تفاوت Mini DisplayPort با Thunderbolt دیدگاه خود را بنویسید

اگر Thunderbolt همان mini DisplayPort است، Mini DisplayPort هم باید Thunderbolt باشد؟ اما اشتباه است! چند چیز اشتباهی پیرامون تاندربولت و mini DisplayPort وجود دارد. این موضوع به این خاطر است که Thunderbolt و mini DisplayPort هر دو از یک کانکتور یکسان استفاده می‌کنند و تنها تفاوت‌شان این است که کانکتور تاندربولت می‌تواند (علاوه بر mini DisplayPort) یک سیگنال Thunderbolt را نیز انتقال دهد، که یک PCI-Express است.

Thunderbolt کاملا با لوازم جانبی Mini DisplayPort سازگار بوده و پورت جدید آن نیز به عقب سازگار است، بنابراین هنوز می‌تواند برای اتصال لوازم و دستگاه‌های DisplayPort مورد استفاده قرار گیرد. اما فقط پورت جدید می‌تواند برای اتصال دستگاه‌های Thunderbolt مورد استفاده قرار بگیرد.

در تصویر زیر ترکیبی از Thunderbolt (مشخص شده با TB Cable) و Mini DisplayPort (مشخص شده با DP Cable) را مشاهده می‌کنید که سبزها نشانه درستی کارکرد و قرمزها نشانه عدم کارکرد با یکدیگر هستند.

تاندربولت و مینی displayport

واضح است که در برخی موارد دو تکنولوژی با یکدیگر به خوبی کار می‌کنند، اما موارد بسیاری هم وجود دارد که این دو با هم کار نمی‌کنند. کامپیوترهای با پورت تاندربولت (معمولا با لوگو Thunderbolt یا نشانه صاعقه فلش دار مشخص شده) می‌توانند به یکی از صفحات نمایش Thunderbolt یا mini DisplayPort متصل شوند. در حالی که دستگاه‌های با پورت mini DisplayPort هنگامی که به داک استیشن یا صفحه نمایش Thunderbolt وصل شوند عمل نخواهند کرد.

تاندربولت

در یک کلام می‌توان گفت: دستگاه‌های DisplayPort با Thunderbolt کار می‌کنند، اما دستگاه‌های Thunderbolt با DisplayPort کار نمی‌کنند.

ارتباطات بیشتر با Thunderbolt

در حالی که mini DisplayPort فقط امکان اتصال کامپیوتر به صفحه نمایش را می‌دهد، تاندربولت فراتر از آن عمل کرده و علاوه بر اتصال به نمایشگر، می‌تواند برای اتصال دیگر دستگاه‌های دارای Thunderbolt نظیر داک استیشن‌ها، باکس هارد و باکس‌های RAID نیز مورد استفاده قرار گیرد. زمانی که تاندربولت برای انتقال اطلاعات از کامپیوتر به یک هارد اکسترنال یا باکس RAID استفاده می‌شود، عملکردی بسیار بیشتر از USB 2.0, 3.0 و حتی FireWire 400, 800 و ExpressCard/PCIe دارد. این سرعت بالا به دلیل عملکرد Thunderbolt با دو کانال اختصاصی (یکی برای ارسال و یکی دریافت) است که هر یک سرعتی معادل 10Gb/s یا 20Gb/s برای Thunderbolt 2 دارند.

در نمودار مقایسه‌ای زیر می‌توانید میزان عملکرد تاندربولت در سرعت انتقال فایل‌های رسانه‌ای را مشاهده کنید:

سرعت تاندربولت Thunderbolt

به خاطر داشته باشید که کابل‌های Thunderbolt برای اتصال دو دستگاه Thunderbolt به یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

با توجه به سازگاری Thunderbolt با mini DisplayPort می‌توانید از مبدل‌های زیر روی پورت تاندربولت نیز استفاده کنید.

مبدل های مرتبط با MINI DISPLAY & THUNDERBOLT

MINI DISPLAY TO HDMI

MINI DISPLAY TO VGA

MINI DISPLAY TO HDMI\DVI\DISPLAY

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *