انواع کانکتور کابل HDMI 1

نگاهی به تاریخچه کابل HDMI

HDMI مخفف High Definition Multimedia Interface یا رابط چندرسانه‌ای کیفیت بالا است و از زمانی که ۶ غول دنیای الکترونیک یعنی کمپانی‌های هیتاچی، پاناسونیک، فیلیپس، سیلیکون ایمیج، سونی و توشیبا به سمت استفاده از آن حرکت کردند، بیش از ۱۰ سال گذشته است. امروزه این پورت تحت لیسانس سیلیکون ایمیج در وسایل مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و سایر کمپانی‌ها باید در قبال استفاده از آن هزینه‌ای را به این کمپانی بپردازند. مشخصات این پورت هم توسط سیلیکون ایمیج به روز می‌شود.

و اما دیسپلی‌پورتی که عمر کمتری نسبت به HDMI دارد ، این پورت تحت نظر اتحادیه‌ی استانداردهای الکترونیکی ویدیو یا VESA توسعه یافته و توسط همین اتحادیه کنترل می‌شود. این اتحادیه شامل کمپانی‌های زیادی است، از ای‌ام‌دی گرفته تا ZIPS، همگی عضو VESA می‌باشند.

در سال ۲۰۰۶ DISPLAY PORT به عنوان جایگزینی برای پورت آنالوگ VGA (یا Video Graphic Array به معنی آرایه‌ی گرافیکی ویدیویی) که در سال ۱۹۸۷ معرفی شده بود و همچنین پورت DVI (یا Digital Video Interface به معنی رابط ویدیویی دیجیتال) که در سال ۱۹۹۹ معرفی شده بود، معرفی شده است. این دو پورت اصولاً برای کامپیوترها طراحی شده بودند. دیسپلی‌پورت یک محصول کاملاً رایگان است.

جالب اینجاست که از ۶ کمپانی که قبلاً HDMI را معرفی کرده بودند، تنها دو کمپانی هیتاچی و فیلیپس در اتحادیه‌ی VESA عضو نیستند و بقیه دیسپلی‌پورت را همراهی خواهند کرد.

انواع کانکتور

کانکتور HDMI دارای ۱۹ پین است و معمولاً در ۳ اندازه‌ی مختلف استفاده می‌شود. نوع A استاندارد است، نوع C مینی نام دارد و نوع D که کوچک‌ترین اندازه را دارد، میکرو نام دارد. پرکاربردترین اندازه همان نوع A است و البته یک اندازه‌ی دیگر به نام E هم معرفی شده که بیشتر در صنعت خودرو کاربرد دارد.

بیشتر کانکتورهای HDMI از طریق اصطکاک در موقعیت خود قفل می‌شوند و لذا محکم در سوکت فرو می‌روند اما برخی از سازندگان مکانیزم‌های خاصی برای قفل شدن کانکتور پیش‌بینی کرده‌اند که از شل شدن آن جلوگیری می‌کند.

پورت مینی و میکرو HDMI پرکاربرد در دوربین های دیجیتالی ، تبلت و …..




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *