یو اس بی

بررسی انواع ورژن USB دیدگاه خود را بنویسید

بررسی انواع ورژن USB:

یک واژه رایج و مرسوم در فرهنگ لغات نسل امروزی است. بیشتر وسیله‌های الکترونیکی که در اطراف ما وجود دارند، اعم از کامپیوتر، لپ‌تاپ، ماوس، گوشی موبایل، پرینتر، تلویزیون و… حداقل به یک درگاه یو‌اس‌بی مجهزند. با توجه به اندازه دستگاه، یو‌اس‌بی نیز انواع و اقسام مختلفی دارد. برای مثال، اغلب گوشی‌های موبایل مجهز به mini USB هستند. در این مقاله سعی داریم به موشکافی این فناوری مشهور بپردازیم.

یو‌اس‌بی یک درگاه ارتباطی است که در اکثر لوازم الکترونیکی موجود در بازار بکار گرفته شده و برای اتصال لوازم جانبی گوناگون و یا دستگاه‌های ورودی و خروجی مانند ماوس، صفحه کلید، دیسک سخت و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای اولین بار و در دهه ۱۹۹۰ میلادی، یو‌اس‌بی معرفی گشت و عملیات توسعه آن آغاز شد. توسعه این فناوری به سه بخش کابل، اتصال دهنده‌ها و پروتکل‌های برقراری ارتباط برای انتقال داده تقسیم می‌شد. امروزه اغلب گوشی‌های هوشمند و کنسول‌های بازی از این فناوری برای برقراری ارتباط با کامپیوتر و یا حتی شارژ شدن استفاده می‌کنند.

بریا افزایش اطلاعات خود راجب یو اس بی می توانید مقاله درگاه USBرا مطالعه کنید.

اولین نسخه یو‌اس‌بی در سال ۱۹۹۰ میلادی معرفی شد؛ نسخه دوم این فناوری در سال ۲۰۰۰ و همچنین نسخه سوم آن نیز در سال ۲۰۰۸ به طور رسمی معرفی شدند. بنابر این نسخه‌های مختلف این فناوری عبارت‌اند از:

  • USB v1.0
  • USB v2.0
  • USB v3.0

 

بررسی USB v2.0:

این نسخه از یو‌اس‌بی در سال ۲۰۰۰ میلادی معرفی شد؛ اغلب سیستم‌های سخت‌افزاری موجود در جهان که قبل از سال ۲۰۱۱ میلادی وارد بازار شده‌اند، از این نسخه استفاده می‌کنند.USB 2.0 ( برگرفته شده از  Universal Serial Bus ) ، یک رابط سریال خارجی است که از آن در کامپیوترها و سایر دستگاه های دیجتیال برای انتقال داده از طریق یک کابل USB استفاده می گردد . عدد ۲ که به دنبال واژه USB قرار گرفته شده است ، نشاندهنده استاندارد و یا شماره نسخه اینترفیس آن است . شرکت های  اینتل ، مایکروسافت ، فیلیپس ، NEC ، lucent و Hewlett-Packard با همکاری یکدیگر استاندارد فوق را با هدف افزایش نرخ انتقال اطلاعات پیاده سازی کردند   مشخصات USB 2.0 در سال ۲۰۰۰ ارائه و در سال ۲۰۰۱ توسط USB-IF استاندارد گردید .

از آغاز ابداع USB تاکنون استانداردهای متعددی از آن ارائه شده است :

  • USB 0.7 : ارائه شده در  نوامبر سال  ۱۹۹۴
  • USB 0.8   : ارائه شده در دسامبر سال  ۱۹۹۴
  • USB 0.9   : ارائه شده در آوریل سال ۱۹۹۵
  • USB 0.99 : ارائه شده در اگوست سال ۱۹۹۵
  • USB 1.0   : ارائه شده در ژانویه سال ۱۹۹۶ . معرفی سرعت ۵ / ۱ مگابیت در ثانیه ( Low speed ) و ۱۲ مگابیت در ثانیه (Full-Speed )
  • USB 1.1   : ارائه شده در سپتامبر  سال ۱۹۹۸ . حل برخی مسائل نسخه قبل نظیر مسائل در ارتباط با هاب
  • USB 2.0   : ارائه شده در آوریل  سال ۲۰۰۰ . معرفی سرعت ۴۸۰ مگابیت در ثانیه ( Hi Speed )

USBیک رابط plug – and – play است . این بدان معنی است که برای اتصال و یا قطع اتصال یک دستگاه سازگار با USB 2.0لازم نیست که کامپیوتر را خاموش نمائیم . مثلا” می توان یک دستگاه iPod و یا MP3 playerرا از طریق یک کابلUSBبه پورتUSB 2.0 کامپیوتر متصل نمود . در ادامه و پس از تشخیص توسط کامپیوتر ، با آن به عنوان یک رسانه ذخیره سازی رفتار خواهد شد و محتویات آن ( فایل ها و فولدرها ) نمایش داده می شود.
با استفاده از اینترفیس USB 2.0 می توان به دستگاه هائی نظیر MP3 player فایل هائی را منتقل  کرد ( از کامپیوتر به دستگاه و یا از دستگاه به کامپیوتر ) . پس از این کار می توان به سادگی کابل USB را از اینترفیس جدا نمود . با توجه به این که ضرورتی به خاموش کردن کامپیوتر جهت اتصال دستگاه مورد نظر به آن وجود ندارد ، به عناصر USB اصطلاحا” hot swappableنیز گفته می شود .
غیر از دستگاه های MP3 Player، تعداد بسیار زیادی از دستگاه های خارجی نیز از پورت USB 2.0 استفاده می نمایند . دوربین های دیجیتال ، تلفن های موبایل نمونه هائی در این زمینه می باشند . برخی عناصر سخت افزاری نیز ذاتا” از پورت های USBحمایت می نمایند . موس ، صفحه کلید ، چاپگر و  اسکنر نمونه هائی در این زمینه می باشند .
زمانی که استاندارد USB از نسخه جاری به یک نسخه جدید ارتقاء می یابد ( همانند ارتقاء از نسخه ۱ . ۱ به ۰ . ۲ ) ، سخت افزارهای تولید شده جهت کار با نسخه جدید عموما” با نسخه های قبلی سازگار می باشند . به عنوان نمونه ، در صورتی که کامپیوتری دارای یک پورتUSB 1.1باشد ، دستگاهی که با ایده حمایت از USB 2.0 تولید شده است و عنوان ” سازگار با USB 1.1″ بر روی آن درج شده است ، می تواند با پورت های قدیمی هم کار کند . بدیهی است در چنین مواردی ، دستگاه مورد نظر صرفا” قادر به ارسال داده بر اساس استاندارد USB 1.1 خواهد بود .
کامپیوترهای امروزی عموما” دارای پورت USB 2.0 می باشند . استاندارد USB 2.0 از سه سرعت زیر جهت انتقال داده حمایت می نماید  .

  • سرعت پائین  :
  • ۵ / ۱ مگابیت در ثانیه ( عموما” جهت صفحه کلید و موس استفاده می گردد )
  • سرعت کامل  :
  • ۱۲ مگابیت در ثانیه ( نرخ انتقال اطلاعات برای USB 1.1 )
  • سرعت بالا :
  • ۴۸۰ مگابیت در ثانیه ( نرخ انتقال اطلاعات بر اساس استاندارد USB 2.0 ) .

با توجه به این که USB 2.0 از سه نرخ انتقال داده فوق حمایت می نماید ، دستگاهی که بر روی آن عنوان ” سازگار با USB 2.0” درج شده باشد این موضوع را به اثبات نمی رساند که دستگاه فوق می تواند داده را با سرعت ۴۸۰ مگابیت در ثانیه ارسال نماید و  این احتمال وجود خواهد داشت که داده با سرعت پائین تری ارسال گردد ( سوئیچ به یک سطح پائین تر ) . به عنوان نمونه ، ممکن است داده  با سرعت ۱۲ مگابیت در ثانیه و یا حتی ۵ / ۱ مگابیت در ثانیه ارسال گردد .
در زمان خرید دستگاه های سرعت بالا USB 2.0 ،  لازم است که به این موضوع دقت شود .

در ادامه به معرفی چند نمونه کالاهایی که با فناوری USB2 فعال ساخته شده اند ودر فروشگاه دیجیکو می توانید تهیه کنید را ارائه میکنیم:

کابل افزایش ۵۰ سانتی متری USB2.0 (مارک UNITEK)

تبدیل دو سر ماده USB2.0 روپنلی

هاب USB2.0 شارژ هوشمند ۶ پورت (مارک UNITEK) مخصوص ایپاد ایر و اسمارت فون

کابل USB3.1 TYPE-C به USB2.0 MICRO B مارک KNET PLUS

تبدیل USB2.0 به PCMCIA



 بررسی ۳ USB :

در ادامه به معرفی چند نمونه کالاهایی که با فناوری USB3 فعال ساخته شده اند ودر فروشگاه دیجیکو می توانید تهیه کنید را ارائه میکنیم:

باکس هارد ۳٫۵ اینچ USB3.0 ساتا ۳ اوریکو

تبدیل دو سر ماده USB3.0 روپنلی

تبدیل Type-c USB 3.1 به ۳ پورت USB3.0 + یک پورت شبکه گیگابیت (مارک فرانت)

کابل تبدیل USB3.0 به DUAL LAN با سرعت ۱۰۰۰ (مارک UNITEK)

کابل افزایش طول USB3.0 با تقویت کننده ۵ متری (مارک فرانت)



 

تفاوت‌ نسخه‌های دوم و سوم یو‌اس‌بی:

– سرعت:

نسخه سوم یو‌اس‌بی می‌تواند با سرعت ۴٫۵ گیگابیت در ثانیه اقدام به ارسال و دریافت داده کند. این مقدار، حدودا ده برابر بیشتر از سرعتی است که نسخه دوم یو‌اس‌بی می‌توانست این کار را انجام دهد.

– تعداد خطوط اتصال دهنده:

نسخه سوم یو‌اس‌بی مجهز به ۸ خط اتصال دهنده است و می‌تواند به طور همزمان به ارسال و دریافت داده بپردازد. این در حالی است که نسخه دوم این فناوری از چهار خط اتصال دهنده تشکیل شده است.

– منبع تغذیه برق:

نسخه سوم یو‌اس‌بی می‌تواند جریان ۹۰۰ میلی‌آمپر را از خود عبور دهد؛ این مقدار در نسخه دوم برابر با ۱۰۰ میلی‌آمپر است.

– پهنای باند:

نسخه سوم یو‌اس‌بی می‌تواند به طور همزمان و با حداکثر سرعت به ارسال و دریافت داده بپردازد. اما نسخه دوم آن در یک لحظه، فقط می‌تواند به ارسال یا دریافت داده اقدام کند.

– تفاوت‌های ظاهری:

برای تشخیص USB v3.0 و USB v2.0، تنها کافیست به رنگ درگاه مورد استفاده در آن‌ها نگاه کنید، نسخه سوم یو‌اس‌بی به رنگ آبی و نسخه دوم آن به رنگ مشکی ساخته شده‌اند.

 

کامپیوترهای امروزی عموما” دارای پورت USB 2.0 می باشند . استاندارد USB 2.0 از سه سرعت زیر جهت انتقال داده حمایت می نماید  .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *