تمیز کردن

تمیز کردن قطعات الکترونیکی 2

تمیز کردن قطعات الکترونیکی:

در این مقاله  به بررسی نحوه ای صحیح تمیز کردن چند نمونه از قطعات برقی می پردازیم:

نحوه صحیح تمیز کردن قطعات کامپیوتر:

حفاظت از اجزای داخلی و خارجی کامپیوتر امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. پاکیزگی اجزا نیز یک از همین امور حفاظتی است. عدم اطلاع از چگونگی نظافت اجزای کامپیوتر ممکن است صدمات چشمگیری را به آنها وارد کند. هم اکنون قصد داریم تا برای شما روشهای بهینه تمیزکاری کامپیوتر را برای تک تک اجزای آن شرح دهیم. مطمئن باشید با دانستن و عمل کردن به این ترفندها تا حد بسیار زیادی طول عمر این قطعات را بالا خواهید برد.

زمانی که نیاز دارید تا کامپیوتر را تمیز کنید بستگی به محیطی دارد که کامپیوتر در آن کار میکند. مثلا کامپیوترهایی که در اماکن عمومی کار میکنند باید هر ماه تمیز شوند. اما کامپیوترهایی که در منزل مورد مصرف قرار میگیرد شاید در یک فاصله زمانی 6 ماهه نیاز به تمیزکاری داشته باشند. اگر هنگام کار با کامپیوتر سیگار میکشید یا محیط کار کامپیوتر، پرگرد و خاک است باید هر دو ماه یکبار آنرا تمیز کنید. اما بطور معمول توصیه میکنیم تا هر 6 ماه یکبار کار تمیزکاری داخل کامپیوتر انجام شود. هنگام تمیزکاری داخل کامپیوتر شدیدا توصیه میکنیم که از جاروبرقی برای تمیز کردن قطعات داخلی کامپیوتر  استفاده نکنید. چون جاروبرقی تولید الکتریسیته ساکن میکند که برای قطعات الکترونیکی داخل کامپیوتر فوق العاده خطرناک است و احتمال خرابی کامپیوتر را بشدت بالا میبرد. جاروهای باطری دار کوچکی مخصوص تمیزکردن داخل کامپیوتر وجود دارد که در صورت نیاز میتوانید از آنها استفاده کنید. توصیه ما بهره گیری از اسپری هوای فشرده است که میتوانید از فروشگاههای قطعات الکترونیکی تهیه کنید. اما قسمت بیرونی بدنه کامپیوتر میتواند بوسیله جاروبرقی تمیز شود.

برای تمیز کردن کامپیوتر نیاز به پارچه، آب، الکل سفید، اسپری تمیز کننده قطعات الکترونیکی (مارک Perfects)، جاروی برقی برای تمیزکردن بیرون کامپیوتر، گوش پاک کن، اسفنج، قلم مو، جارو باطری دار مخصوص و البته دستبند ضد الکتریسته ساکن دارید.

1. کامپیوتر را خاموش کرده و آنرا از برق بیرون بکشید. ابتدا قسمت بیرونی بدنه کامپیوتر را با جاروبرقی تمیز کنید و تمام درزها و منافذ عبوری هوا را تمیز کنید. سپس میتوانید قسمت بیرونی بدنه کامپیوتر را با پارچه آغشته به آب و کمی مایع ظرفشویی تمیز کنید. مطمئن شوید که تمام درزها و راههای عبوری هوا از مو و گرد و غبار تمیز شود.

2. بدنه کامپیوتر را باز کنید تا قسمتهای داخلی کامپیوتر در رویت قرار گیرد. به CPU نگاه کنید. توجه کنید که غبار میتواند در ورای پنکه و لابه‏لای رادیاتور CPU خود را پنهان کند. ممکن است بدنتان حاوی الکتریسیته ساکن باشد. توصیه میکنیم تا از یک عدد دستبند ضدالکتریسیته استفاده کنید. آنرا به مچ دستتان ببندید و سر دیگر آنرا به جایی وصل کنید که الکتریسیته را به زمین تخلیه کند مانند لوله آب، بدنه میز فلزی و… . این دستبند را میتوانید از مغازه های فروش قطعات الکترونیکی تهیه کنید. حال میتوانید قلم مو را برداشته و به آرامی و با دقت حواشی CPU را تمیز کنید تا خاک و گرد و غبار از لابه‏لای رادیاتور و پنکه خارج شود.

3.به روی مادر برد نگاه کنید و هرجا گرد و غبار دیدید آنرا با قلم مو بزدایید. حین این کار بسیار مراقب باشید تا قطعات کوچک مخصوصا جامپرها را جابجا نکنید. بعد از آن میتوانید از اسپری هوا استفاده کنید تا گردوغبار تمیز شود. هنگام استفاده از اسپری مراقب باشید که آنرا سرپا نگهدارید و هنگام مصرف کج نکنید که ممکن است مایع از آن خارج شود و روی قطعات بپاشد. بدین ترتیب خطر خرابی قطعات افزایش مییباد. جهت اسپری کردن را  طوری تنظیم کنید که هوا بتواند گردوغبار را بسمت بیرون بدنه کامپیوتر فوت کند. نهایتا جاروی کوچک باطری دار مخصوص تمیزکاری کامپیوتر را مصرف کنید تا گردهای باقیمانده را بمکد. مجددا توصیه اکید میکنیم که هرگز از جاروی برقی معمولی برای تمیز کردن داخل بدنه کامپیوتر استفاده نکنید زیرا این نوع جاروبرقی ها تولید الکتریسیته ساکن میکند که خطر خرابی قطعات داخل کامپیوتر را بشدت افزایش میدهد.

4. زمان مناسبی است تا پنکه ها و فن های داخل بدنه را نیز تمیز کنید. هنگام جارو کردن داخل بدنه کامپیوتر هم بسیار مراقب باشید که قطعات کوچک روی ماردبرد مانند جامپرها جابجا نشوند. توجه به Power یا همان منبع تغذیه نیز اهمیت بسیاری دارد. پنکه آنرا با صبر و حوصله تمیز کنید و سعی کنید خاک را از پره های پنکه آن تمیز نمایید.برای تمیز کردن فن می توانید از

اسپری چرب (مارک Perfects) که در فروشگاه دیجیکو عرضه شده است استفاده کنید.

5.برای تمیز کردن داخل CD-Drive توصیه میکنیم از ابزار مخصوص این کار استفاده کنید که در مغازه های کامپیوتری بفروش میرسد. کیتهای مخصوص تمیزکردن CD-Drive را تهیه و مصرف کنید. اگر تجربه بیشتری با کامپیوتر و امور فنی آن دارید میتوانید این درایو را باز کرده و با گوش پاک کن آغشته به الکل سفید داخل آنرا تمیز کنید اما برای افراد کم تجربه این عمل به هیچ عنوان توصیه نمیشود.

6.برای تمیز کردن CD میتوانید از پارچه نرم آغشته به آب استفاده کنید و سطح زیر آنرا بصورت دورانی از مرکز بسمت خارج تمیز کنید. اگر آلودگی بخصوصی در سی دی دیده میشود که با آب تمیز نمیشود میتوانید برای آن قسمت از کمی الکل سفید استفاده کند.

7.برای تمیز کردن درایو فلاپی نیز میتوانید از کیتهای آماده اینکار استفاده کنید که در مغازه های فروش وسایل کامپیوتری عرضه میشود. در این مرحله نیز اگر تجربه کار فنی با کامپیوتر دارید میتوانید درایو را باز کرده و با گوش پاک کن آغشته به الکل هدهای خواندن/نوشتن و بازوهای درایو را به دقت و آرام تمیز کنید. هنگام تمیز کردن هدها یادتان باشد که آنها را از جای خود بیرون نبرید که اگر قفل کند دیگر کار نخواهد کرد. برای افراد کم تجربه در کارهای فنی کامپیوتر بازکردن درایو را به هیچ عنوان توصیه نمیکنیم.

8.هارددیسک عملا تمیزکردن فیزیکی ندارد زیرا تکنولوژی آن بسیار بالاست و نباید آنرا باز کرد. تمیز کردن آن در واقع عمل Defrag است که از طریق نرم افزاری انجام میشود.

9.برای تمیز کردن شیشه مانیتور میتوانید از تمیزکننده شیشه معمولی که در خانه استفاده میکنید کمک بگیرید. فقط باید مطمئن شوید که مانیتور حتما خاموش باشد و آنرا از برق بکشید. این مایع تمیزکننده را ابتدا به یک پارچه بدون پرز اسپری کنید و پارچه را بروی شیشه بکشید. با جاروبرقی تمام راههای عبوری هوا را بخوبی تمیز کنید. توصیه اکید میکنیم از قرار دادن هر نوع کاغذ و کتاب برروی مانیتور مخصوصا بخشهای تهویه مانیتور هنگام کار بشدت اجتناب کنید که نه تنها میتواند باعث خرابی مانیتور شود، بلکه احتمال آتش گرفتن آن را افزایش میدهد. بدنه مانیتور را میتوانید با پارچه آغشته به آب و مایع ظرفشویی به خوبی تمیز کنید.

10.اما اگر مانیتورتان LCD است روش کار اندکی فرق میکند. این مانیتورها از شیشه ساخته نشده اند لذا هیچوقت هیچ مایعی را مستقیما بروی آن اسپری نکنید و از دستمال کاغذی از هر نوع برای تمیز کردن آن استفاده نکنید که باعث خش افتادن بروی صفحه آن میشود. اگر میخواهید صفحه مانیتور LCD را تمیز کنید پیشنهاد میکنیم از یک پارچه کتان نرم خشک استفاده کنید. اگر صفحه مانیتور بخوبی تمیز نشد میتوانید کمی الکل به پارچه بزنید و صفحه مانیتور را با آن تمیز کنید.

برای تمیز کردن گرد و غبار و اثر انگشت از روی مانیتور از روش های زیر استفاده کنید:

آنچه که نیاز دارید:

اسپری تمیز کننده قطعات الکترونیکی (مارک Perfects)

دستمال مایکروفایبر

دستمال خشک ضد الکتریسیته برای پاک کردن گرد و غبار

جاروبرقی با سری مربوط به گرفتن گرد و غبار وسایل منزل

 

صفحه نمایش:

برای ایمنی،ابتدا تلویزیون رو از برق بکشید.اگر شما یک تلویزیون مدل قدیمی با شیشه محدب دارید برای تمیز کردن آن کافی است که از یک پارچه نرم و شیشه پاک کن استفاده نمایید و صفحه را پاک کنید و با یک پارچه خشک صفحه نمایش را خشک نمایید.هرگز اسپری را به طور مستقیم روی صفحه نمایش اسپری نکنید چون این کار می تواند به تلویزیون و لوازم جانبی آن آسیب برساند.

برای تمیز کردن صفحه نمایش های جدید و پلاسما نمی توان از روش هایی که برای تلویزیون های قدیمی استفاده می کردیم مثل دستمال مرطوب استفاده کنیم. در عوض برای تمیز کردن آن ها از یک دستمال خشک مایکروفایبر استفاده نمایید و گرد و خاک روی صفحه نمایش را بگیرید.برای پاک کردن لکه هایی که نقطه ای روی صفحه نمایش وجود دارند از دستمال هایی که برای لوازم الکتریکی طراحی شدند استفاده نمایید. بادستمال مایکروفایبر بالا و پشت تلویزیون را دستمال بکشید تا تمام گرد و غبار پاک شود و سپس تلویزیون را مجدد به برق وصل کنید.

 

نحوه ای صحیح تمیز کردن کنترل تلویزیون:

کنترل ها تلویزیون توسط همه اعضاء خانواده استفاده می شود و به هر گوشه اتاق پرتاب می شود و کلی کار با آنها انجام می شوند ولی هیچ گاه تمیز نمی شوند.

تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که دو طرف کنترل را با دستمال تمیز کنید. شما هم می توانید از دستمال های مرطوب مخصوص تمیز کردن وسایل الکتریکی استفاده نمایید و همچنین می توانید از دستمال هایی که همیشه استفاده می کردید استفاده کنید مثل دستمال های مرطوب ضد عفونی کننده.

البته برای بهتر تمیز شدن می توانیداز  اسپری چرب (مارک Perfects) که در فروشگاه دیجیکو عرضه شده است استفاده کنید.

یک دستمال مرطوب به دور انگشتان خود بکشید و با ناخن های خود برای پاک کردن فضا و شکاف های اطراف دکمه ها استفاده نمایید و بعد اجازه دهید خشک شود.

 

 

نحوه ای صحیح تمیز کردن بلندگوها:

اگر پارچه روی بلندگو های شما برداشته می شود(از روی دفترچه راهنما چک کنید) بردارید، ابتدا دستگاه را از برق بکشید و بلندگوهای دوسمت را با جارو برقی بکشید تا تمیز شود و گرد و غبار روی پارچه بلندگوها یا موی حیوانات خانگی را که داخل دستگاه گیر کرده را جارو کنید.

اگر کاور روی بلندگوها برداشته نمی شود،از روی کاور اون قسمت را جارو بزنید و یا از چسب های رولی برای گرد و غبار روی کاور بلند گو ها بکشید.

برای تمیز کردن بلندگو های صفحه نمایش با استفاده از یک پارچه مایکروفایبر نم دار بدون پرز استفاده نمایید و اجازه دهید خشک شود.

2 دیدگاه

  1. سلام
    جناب مقاله تان خیلی خوب بود ولی اشاره نکردید که آیا برای تمیز کردن مانیتورها حتماباید خاموش باشد یانه؟ثابت میشه این اسپری های که معرفی‌کردید برای وسایل دیگر برقی مثل همزن برقی استفاده کرد؟؟؟؟

    1. برای تمیز کردن مانیتور حتما خاموش باشد و اینکه برای تمیز کردن صفحه LCD و کلیه دستگه ها با صفحه کریستال مایع باید از محلول اسپری استفاده نمایید. مثل اسپری تمیز کننده مارک سومو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *