمال هر راهکار مفیدی برای افزایش عمر قطعات، بهتر است به اشکالات رایجی که در مواجه با نگهداری سیستم‌ها انجام می‌دهیم پی بریم تا آنها علاوه بر رفع این موارد مشکل‌ساز، با کارایی خوبی هم مواجه شویم.

در این مقاله به چند راهکار برای رفع اشکالات رایج در سیستم برای افزایش طول عمر سخت افزار می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

 

تهویه نا مناسب

شاید بتوا تهویه ضعیف را اصلی‌ترین دلیلِ کاهش عمر قطعات دانست، چرا که باعث بروز نقص‌های جدی در سخت افزار می‌شود، و به مرور سبب می‌شود که عملکرد سیستم کند ‌شود؛ مثلا بدترین شرایطی که برای باطری لپ‌‌تاپ ممکن است ایجاد شود، و طول عمر آن را به مقدار بسیار زیادی کاهش دهد، نگهداشتن باطری آن در فضاهای گرم و پر حرارت است. اجزای اصلی سیستم‌های کامپیوتری مثل CPU و کارت گرافیک و.. به قطعه ای جدا برای گرماگیری و خنک کردن نیاز دارند، تا عملکردشان با اختلال مواجه نشود.

امروزه در لپ تاپ‌ها و کامپیوترها به قطعات فن و گرماگیر توجه جدی شده است، تا به طور فزاینده‌ای از ایجاد حرارت کم کنند، اما این تنها راه برای کم کردن حرارت موجود در این سیستم‌ها نیست؛ سعی کنید که کیس و لپ تاپ خود را در فضاهای خنک و با تهویه مناسب قرار دهید، یا کیس را در زیر میز قرار دهید، چرا که هوای سرد سنگین‌تر است و پایین‌تر از هوای گرم قرار می‌گیرد.

در بعضی از لپ تاپ ها فن ها در پنل پایین (و نه همیشه در کناره ها) تعبیه شده‌اند و به همین دلیل نباید لپ تاپ را روی فرش، بالش، کتاب و.. قرار داد، تا علاوه بر جلوگیری از ورود پرز فرش به لپ تاپ، راه جریان هوا بسته نشود.

 

 

وجود گرد و خاک در قطعات

وجود گرد و خاک در قطعات باعث می‌شوند که راه عبوری هوا بسته شود، و سیستم با حرارت نابجایی مواجه شود؛ پس بهتر است سیستم را در فضاهایی که تهویه نامناسبی دارند، محل عبور گرد و خاک هستند و به ندرت هم می‌توان آن ها را از گرد و خاک تمیز کرد، استفاده نکنید. جلوگیری از ورود گرد و خاک در لپ تاپ، بخاطر فضای کمتر و بسته‌تر آن، و هم چنین وجود فن هایی که گرد و خاک را جذب می‌کنند، از اهمیت بالاتری بر خوردار است.

برای اطمینان از عدم تجمع گرد و خاک، در بازه های زمانی مرتب قطعات را تمیز کنید. برای تمیز کردن بعضی از قطعات می‌توانید کیس را باز کرده و گرد و خاک را پاک کنید.

اگر نمی‌خواهید که کیس به هر دلیلی مثل گارانتی، و یا زمان گیر بودن و..باز شود، می‌توانید که از اسپری‌های هوای فشرده استفاده کنید.

برای تمیز کردن مانیتور هم محلول و دستمال‌های مخصوصی وجود دارد.

 

 

 

سست شدن نصب کابل‌ها

ممکن است مواقعی پیش بیاید که سیستم‌تان به طور ناگهانی خاموش شود، برای اولین کار به سیم کشی‌ها توجه کنید. کابل‌های داخلی بدلیل جابجایی کمتر و قرارگیری در محفظه، کمتر امکان تکان خوردن و سست شدن دارند، اما کابل‌های خارجی با هر تحرک ممکن است از محل نصبشان مقداری خارج شوند، به همین دلیل درستی نصب این‌ها را اول بررسی کنید.

کابل‌هایی که برای دکمه روشن/ خاموش استفاده شده‌اند، اصلی‌ترین دلیل خاموش شدن ناگهانی سیستم هستند.

 

 

 

برق رسانی ضعیف

گاهی منبع برق یا پاور سیستم، نمی تواند به خوبی به همه اجزای سیستم برق رسانی کند، و این اختلال باعث می‌شود که در بهترین حالت فقط باعث خاموشی سیستم و از دست رفتن اطلاعات در حال اجرا شود و در بدترین حالت مادربُرد بسوزد، و یا حداقل با از دست دادن یکی از قطعات تان رو به رو ‌شوید. این مشکل می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد، مثلا استفاده از وسایل برقی زیاد و پر انرژی به همراه کامپیوتر در یک محیط، مثل یخچال باعث می‌شود که برق ضعیفی به سیستم‌تان برسد.

در حال حاضر دستگاه‌های نوسان برقی وجود دارند که در حال معمول می‌توانند ۳۹۴۰ ژول برق رسانی را برای شما تأمین کنند.

 

 

وقفه در نیروی برق

اگر در محیطی زندگی می‌کنید که به دفعات با قطع و برگشت برق رو به رو باشید، باید مطمئن باشید که علاوه بر از دست دادن اطلاعات، آسیب جدی هم به هارد دیسک‌تان وارد می‌شود؛ به احتمال زیاد قطعاتی مثل حافظه‌های خارجی آسیبی نمی‌بینند چون به طور دائم به سیستم متصل نیستند و در معرض این وقفه‌ها قرار نمی گیرند. اما اگر استفاده از این وسایل طولانی شد و وقفه‌ها باعث پاک شدن اطلاعات شد، می‌توانید با یک نرم افزار بازیابی اطلاعات، اطلاعات خود را برگردانید.

نهایتا برای این‌که، نوسانات برق در سیستم شما خرابی ایجاد نکنند، باید از یک منبع انرژی برای تأمین انرژی در لحظات اضطراری وقتی که سیستم به طور ناگهانی خاموش می‌شود استفاده کنید، تا مثل یک باطری برای مدت زمان کوتاهی اجازه دهد اطلاعاتتان را ذخیره کنید و در حالت عادی سیستم را خاموش کنید.

 

 

خالی شدن دور از انتظار باطری

برای اولین کمک به سلامتی باطری، باید آن را از حرارت و دمای زیاد دور نگهدارید؛ این حرارت می‌تواند از فضای محیطی گرم به باطری منتقل شود و یا استفاده زیاد از  باطری آن را بیش از حد داغ کند؛ د ره رصورت اگر نیاز به حمل لپتاپ ندارید، و به انرزی نرمال برق هم دسترسی دارید، از باطری استفاده نکنید.

سعی کنید باطری را در نقطه صفر و ۱۰۰ در صد قرار ندهید، همیشه مقداری کمتر از ۱۰۰ درصد آن را از منبع برق خارج کنید، در کنار این، نگذارید که درصد باطری از حد مشخصی پایین‌تر رود تا لپ تاپ خاموش شود.

 

 

ضربه فیزیکی

در هنگام افتادن و یا ضربه خوردن دیگر اشیاء با لپ تاپ، کیس، احتمال آسیب دیدن قطعات وبالاخص هارد دیسک بالا می‌رود، چرا که از مدارات ظریفی تشکیل شده‌اند.

همیشه مد نظر داشته باشید که در هنگام روشن بودن وسایل، آن‌ها را جابجا نکنید، و سعی کنید که مایعات را با احتمال ریختن بر روی قطعات نزدیک وسایل روشن قرار ندهید.

در هر صورت سعی کنید اطلاعاتی درباره مواجهه با مشکلاتی مثل ریختن مایعات داشته باشید.

 

بروز رسانی‌ها

شاید نتوان به طور مستقیم این گزینه را به اختلالی برای سخت افزار معرفی کرد، اما اکثر بروزرسانی‌ها باعث ایجاد خطا و اختلال در مجموع عملکرد سیستم می‌شوند.

سعی کنید از نرم افزارهایی که باگ دارند استفاده نکنید، چرا که راه ورود هکرها به سیستم شما را باز می‌کنند. به علاوه نرم فزارهای بلا استفاده را هم پاک کنید؛ کمتر از نرم افزارهای بتا استفاده کنید.

همیشه بر روی سیستم خود یک آنتی ویروس داشته باشید و از آخرین نسخه مرورگر، که نسخه مطمئن‌تری هست، استفاده کنید.

 

نتیجه گیری:

شاید عمر مفید یک سیستم کامپیوتری بیشتر از ۱۰ سال نشود، اما مشکلات رایجی وجود دارند که این عمر را به کمتر از ۱۰ سال کاهش می‌دهند.

بهتر است با دانستن این مشکلات، علاوه بر رفع کاهش عمرقطعات سیستم، به افزایش کارایی سیستم هم کمک کنید.

منبع:گویا ای تی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *