تعمیر سوکت USB3.0 : دیدگاه خود را بنویسید

تعمیر سوکت USB3.0 هارد اکسترنال :

امرزوزه همه ای افراد از هارد اکسترنال استفاده میکنند که هارد اکسترنال، شامل یک دیسک داخلی برای ذخیره‌سازی اطلاعات و یک جعبه و درگاه معمولا USB است که برای ذخیره‌سازی اطلاعات قابل حمل تولید می‌شود.هارد اکسترنال توسط کابل های کوتاه (شما میتوانید انواع مختلف در متراژهای مختلف کابل هارد اکسترنال را از فروشگاه دیجیکو خرید نمایید.) با اینکه هارد اکسترنال بسیار مفید می باشد ولی یک مشکل که بیشتر افرادی که مدتی هارد اکسترنال دارند با آن مواجه می شوند آن هم خراب شده سوکت USB3.0 آن می باشد که درادامه میخواهیم آموزشی برای تعمیر سوکت تعمیری USB3.0 رو بردی بپردازیم البته این نوع سوکت روبردی دارای دونوع است :

1.سوکت تعمیری USB3.0 رو بردی

2.سوکت تعمیری USB3.0 رو بردی

که تفاوت این دونوع سوکت فقط در نوع اتصال جک های آنها میباشد که شما میتوانید در فروشگاه دیجیکو خرید نمایید.

مرحله1: باز کردن هارد اکسترنال
با استفاده از یک پیچ گوشتی مسطح ، آن را در درز نزدیک بالای قسمت هارد قرارمی دهیم و به آرامی در اطراف محیط کار میکنیم و درب آن را هر از چند گاهی یکبار بالا میبریم تا این که HDD در قسمت پایین قرار دارد. آن را برداشته و با بالاترین سطح PCB وارونه قرار دهید. لاستیکی اطراف هارد خود را نیز با توجه به جهت گیری آن بردارید.

مرحله2: مشاهده سوکت USB3.0
همان طور که در عکس مشاهده میکیند سوکت USB3.0 چه اتفاقی برایش افتاده است.البته زمانی که باز میکینم مشاهده خواهید کرد که دو مجموعه پایه با 5 عدد در یک بلوک وجود دارد. مشخصات USB 3.0 دارای TX- TX + RX- RX + به علاوه دو پایه برای قدرت 3.3v و 1.2 ، 3 برای زمین آنالوگ و یک پایه دیگر است که برای اتصال به gnd با یک مقاومت 12k نیاز دارد

مرحله 3: باز کردن سوکت

سوکت تقریباً توسط درایو پوشانده شده است بنابراین بهترین کار این است که PCB را از روی درایو باز کنید. این توسط پیچ های نوع فیلیپس در جای خود نگه داشته می شود. گیج نشوید و سعی کنید پیچ ​​درب درایو را بیرون بیاورید. اگر به دنبال سطل زباله هستید یا از توقف درب جدید خود تعجب می کنید.

PCB دارای برخی از نقاط تماس است که با مخاطب های دارای فنر بر روی درایو جفت می شود بنابراین هنگام برداشتن ، جهت گیری آن را تماشا کنید. همچنین ورق پلاستیکی را که به عنوان عایق و محافظ عمل می کند ، تماشا کنید.کمی نزدیک به سوکت بازرسی خواهید کرد که یک پوشش فلزی دارد که بدنه سوکت را نگه می دارد و دارای چهار زبانه سوراخ است که در یک طرف تخته لحیم می شوند. در سمت بالا سوکت از نوع SMD است و دارای 10 پایه است که مستقیماً به مسیرها لحیم می شود. به فاصله نزدیک LED و برخی از اجزای دیگر فقط در فاصله کمی از سوکت توجه داشته باشید.

مرحله 4: USB 3 U
چند پیکس از برد داخلی که کاملاً صفحه رابط است.تراشه درایور USB 3 با فلش SPI احتمالاً برای نگهداری داده های پیکربندی است.
این دستگاه از نوع JMicron s539 است که از USB 3 و 2 پشتیبانی می کند.

مرحله 5: باز کردن لحیم کاری روی برد
خب مشکل اینجاست. این سوکت دارای یک پوشش فلزی است که مانند یک هیت سینک عظیم عمل می کند. هرگونه تلاش برای استفاده از آهن لحیم کاری برای خیساندن لحیم اطراف پین های مورد بی نتیجه است. پوشش از روی حرارت جمع می شود. با فرض اینکه می توانید پوشش را لحیم کنید ، هنوز مشکل 10 پایه داریم. اکنون می توانید با قطع سوکت و سپس از بین بردن آنچه که با اتو داغ و پمپ لحیم کاری از بین می رود .
حال وقتی این نوع برد ها تولید می شوند ، به طور معمول لحیم می شوند ، یعنی اجزای سازنده با نوعی خمیر لحیم کاری به صفحه می چسبند و سپس با عبور از پرده گرم شده گرم می شوند. نیاز به انجام چنین کارهایی داشتیم ، اما گرم کردن تمام صفحات باعث شل شدن همه اجزا می شودلازم بود ابتدا ازبردها با نوار مقاوم در برابر حرارت محافظت کنم. این موارد را می توانید از هر توزیع الکترونیکی مناسب یا احتمالاً در ebay تهیه کنید.

مرحله 6: بسته بندی
از تمام قسمتهای برد سوکت راکه می خواستم جدا کردم واز برد وبقیه قطعات برد محافظت کردم. فقط سوکت و پایه ها به وضوح قابل مشاهده بودند. سپس با استفاده از یک لحیم گرمایشی ، سوکت را گرم کرد تا جایی که فقط از روی برد بلند شد. البته برد را روی چیزی قرار دهید که محل را از گرمای شدید محافظت کند.میتوانید از کاشی کف قدیمی استفاده کردم.

ترفند در از بین بردن این است که کمی لحیم در بالای پوشش فلزی سوکت قرار دهید. سوکت را گرم کنید تا لحیم کاری ذوب شود و سپس با یک سوپاپ سوکت را با یک موچین یا موارد مشابه از آن بلند کنید. سپس پس از برداشتن پریز می تواند برد را از روی گرما بر دارد.

مرحله 7: حذف شد
بنابراین در اینجا برد است که سوکت آن برداشته شده است ، مطمئن شوید که مسیرها تمیز هستند و در صورت لزوم مقداری لحیم اضافه کنید ، اگر کمی باریک به نظر می رسد. برد( همه آن فقط در اطراف سوکت) را با مقداری الکل ایزوپروپیل و مسواک کاملا تمیز کنید. اکنون باید فرایند را معکوس کنید تا متناسب با فرآیند جدید باشد.

مرحله 8: سوکت
مرحله سکوت زدن فرا رسید که البته شما میتوانید هر دو مدل سکوت را از فروشگاه دیجیکو خرید نمایید. در حال حاضر دو زبانه خارجی را که مجبور شدیم از طریق تابلو عبور دهم ، صاف کنید و 10 پایه روی پریز را قلع بزنید. حالا اینها کوچک هستند ، بنابراین لحیم کاری از نوع نازک را به آرامی اعمال کنید و هر پایه را بکشید. سپس سوکت را به برد برسانید و دو زبانه را از داخل آن عبور دهید. اطمینان حاصل کنید که پین ​​ها روی مسیرهای PCB همپوشانی دارند. برای بررسی این موضوع از دوربین کوچک خود استفاده می کنیم. هنوز هم باید از اجزای موجود روی برد محافظت کنید. قسمت بالای سوکت را به نوبه خود بچرخانید تا در هر مسیر محکم شود. اینجا زیاد گرما یادتان نرود. برد را برگردانید و سنجاق ها را از طریق تخته لحیم کنید. اگر جریان آن خیلی خوب نیست اما به شرطی که مقدار کمی لحیم را برای اتصال دارید نگران نباشید. آن را به حالت قائم برگردانید و در هر نقطه از قسمت هایی که زبانه ها از بالای صفحه عبور می کنند ، یک قطعه لحیم کوچک قرار دهید. باز هم کم استفاده کنید اما اگر جریان پیدا نکرد نگران نباشید. حالا برد را روی یک سطح مناسب قرار دهید و لحیم کاری در کنار آن انجام شود ، مراقب باشید که گرمای زیادی وارد نکنید
اتفاقی که باید می افتاد این است که تمام لحیم ها به خوبی در اطراف سوراخ های عبور کرده و پین ها به خوبی و به طور واقعی در مسیرهای روی برد قرار گرفته اند. با استفاده از مسواک خود دوباره تمیز کنید و با استفاده از یک مولتی متر و دوربین ، هر قسمت از روی بردها را چک کنید.

مرحله 9: تست
نوار حرارتی را با احتیاط بردارید و اطمینان حاصل کنید که هیچ اجزایی را از برد قطع نشده باشد . صفحه را به HDD مونتاژ کنید. شوک لاستیکی متناسب با درایو را فراموش نکنید ، فقط به صورت یک طرفه مناسب است. قبل از اینکه در پوشش آن قرار بگیرید ، فقط آن را تست کنید تا مطمئن شوید همه چیز درست است.
اکنون اگر با به درستی این کار را انجام داده اید ، باید به یک درایو دیسک سالم بهره ببرید.

شما میتوانید سوکت تعمیری USB3.0 رو بردی اصل را از فروشگاه دیجیکو خرید نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *