تفاوت و ویژگی بین کابل HDMI و VGA دیدگاه خود را بنویسید

HDMI

این روزها، تقریبا تمام تلویزیون‌ها و مانیتورهای کامپیوتر از اتصال HDMI پشتیبانی می‌کنند. HDMI که مخفف (High-Definition Multimedia Interface) است سیگنال‌های صوتی و تصویری دیجیتال را از این کابل ارسال می‎کند. احتمال دارد، در صورتی که سعی دارید چیزی را به تلویزیون  وصل کنید ( از جمله رایانه) شاید بخواهید که از کابل HDMI استفاده کنید.

HDMI در طیف بسیار وسیعی از محصولات الکترونیکی مصرفی، از جمله لپ‌تاپ و رایانه رومیزی، تلفن همراه، دانگل کروم کست (Chromecast)، دستگاه روکو (Roku’s streaming stick)،پخش Blu-ray، جعبه کابل HD، و خیلی خیلی چیزهای بیشتر استفاده می‌شود  ، بنابراین اچ دی ام آی ظاهر  آشنا و جذابی برای اکثر مردم دارد و به طور کلی محبوب ترین اتصال در میان مصرف کنندگان عمومی به شمار می‌رود.

تا همین اواخر HDMI v1.4 استانداردی بود که شرکت‌های لوازم الکترونیکی مصرفی به کار می‌بردند. اتفاق خوب این است که (معمولا) همه لوازم داخل منزل شما از  HDMI 1.4 پشتیبانی می‌کنند، اما باید بدانید که یک نسخه جدید، به نام HDMI 2.0 عرضه شده است که قابلیت HDMI را بالاتر می‌برد.

 

کابل HDMI پس از معرفی تلویزیون های ۴K/Ultra HD، پورتHDMI 2.0 وارد بازار شد. این پورت می‌تواند سیگنال های ویدئویی را با رزولوشن ۳۸۲۰ x 2160  تا ۶۰ فریم در ثانیه تا ۳۲  کانال دیجیتال صوتی چند کاناله غیر فشرده، از طریق همان کابل های HDMI پر سرعتی که برای سال‌ها مورد استفاده قرار گرفته شده‌اند، ارسال کند. این موضوع صحت دارد که: جز سخت افزاری که کابل را به آن‌ها وصل می‌کنید ،هیچ چیزی درباره کابل‌ها یا اتصال دهنده ها تغییر نکرده است. بنابراین نیازی نیست که انتظار داشته باشید وقتی که قصد ارتقاء سیستم تان را دارید ،مجبور به خرید یک دسته کابل جدید باشید.

کابل HDMI 2.1

گروه فنی انجمن HDMI مشخصات HDMI 2.1 را به همراه یک کابل اچ‌دی‌ام‌آی پرسرعت منتشر کرده است. برخی ویژگی‌های موجود در مشخصات HDMI 2.1 با نسخه‌های قبلی کابل اچ‌دی‌ام‌آی سازگار خواهند بود ، اما برای مابقی باید کابل جدید را تهیه کنید.

محتوا با پهنای باند و رزولوشن بالا و اچ‌دی‌آر از نوع پویا

بر اساس مشخصات منتشرشده، فناوری جدید تصویر فشرده‌نشده‌ با رزولوشن ۸K را با نرخ ریفرش ۶۰ هرتز و رزولوشن ۴K را با نرخ ۱۲۰ هرتز نمایش می‌دهد. میزان انتقال از ۱۸ گیگابیت بر ثانیه در نسخه‌ی قبل جهشی فوق‌العاده به ۴۸ گیگابیت بر ثانیه در نسخه‌ی ۲.۱ داشته است.

طبق مشخصات، رزولوشن‌های بالاتر از جمله ۱۰K با نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز نیز پشتیبانی می‌شوند؛ اما برای اینکه این حجم از داده از طریق کابل، قابل انتقال باشد از الگوریتم فشرده‌سازی تصویر استفاده می‌شود.

به‌ندرت کسی پیدا می‌شود که از کیفیت تلویزیون‌های ۴K گلایه داشته باشد. کیفیت‌های بالاتر احتمالا برای کارهای تبلیغاتی که به نمایشگرهای خیلی بزرگ نیاز دارند یا تجهیزات مربوط به واقعیت مجازی که تصاویر در آن‌ها میدان دید را تماما پوشش می‌دهد کاربرد خواهند داشت.

فناوری HDMI 2.1 بسته به رزولوشن و نرخ فریم شما از اچ‌دی‌آر متغیر یا پویا نیز پشتیبانی می‌کند که می‌تواند بازه‌ی وسیع‌تری از رنگ‌ها را پوشش دهد و هر صحنه و حتی هر فریم تصویر را با تنظیم عمق رنگ، جزئیات، روشنایی و کنتراست مختص آن صحنه بهینه کند.

 

 

VGA

اتصال VGA  در یک دوره‌ای استاندارد صنعتی محسوب می‌شد و در حال حاضر یک کابل انتقال تصویر با یک پله عقب‌تر است، (VGA (Video Graphics Array یک اتصال صرفا تصویری آنالوگ است که دیگر به ندرت در تلویزیون‌ها دیده می‌شود، با این وجود هنوز هم می‌توانید رد و نشانه‌ای از آن در رایانه‌های شخصی و پروژکتورهای قدیمی مشاهده کنید.

کابل VGAدر اواخر سال ۲۰۱۰، جمعی از شرکت های بزرگ فناوری مانند اینتل و سامسونگ برای به فراموشی سپردن  VGA گرد هم آمدند و برنامه‌های شان را برای کنارگذاشتن این رابط  و تسریع در بکارگیری HDMI و DisplayPort به عنوان رابط های پیش فرض برای مانیتور کامپیوتر اعلام کردند. ( نکته : از معایب این کابل این است که تنها قابلیت انتقال تصویر آنالوگ را دارد).

البته ما توصیه نمی کنیم که برای عدم استفاده از VGA ،تصمیم خودتان را عوض کنید، اما در صورتی که این کابل را در کنار  دارید وحساسیت خاصی نسبت به کیفیت تصویر ندارید، در صورت لزوم این کابل کار شما را راه می اندازد.

گاهی اوقات اتصال ۱۵ پین اشاره به  “PC-RGB” “D-sub 15” یا “DE-15” دارد و بعضی از لپ‌تاپ ها و سایر دستگاه‌های کوچکتر در محل پورت اتصال VGA فول سایز به صورت مینی (mini-VGA) تولید می‌شوند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *