تفاوت کابل ها دیدگاه خود را بنویسید

تفاوت کابل های پیچ خورده ، کواکسیال و فیبر نوری:
بیشتر ما تمایز عمومی بینCOAX  ، ADSL  و اینترنت فیبر را می دانیم ، اما کابل کشی این اتصالات ممکن است بیشتر یک راز باشد. سه نوع متداول کابلهای ارتباطی Twisted Pair ، Coaxial ، Fiber Optic هستند.

بریا اشنایی با کابل های مختلف می توانید مقاله کابل شبکه را مطالعه کنید.

درک تفاوت بین این سه ، باعث می شود تا داده ها از طریق هر کابل ، که در نهایت بر اتصال شما و مواردی مانند سرعت ، تأخیر ، امنیت ، هزینه و … تأثیر می گذارد ، روشن شود. در اینجا به تفصیل کلی از سه نوع مختلف سیستم کابل و اینکه چیست؟

کابل های جفت پیچ خورده:

کابل های جفت پیچ خورده کاملاً به معنای واقعی کلمه یک جفت سیم عایق هستند که به هم پیچیده می شوند تا به کاهش سر و صدای منابع خارجی کمک کنند. در حالی که این امر به بعضی کمک می کند ، این کابل ها هنوز هم در معرض سر و صدای خارجی هستند. کابل های جفت پیچ خورده مقرون به صرفه ترین گزینه از این سه هستند اما باعث پهنای باند پائین تر و ضعف بالایی نیز می شوند. دو نوع کابل جفت پیچ خورده وجود دارد:

جفت پیچ خورده محافظت نشده (UTP):
“محافظت نشده” به این معنی است که برای جلوگیری از تداخل ، به محافظ فیزیکی متکی نیستمتداول ترین کابل از این دو ، اغلب برای استفاده مسکونی و تجاری استفاده می شودچندین دسته UTP وجود دارد که با افزایش پهنای باند ، به عنوان مثال:
CAT1 = حداکثر 1 مگابیت در ثانیه | CAT2 = حداکثر 4 مگابیت بر ثانیه | CAT5e = حداکثر 1 گیگابیت بر ثانیه

جفت پیچ خورده محافظ (STP):
“محافظت شده” با یک ژاکت فویل برای قطع هرگونه مداخله خارجی است.معمولاً برای شرکتهای در مقیاس بزرگ برای برنامه های سطح بالا و همچنین کابل کشی بیرونی که ممکن است در معرض عناصر محیطی باشد مورد استفاده قرار می گیرد.


Twisted_Pair_Cables


کابل های کواکسیال:

کابلهای Coax_CableCoaxial کابلهای انتقال فرکانس بالا هستند که از یک هسته مس مس جامد تشکیل شده اند. داده ها به صورت الکتریکی از طریق رسانای داخلی منتقل می شوند و 80 برابر ظرفیت انتقال بیشتری نسبت به کابل های جفت پیچ خورده دارند.


Coax_Cable


این نوع کابل معمولاً برای ارائه سیگنال های تلویزیونی مورد استفاده قرار می گیرد (پهنای باند بالاتر آن باعث می شود که برای برنامه های ویدیویی مناسب تر باشد) و اتصال کامپیوترها در یک شبکه. در کنار انتقال پایدار داده ها ، کابل های کواکسیال همچنین قابلیت ضد جاسوسی دارند و می توانند به طور موثر از دخالت سیگنال ها محافظت کنند. هزینه کمی بالاتر از جفت پیچ خورده است اما همچنان اقتصادی تر از فیبر محسوب می شود. دو نوع کابل کواکسیال نیز وجود دارد:

75 اهم:
بیشتر برای انتقال سیگنال های ویدیویی استفاده می شوداغلب سیگنال های ویدئویی را بین مؤلفه های مختلف مانند DVD ، VCR یا گیرنده هایی که معمولاً به عنوان کابل های A / V شناخته می شوند ، متصل می کند.
50 اهم:
در اصل برای انتقال یک سیگنال داده در یک سیستم ارتباطی دو طرفه مورد استفاده قرار می گیردبیشتر مورد استفاده برای ستون فقرات اترنت رایانه ای ، گیرنده های رادیویی AM / FM ، آنتن GPS ، اسکنر پلیس و سیستم های تلفن همراه است.

کابل های فیبر نوری:
Fiber_CablesFiber جدیدترین نوع فناوری کابل انتقال است. این کابلها به جای انتقال داده از طریق سیم های مسی ، حاوی الیاف نوری هستند که به جای پالس برق ، داده ها را از طریق نور منتقل می کنند. هر فیبر نوری به صورت جداگانه با لایه های پلاستیکی پوشیده شده و در یک لوله محافظ موجود است و باعث می شود که در برابر تداخل های خارجی بسیار مقاوم باشد. نتیجه یک اتصال بسیار مطمئن و فوق العاده سریع است که 26000 برابر ظرفیت انتقال بیشتری نسبت به کابل های جفت پیچ خورده دارد ، اما این هزینه نیز با هزینه بسیار بالاتری همراه است. باز هم ، دو نوع کابل فیبر وجود دارد:

حالت تک:
دارای یک هسته کوچک است و فقط اجازه می دهد تا یک حالت از نور به طور همزمان پخش شودبه همین دلیل تعداد بازتاب های نور هنگام عبور از هسته کاهش می یابدنتیجه ، میرایی کم و داده هایی است که قادر به حرکت بیشتر و سریع تر هستند
معمولاً در مخابرات ، شبکه های CATV و دانشگاه ها استفاده می شود.
چند حالته:
دارای قطر هسته بزرگتر است که به چند حالت انتشار نور اجازه می دهدبا طی شدن در هسته ، میزان بازتاب نور افزایش می یابد و این باعث می شود داده های بیشتری از آن عبور کنندبه دلیل پراکندگی زیاد ، کابل های چند حالته دارای پهنای باند کمتری ، ضعف بالاتر و کاهش کیفیت سیگنال در ادامه سفر هستند.بیشتر برای ارتباط در مسافت های کوتاه مانند LAN ، سیستم های امنیتی و شبکه های فیبر عمومی استفاده می شود.


Fiber_Cables


خط پایین:
با فکر کردن به مدرسه کلاس و قیاس Goldilocks ، هر سه نوع کابل چیزی متفاوت ارائه می دهند. یکی ممکن است خیلی گرم باشد ، دیگری  خیلی سرد است و امیدوارم بعد از اطلاع از تفاوت ها ، بتوانید نوع سیستم مناسب برای نیازهای شبکه خود را پیدا کنید.

این مقاله ادامه دارد می توانید ادامه این مقاله را در فروشگاه دیجیکو مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *