تعمیر کابل میکرو USB 2

 تعمیر کابل میکرو USB:

کابل های میکرو usb را همه جا می توان دید. در حال حاضر، این ها یکی از سازگارترین کابل ها برای استفاده در دستگاه های مختلف می باشد. اما شاید تا به حال بعد با مشکل شل شدگی و لق زدن کانکتور میکرو usb در پورت گوشی تان مواجه شده باشید.کابل های میکرو usb بعد از چند ماه استفاده به درستی درون پورت دستگاه شما جا نمی خورند، شل می شوند و از گوشی تان بیرون می افتند یا این که دیگر شارژ یا انتقال داده انجام نمی دهد.

عدم کارکرد یو اس بی، شارژ نشدن تلفن همراه را به دنبال دارد. در این حالت گوشی شما ممکن است اصلا شارژ نشود یا در هنگام شارژ، قطع و وصل شود. دلایل مختلفی برای بروز این مشکل وجود دارد. علاوه براین، برای انتقال اطلاعات نیز از پورت یو اس بی استفاده می کنیم. پورت USB فقط برای شارژکردن طراحی نشده بلکه هدف اصلی برای طراحی آن انتقال داده ها است. دراکثر موارد مشکل به علت عدم تماس سطح فلزی داخل درگاه usb و شارژر میکرو یو اس بی می باشد. ممکن است کابل به طور مناسب اتصال را برقرار نکند. در این حالت باید لبه ی فلزی کوچک داخل پورت usb موبایل را بررسی کنیم. گاهی ممکن است چیزی داخل  پورت گیر کرده باشد یا گرد و خاک زیاد مانع برقراری اتصال مناسب شود.کرک و پشم، گرد و خاک یا آشغال های ریز می تواند به روزنه های  گوشی نفوذ کند. برای اطمینان از این موضوع قبل از هر کاری لازم است داخل پورت میکرو یو اس بی یا داخل کابل شارژر، را تمیز کنیم. اگرشارژر قطع و وصل می شود یا اگر حتی بدون وصل کردن شارژر، گوشی شما علامت شارژ شدن را نشان می دهد، مشکل از اتصال نادرست پورت Usb می باشد. احتمال بعدی این است که، کابل معیوب باشد. در این حالت تعویض کابل پیشنهاد می شود.در ادامه به معرفی چند نمونه کابل USB می پردازیم:

کابل میکرو USB مخصوص شارژ و دیتا موبایل و تبلت با جریان عبوری ۳ امپر (مارک فرانت) با کانکتور فلزی

کابل میکرو USB مخصوص شارژ و دیتا موبایل و تبلت با جریان عبوری ۲ امپر (مارک فرانت)

اما در صورت بروز مشکل در پورت یو اس بی موبایل، مشکل را بررسی و پس از عیب یابی، نسبت به تعمیر و یا تعویض آن اقدام خواهند کرد. در ادامه به بررسی تعمیر کابل USB می پردازیم.

ترفندهای تعمیر کابل میکرو usb :

ما در این جا سه راه کار برای تعمیر کانکتور میکرو usb ارائه می کنیم.

یکی از مشکلات کابل های میکرو usb به دلیل استفاده زیاد ساییده شدن و کوتاه شدن پین های آن است. در این جا می توانید با ناخن گیر یا هر وسیله دیگر پین های آن را بالاتر بکشید.


تعمیر


 

 

در اثر استفاده کانکتور کابل های میکرو usb شکل و حالت اولیه خود را از دست می دهند در این حالت عرض سر کانکتور را به آرامی با انبردست بیشتر کنید.


تعمیر


 

پورت شارژ میکرو usb روی دستگاه تان را تمیز کنید؛ از یک خلال دندان پلاستیکی یا چوبی استفاده کنید و گرد و غبار درون پورت شارژ گوشی خود را تمیز کنید.


تعمیر


 

می توان گفت تقریبا هر کسی گوشی یا دستگاه دیگری دارد که به کابل میکرو usb متصل می شود و تقریبا هر کسی با کابل لق شده ای که به درستی جا نمی خورد برخورد کرده است. کابل شارژی که با کوچکترین حرکت بیرون می آید یا پین های انتهایی سر آن از جایش در می رود و دستگاه تان به شما می گوید که کابل شما دیس کانکت شد گاهی اوقات عصبانی کننده است. به جای دور انداختن کابل های شارژ و خرید کابل جدید، در این جا ترفند ۵ دقیقه ای به شما یاد می دهیم که می توانید کابل خود را تعمیر کنید یا حداقل برای فعلا بتوانید از آن استفاده کنید.

در اغلب موارد کابل های میکرو usb یک جفت خارک یا زبانه در دو انتهای خود دارند. مشکل این جاست که با گذر زمان این پین یا خارک ها صاف می شوند یا به اصطلاح می خوابند. زمانی که این اتفاق افتاد کانکتور کابل میکرو usb شل خواهد شد مگر این که پورت شارژ گوشی تان کاملا تنگ شود.

راه حل این مشکل این است که پین ها را بالا بیاورید و سپس دوباره خم کنید تا به راحتی درون پورت شارژ چفت شوند.

اولین چیزی که ما نیاز داریم این است که زبانه ها را بالا بیاوریم. همانند تصویر زیر من از یک پیچ گوشتی ریز برای بلند کردن زبانه ها استفاده کرده ام.


تعمیر


 

هنگام انجام دادن این کار باید دقت کنید چون علیرغم این که این پین ها فلزی هستند اما بسیار نازک هستند و خم کردن مکرر آن ها باعث شکستن آن ها می شود. هدف شما باید این باشد که آن ها را تا زاویه ۴۵ درجه باز کنید. زمانی که این کار را انجام دادید می توانید سراغ مرحله بعدی بروید.

اکنون که زبانه ها به درستی بالا آمده اند می خواهیم آن ها را مجددا خم کنیم تا شکل اولیه آن ها حفظ شود. راحت ترین راهی که برای این کار پیدا کرده ام این است که یک منگنه کاغذ بردارید و زیر زبانه ها قرار دهید. این منگنه باید به اندازه کافی کوچک باشد که بدون باز کردن زبانه ها زیر آن جا بخورد.

زمانی که منگنه کاغذ را در سرجایش قرار دادید، از یک پیچ گوشتی یا ابزار دیگری استفاده کنید و به آرامی و با فشار یکنواخت انتهای زبانه ها را فشار دهید تا زمانی که حول منگنه خم شوند. زمانی که این کار را انجام داید منگنه را بردارید.


تعمیر


 

کانکتور usb شما باید اکنون به راحتی درون پورت گوشی تان جا بخورد. مراقب باشید اولین باری که آن را به گوشی تان وصل می کنید ممکن است بسته به پورت دستگاه شما بسیار محکم به نظر برسد. اما با چند بار استفاده اندکی شل می شود و به راحتی درون پورت شارژ دستگاه تان جا می افتد.

شما می توانید با خرید  سوکت تعمیری Micro USB نری مخصوص کابل میکرو USB سوکت خود را تعویض کنید.

تعیین سلامت کابل شارژ usb و کانکتور:

اگر گوشی یا دستگاه شما با شارژ شدن یا اتصال به دستگاه های میزبان مثل کامپیوتر مشکل داشته باشد، ارزشش را دارد که به جای خرید کابل جدید ابتدا تعیین کنید که آیا مشکل از خود کابل است یا کانکتور آن.


تعمیر

 


در تصویر بالا، کانکتور سمت راستی خراب شده است.

-کانکتور به طور واضح نسبت به شکل اولیه خود تغییر پیدا کرده است.

-پین های کانکتور عقب رفته اند یا شکسته اند.

-هنگامی که کابل شما به این شکل آسیب دیده باشد ممکن است با مشکلات زیر روبرو شوید:

-اگر در یک موقعیت خاص کابل را قرار ندهید شارژ نمی کند.

-احتمال دارد که جریان شارژ قطع و مجددا وصل شود. دستگاه همیشه شروع شارژ را گزارش می دهد.

-زمانی که دستگاه تان را به کامپیوتر وصل می کنید به نظر می رسد که در حال شارژ است اما هرگز به عنوان یک دستگاه متصل به آن نشان داده نمی شود.

 استفاده از کابل معیوب احتمال دارد اتصالات درون پورت شارژ دستگاه شما را بشکند.

اگر از کابل معیوب برای شارژ گوشی خود استفاده کنید احتمال دارد که کانکتور پورت شارژ آن بشکند، مخصوصا اگر کمی زور برای ادامه یا شروع شارژ شدن اعمال کنید.

برای مثال اتصال کابل شارژ در زاویه ای که فشار مکانیکی روی پورت دستگاه تان وارد کند ممکن است نتیجه اش خارج از خسارت های مشمول گارانتی تلقی گردد. کابل های usb معمولا تا ۶ ماه گارانتی دارند. کابل usb یک کابل استاندارد برای گوشی های موبایل است. در یک سر آن کانکتور usb نوع a و در سر دیگر آن کانکتور میکرو usb نوع b وجود دارد. سیم های درون این کابل برای انتقال جریان و نیز انتقال داده ساخته شده اند.

کانکتور عاری از هر گونه، خراش گرد و غبار و هر شیء است که از اتصال صحیح به کابل جلوگیری کند. دندانه های مرکز کانکتور سالم و بدون خم شدگی هستند و شکاف کوچکی بین آن ها وجود دارد.

 

2 دیدگاه

  1. ببخشید داخل کابل اون ظلایی رنپ ها یکی نمیدونم چی شده شکسته و گوشی دیر شارژ میشود

    1. دیر شارژ شدن کاری به شکستگی ندارد. امکان داره جنس کابل یا دابتور شما ضعیف باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *