باکس هارد

باکس هارد یا HDD Enclosure چیست؟ 2

باکس هارد یا HDD Enclosure:

باکس هارد یک پوشش ویژه طراحی شده برای نگهداری و انرژی رسانی به هارد دیسک است که یک مکانیزم برای برقراری ارتباط بین هارد و یک یا چند کامپیوتر مجزا را نیز ارائه می‌کند.

قاب هارد انرژی مورد نیاز برای کار کردن هارد را تامین کرده و دیتای ارسالی از طریق گذرگاه اصلی آن را به فرمتی قابل استفاده توسط یک اتصال خارجی، روی کامپیوتری که به آن متصل است را تبدیل می‌کند. باکس هارد دارای رابط‌های مختلف برای اتصال به سیستم است، اما امروزه استفاده از پورت USB با توجه به گستردگی و دسترسی راحت به تجهیزات مرتبط، روی آن بیشتر متداول است.

هارد اکسترنال مونتاژ شده کارخانه‌ای، DVD-RW اکسترنال و دیگر دستگاه‌های ذخیره سازی در یک محفظه قاب هارد گنجانده شده‌اند.

مزایای باکس هارد:

مزیت‌های کلیدی استفاده از قاب هارد عبارتند از:

  • اضافه کردن فضای ذخیره سازی اضافی به لپ تاپ و تجهیزات دیجیتال کوچک نظیر ضبط کننده‌های ویدیویی و کنسول‌های بازی.
  • اضافه کردن قابلیت RAID به کامپیوترهایی که فاقد این ویژگی بوده یا فضای کافی برای درایوهای اضافی ندارند.
  • انتقال اطلاعات بین دو کامپیوتر شبکه نشده.
  • اضافه کردن یک منبع پشتیبان گیری قابل حمل با منبع تغذیه جدا از کامپیوتر متصل شده.
  • استفاده از باکس هارد تحت شبکه NAS برای به اشتراک گذاری داده‌ها یا داشتن یک منبع پشتیبان گیری تحت شبکه ارزان.
  • جلوگیری از گرم شدن بیش از حد هارد دیسک حین کار در فضای داخل کیس
  • روشی ساده، ارزان و سریع برای دسترسی به اطلاعات چند هارد دیسک
  • بازیابی اطلاعات از هارد درایو آسیب دیده کامپیوتر، به خصوص زمانی که اتصال هارد به کامپیوتر مشکل باشد.
  • کاهش هزینه ذخیره سازی قابل حمل اطلاعات با استفاده مجدد سخت افزارهای طراحی شده برای استفاده اینترنال

HDD Enclosure:

انواع مختلفی دارد که از لحاظ کلی به دو نوع باکس هارد ۳٫۵ اینچی و باکس هارد ۲٫۵ اینچی تقسیم می‌شوند. این تقسیم بندی به اندازه هاردها اشاره دارد، هاردهای ۳٫۵ اینچی همان هارد اینترنال کامپیوتر بوده و هارد ۲٫۵ اینچی نیز هارد لپ تاپ (هارد داخل هارد اکسترنال و در مواردی هارد سرور) به شمار می‌آید. با توجه به منسوخ شدن رابط IDE باکس‌های هارد امروزی همگی از رابط SATA پشتیبانی می‌کنند. دو نوع رابط SATA در انواع قاب هارد استفاده می‌شود، SATA II و SATA III، که SATA 2.0 دارای سرعت انتقال ۳٫۰Gbps و SATA 3.0 سرعت ۶٫۰Gbps می‌باشد و البته به نوع هارد مورد استفاده هم سرعت انتقال اطلاعات بستگی دارد. لازم به ذکر است که در باکس هارد SATA III می‌توان هارد SATA 2.0 و بالعکس، در قاب هارد SATA II می‌توان از هارد SATA 3.0 استفاده کرد، که البته استفاده از هارد SATA III در باکس هارد SATA III سرعت انتقال بیشتری به شما خواهد داد. ویژگی دیگر قاب هارد نوع خروجی آن است که امروزه با توجه به فراگیر شدن و راحت بودن استفاده از USB 3.0، از این رابط/پورت روی آن‌ها استفاده می‌شود. (در نمونه‌های قدیمی پورت USB 2.0، FireWire, eSATA نیز مشاهده می‌شود)

در ادامه به معرفی چند نمونه باکس هارد می پردازیم:

باکس هارد ۳٫۵ اینچ USB 3.0 ساتا ۳ اوریکو:

باکس هارد ۳۵۶۹ اوریکو برای اکسترنال کردن هارد  ۳٫۵ اینچ  تا ظرفیت ۸ ترابایت را قادر میباشد .باکس هارد  USB3.0 از جنس مقاوم PVC ساخته شده و با سرعت ۵ گیگ بر ثانیه انتقال دیتا را به سرانجام میرساند.  تبدیل SATA به USB و یا همان باکس هارد ۳٫۵ اینچی راهی برای استفاده مجدد هارد های بدون استفاده شما میباشد و از پرداخت هزینه بالا برای خریدن هارد اکسترنال جلوگیری میکند.



 

باکس هارد ۳٫۵ اینچ USB3.0 ساتا ۳ اوریکو:

باکس هارد اوریکو مدل ۷۶۸۸ با بدنه فلزی با پورت SATA3 مناسب برای اتصال هارد های ساتا ۳٫۵ اینچی به پورت USB3.0نیز میباشد. به هنگام اتصال هارد  به داخل باکس هارد اوریکو ، محافظ و یا بدنه ی فلزی شکل روی هارد را میپوشاند که هم برای محافظت از هارد و هم برای انتقال گرما بسیار مناسب میباشد. به باکس هارد ۳٫۵ اینچ اوریکو ،تبدیل SATA به USB نیز میگویند.



 

باکس هارد ۲٫۵ اینچ SATA با ضخامت ۱۵ میلیمتر:

اگر به تازگی هارد ۲٫۵ اینچی لب تاپ خود را ارتقاء داده اید و هارد دیسک قبلیتان بدون استفاده مانده است به کمک یک قاب هارددیسک ۲٫۵ اینچ می توانید آن را به یک هارد اکسترنال تبدیل کنید. باکس فلزی مستطیلی   یک قاب هارد ۲٫۵ اینچ محصول شرکت ونتو  است که با قرار دادن هارد ۲٫۵ اینچی خود درآن می توانید از هارد خود به عنوان یک هارداکسترنال قدرتمند استفاده کنید. در قسمت کناری این قاب یک نشانگر LED جهت نمایش فعالیت هارددیسک تعبیه شده است. برای استفاده از این قاب هارد تنها کافی است هارد ۲٫۵ اینچی خود را در قسمت مشخص شده قرار دهید و از هارداکسترنال جدید خود لذت ببرید. همچنین این باکس قابلیت اتصال هارد SSD  را نیز دارد. این باکس بیشتر برای هارد هایی که ضخامت بیشتری دارند استفاده میگردد.



 

باکس هارد ۳٫۵ اینچی به همراه پورت شبکه:

یکی از ابزار هایی که بوسیله ان میتوان هارد داخل کیس و یا هارد ۳٫۵ اینچی با پورت ساتا را اکسترنال نمود باکس هارد میباشد. باکس پیشنهادی دیجیکو از جنسpvc و مناسب هارد ساتا ۳٫۵ اینچی تا ظرفیت ۴ ترابایت میباشد . این باکس هارد دارای طول ۱۷۱ میلی متری و عرض ۱۳۵ میلی متر و ارتفاع ۵۸ میلی متر میباشد . دارای درگاه RESET  شدن هارد ، دارای کلید برگشت پذیری USB  ، دارای درگاه USB برای اتصال هارد جانبی و یا فلش مموری به منظور BACK UP  گرفتن و همچنین قابلیت اتصال پرینتر را داراست ، دارای پورت LAN  با سرعت ۱۰/۱۰۰/۱۰۰ برای ارسال هارد اکسترنال شده به داخل شبکه میباشد از اینرو شما میتوانید در یک مکانی که چند سیستم با هم شبکه شده اند و به صورت اشتراکی از اطلاعات هم استفاده میکنند  را بوسیله پورت LAN  باکس هارد به یکی از سیستم ها اتصال نمود و از هارد اکسترنال شده به صورت مشترک در همه ی سیستم ها استفاده نمود.



 

شما می توانید انواع باکس هارد را از فروشگاه دیجیکو تهیه نمایید.

2 دیدگاه

  1. آیا میتوان با استفاده از این روش به صورت اکسترنال هارد ایکس باکس وان را ارتقا داد؟

    1. هارد ایکس باکس بصورت اینترنال داخل ایکس باکس قرار میگیرد .به صورت اکسترنال فقط قابلیت اتصال به نوت بوک و کیس را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *