تعمیر

تعمیر کابل شارژر دیدگاه خود را بنویسید

عیب یابی علت و رفع مشکل شارژ نشدن لپ تاپ:

مشکلات زیادی برای باتری لپ تاپ ممکن است ایجاد شود. مثلا ریختن چای ، آب و مایعات روی لپ تاپ یا حمل و نقل نامناسب سیم شارژر هر یک به هر طریقی می توانند خود باتری و یا شارژر باتری را تحت تاثیر قرار دهند. به هر حال اولین قدم برای رفع مشکل شارژ نشدن باتری لپ تاپ عیب یابی می باشد.

عیب یابی شارژر لپ تاپ:

جدا از برند لپ تاپ شما (Acer,Dell,HP,Asus,Lenovo و.. ) برای عیب یابی شارژ نشدن باتری لپ تاپ به ترتیب مراحل زیر را طی کنید:

خارج کردن شارژر از برق:

زمانی که مشاده کردید با اتصال شارژر جریان برق برقرار نمی شود سریع شارژر را جدا کرده و از ورودی یا پریز دیگری برای اتصال شارژر استفاده کنید. به علاوه در اغلب موارد آداپتور دستگاه به دلیل افت یا شدت جریان برق از کار می افتد و به این وسیله از آسیب به دستگاه جلوگیری می نماید.

زمانی که جریان برق قطع شده است باتری دستگاه را (در صورت امکان ) جدا کنید. دکمه پاور را به مدت ۲ دقیقه نگه دارید و سپس مجددا باتری را وارد کنید و شارژر را به پریز دیگری متصل کنید.

تست کابل شارژر:

به کابل دقت کنید. اگر فرورفتگی، پارگی، پیچ خوردگی یا تغییر خاصی را در مسیر شارژر مشاهده می کنید ممکن است مشکل شارژ نشدن باتری لپ تاپ به کابل برگردد. ضمنا قبل از تعویض کابل به گارنتی و ضوابط آن دقت داشته باشید.

بررسی اتصالات:

ممکن است اتصالات دستگاه مشکل داشته باشد و تصور کنید زمان عوض کردن باتری لپ تاپ فرا رسیده است. اما اشتباه نکنید؛ گاهی اتصال کابل به ورودی آن در لپ تاپ شل می شود و مثل قبل ثابت نمی ماند. ورودی شارژر را با خلال دندان چک کنید و سعی کنید مواد اضافی و مزاحمی که ممکن است داخل این فضا وجود داشته باشد را خارج نمایید و یا از هوا فشرده استفاده کنید.

آسیب های مربوط به ورودی شارژر خود دستگاه بسته به مدل لپ تاپ شما متفاوت است و بهتر است به نمایندگی مراجعه نمایید.

ریستارت لپ تاپ و خارج سازی باتری:

لپ تاپ را خاموش کنید، باتری را جدا کرده و سپس مجددا روشن نمایید. باتری را برای چند ثانیه جدا و سپس مجددا وصل نمایید. در همه لپ تاپ ها امکان جدا کردن باتری وجود ندارد و در این موارد تنها لپ تاپ را خاموش و روشن نمایید.

خنک کردن لپ تاپ:

خنک نگه داشتن و جلوگیری از داغ شدن لپ تاپ در نگهداری از این وسیله ضروری است. این داغ شدن به دلیل فعالیت زیادی باتری ایجاد می شود. لپ تاپ را برای مدتی خاموش نگه دارید و با آن کار نکنید. در صورت از لزوم از هوا فشرده برای تمیز کردن منافذ فن لپ تاپ استفاده نمایید. دقت داشته باشید که به صورت مستقیم وارد منافذ نشوید و فقط گوشه ها را تمیز کنید. در صورتی که مهارت کافی برای جدا کردن بخش های مختلف دارید بد نیست کل بخش های لپ تاپ را با کمپرس هوا تمیز کنید.

با مطالعه  مقاله  خنک کننده لب تاب اصلاعات خود را به روز کنید.

روشن کردن لپ تاپ بدون باتری:

لپ تاپ را خاموش کنید و باتری را خارج نمایید. اگر بدون باتری لپ تاپ روشن شد مشکل قطعا از باتری است. در غیر این صورت کابل معیوب شده است. با این کار ممکن است مشکل شارژ نشدن باتری لپ تاپ که به دلیل شل شدن باتری در محل مورد نظر رخ داده باشد برطرف شود. اگر باتری لپ تاپ شما جدا نمی شود مرحله بعدی را انجام دهید.

 

تعمیر شارژر لب تاب :

شارژر لپ تاپ یکی از وسایلی است که استهلاک زیادی دارد. اگر زیاد اهل استفاده از لپ تاپ باشید، باید شارژر را مدام با خودتان جابجا کنید. این جابجایی های مکرر و البته پیچیدن و باز کردن مرتب سیم شارژر، استهلاک شارژر را بشدت افزایش می دهد. اولین چیزی که در شارژر کهنه و پوسیده می شود، سیم آن است. اگر جلوی یک پوسیدگی و یا شکاف کوچک در سیم شارژر را نگیرید، سیم شارژر کلاً قطع می شود و دیگر نمی توانید از آن استفاده کنید.

در این ساختنی روش بسیار آسان و سریعی برای تعمیر سیم های خراب شارژر لپ تاپ را برایتان آماده کرده ایم تا با استفاده از آن بتوانید در هزینه هایتان صرفه جویی کنید.

 ابزار موردنیاز:

  1. پرس (یا هر ابزار دیگری که آجر شارژر را نگه دارد)
  2. دستگاه لحیم
  3. مولتی متر (بهتر است مولتی متر داشته باشید اما ضرورتی هم ندارد)
  4. پیچ گوشتی
  5. سیم بر
  6. چاقو
  7. چسب حرارتی
  8. چسب قطره ای
  9. هیت شرینک یا چسب عایق

شما می توانید با خرید  کیف ابزار الات شبکه از فروشگاه دیجیکو یک کیف ابزار کامل داشته باشید.

 کابل ها را جدا کنید

قبل از هر چیز باید مطمئن شوید که شارژر به لپ تاپ یا پریز برق وصل نیست. اکثر شارژرها دو سیم یا کابل دارند؛ یکی از کابل ها به لپ تاب وصل می شود که ” کابل ولتاژ پایین ” نام دارد و دیگری به پریز وصل می شود که ” کابل ولتاژ بالا ” نام دارد.

هنگام تعمیر با مداری کار خواهید کرد که ممکن است برق داشته باشد. به هیچکدام از قطعات یا پایه های آنها دست نزنید مگر آنکه با آن قطعه آشنایی داشته باشید. این یک تعمیر ساده است که نیاز به دانش الکترونیک ندارد و برای انجام آن فقط کافی است با لحیم کاری آشنا باشید. بنابراین اگر با قطعات الکترونیکی آشنایی ندارید جز مواردی که در آموزش ذکر شده به هیچ چیز دیگر دست نزنید. باز هم تکرار می کنیم که هیچوقت نباید شارژری که یکی از کابل هایش به دستگاه یا پریز متصل است را تعمیر کنید.

ابتدا باید کابل ولتاژ بالا را از آجر شارژر جدا کنید (اگر مدل شارژر این امکان را به شما می دهد). سپس کابل ولتاژ پایین را از پایین قسمتی که پوسیده است ببرید. دقت کنید که قسمت پوسیده کابل ولتاژ پایین باید به آجر شارژر وصل بماند تا بتوانید آن را جدا کنید.

کابل های ولتاژ بالا و پایین را در یک جای مطمئن بگذارید.

شما می توانید انواع کابل های تعمیری با برند های مختلف را از فروشگاه دیجیکو خرید نمایید.

 آجر شارژر را باز کنید

آجر شارژرهای مختلف با روش های مختلف بسته می شوند. برخی از آنها پیچ شده اند، برخی چسبانده شده اند، برخی زبانه دارند و نمونه هایی هم هستند که جوش خورده اند. نحوه باز کردن آجر شارژر به روش بسته شدن آن بستگی دارد اما اکثر نمونه های موجود یا چسبانده شدند یا جوش خورده اند.

برای باز کردن آجر چسبانده شده یا جوش خورده، ابتدا باید آجر را داخل یک پرس یا گیره محکم کرد. حالا با استفاده از یک چاقو روی محل مهر و موم شده برش هایی را ایجاد کنید. اینکار را تا زمانی تکرار کنید که پوشش پلاستیکی بیرونی بریده شود. دقت کنید که نباید در اینکار افراط کنید زیرا ممکن است قطعات الکترونیکی داخل آجر آسیب ببینند. این مرحله از کار را باید با صبر و دقت زیادی انجام دهید. اینکار معمولاً حدود ۱۵ دقیقه زمان می برد. در ضمن نباید قسمت های نزدیک کابل ولتاژ بالا یا پایین را ببرید و فقط باید روی خطوط افقی و بلند حرکت کنید.


تعمیر


 محفظه را جدا کنید

حالا که دور قسمت های مهر و موم شده را بریدید، با استفاده از یک پیچ گوشتی دو سو نیمه بالایی محفظه پلاستیکی را از روی آجر شارژر بلند کنید. اگر برای مرحل قبل وقت کافی صرف کرده باشید، جدا کردن پوشش بسیار راحت خواهد بود.با جدا کردن نیمه بالایی محفظه می توانید نیمه پایینی را هم جدا کنید.محفظه را هم در یک جای مطمئن بگذارید تا گم نشود.حالا آجر شارژر بدون محفظه و لخت است.


تعمیر


 لحیم کابل ولتاژ پایین را باز کنید

با استفاده از دستگاه لحیم، لحیم کابل ولتاژ پایین به آجر شارژر را جدا کنید. احتمالاً کابل شارژر شما هم از دو نقطه به آجر وصل شده است. اتصالات را به نوبت قطع کنید و بخاطر بسپارید که کدام سیم به کدام قسمت وصل شده است. در این شارژر اتصالات دور سیم زرد می چرخد. دقت کنید که بجز سیم به چیز دیگری دست نزنید.

کابل ولتاژ پایین را لحیم کنید

کابل ولتاژ پایینی را که در مراحل قبل بریدید بردارید و ۲٫۵ سانتیمتر از سیم های داخلی را لخت کنید. راحت ترین راه برای جدا کردن پوشش کابل این است که دور آن را با یک چاقوی ظریف را ببرید و سپس آن را بیرون بکشید.

با استفاده از سیم لخت کن، یک سانتیمتر از عایق سیم های داخلی عایق شده را جدا کنید. احتمالاً این سیم ها از نوع ۱۶ AWG خواهند بود.

شارژری که در تصویر می بینید فقط یک سیم عایق شده دارد. اگر هر دو رشته سیم کابل عایق شده اند، ۱ سانتیمتر از عایق سیم دوم را هم جدا کنید. از آنجاییکه سیم دوم ما عایق ندارد، آن را با استفاده از هیت شرینک یا چسب عایق بپوشانید.حالا باید این سیم ها را به جای سیم پوسیده به اجر شارژر لحیم کنید. دقت کنید که سیم های کابل را درست سر جایشان وصل کنید.


تعمیر


 محفظه آجر را ببندید

آجر شارژر را داخل نیمه پایینی محفظه قرار دهید. کمی چسب قطره ای در محل اتصال دو نیمه که بریزید و نیمه بالایی محفظه را به آرامی سرجایش بگذارید. احتمالاً باید آجر را دوباره داخل گیره بگذارید تا کاملاً سفت شود.

 محل اتصال کابل سیم را بپوشانید

با چسب حرارتی اتصال کابل ولتاژ پایین را محکم کنید

برای تقویت اتصال کابل ولتاژ پایین می توانید از قطعات کابل پوسیده استفاده کنید یا با چسب حرارتی دور سیم را بپوشانید. در این قسمت هرچه از چسب بیشتری استفاده کنید و پوشش دور سیم را کلفت تر کنید، بهتر است. دقت کنید که سر کابل کاملاً به آجر شارژر چسبیده باشد.

شارژر را امتحان کنید

با مولتی متر ولتاژ شارژر را اندازه بگیریدحالا کابل ولتاژ بالا را به شارژر وصل کنید و شارژر را به برق بزنید.با استفاده از مولتی متر ولتاژ فیش برق متحد المرکز سر کابل ولتاژ پایین را بررسی کنید. مقدار ولتاژ باید نزدیک به ولتاژ اسمی آجر شارژر باشد. برای شارژری که ما تعمیر کردیم، ولتاژ اسمی ۱۹V بود و می بینید که مقدار ولتاژ تقریباً همین قدر است.برای پیدا کردن ولتاژ اسمی شارژرتان باید برچسب روی آجر شارژر را بخوانید.

اگر همه چیز را طبق آموزش انجام داده باشید، شارژر آماده استفاده است.

شما می توانید انواع ادابتور وکابل های تعمیری را از فروشگاه دیجیکو خرید نمایید.


تعمیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *