راهکار افزایش طول کابل HDMI دیدگاه خود را بنویسید

کابل HDMI

کابل HDMI به راحتی امکان انتقال صدا و تصویر را روی یک کابل و پورت میسر ساخته و امروزه به جزئی جدایی ناپذیر در دستگاه‌های صوتی و تصویری خانگی و تجاری تبدیل شده است. در حال حاضر تعداد دستگاه‌های دارای پورت HDMI به نسبت بیشتر از دستگاه‌های دیگر با رابط AV هستند. چگونگی افزایش طول کابل HDMI با توجه به نیاز کاربران برای ارسال تصویر و صدا به فواصل دوتر، همیشه یکی از پرسش‌های آن‌ها بوده است. در این مقاله قصد داریم به گزینه‌های مختلف افزایش طول کابل HDMI برای اتصال دو دستگاه در فاصله‌ای بیشتر از میزان استاندارد کابل‌ها بپردازیم.

 



کابل HDMI بلند

در صورتی که هنوز کابل HDMI مورد نظر خود را تهیه نکرده‌اید، بهتر است برای دچار نشدن به مشکل در زمان استفاده، کابل HDMI خود را کمی بلندتر انتخاب کرده و برای فاصله‌های بیشتر نیز از همان اول از یک کابل بلند HDMI استفاده کنید. کابل‌های HDMI معمول تا ۲۰۰ متر می‌توانند طول داشته باشند. شایان ذکر است در انتخاب این کابل‌ها بهتر است نوع Active آن را انتخاب کنید، زیرا کابل اکتیو HDMI دارای یک چیپ تقویتی داخل خود است که از افت سیگنال در طول مسیر جلوگیری می‌کند.

 


 


وصل کردن دو کابل HDMI به یکدیگر

یکی از راه‌های افزایش طول کابل HDMI وصل کردن دو کابل HDMI به یکدیگر است. برای این کار باید از یک برل HDMIدو سر مادگی استفاده کنید. این قطعه کوچه دارای دو سر مادگی HDMI در دو طرف خود است که دو کابل HDMI به آن‌ها وصل می‌شود. در این روش بهتر است از کابل HDMI با کیفیت بالا استفاده کنید. هم‌چنین در صورت وصل کردن کابل بلند (مثلا دو کابل ۲۰ متری HDMI) حتما باید از کابل HDMI Active استفاده کنید تا دچار افت سیگنال در طول مسیر نشوید.

 


ریپیتر و تقویت کننده HDMI


تکرار کننده سیگنال (ریپیتر) HDMI

یکی دیگر از گزینه‌های افزایش طول کابل HDMI ، استفاده از تقویت کننده HDMI یا ریپیتر HDMI است. کارکرد این دستگاه به این صورت است که یک کابل از سمت فرستنده به ورودی آن متصل شده و یک کابل هم از خروجی آن به سمت نمایشگر وصل می‌شود. ریپیتر HDMI در اصل با تجدید و بازسازی صدا و تصویر دریافتی و سپس ارسال سیگنال تقویت شده به کابل دوم کار می‌کند. قاعده اصلی کارکرد این دستگاه چیزی شبیه به هاب USB است که سیگنال دریافتی کامپیوتر از یک کابل USB را بین دستگاه‌های USB تقویت می‌کند.

 


 

دستگاه افزایش طول کابل HDMI توسط تک کابل شبکه تا 120 متر


افزایش طول کابل HDMI روی شبکه LAN

از بهترین راه‌های افزایش طول کابل HDMI استفاده از دستگاه HDMI Extender روی شبکه برای افزایش طول آن است. این فناوری مبتنی بر سیم مسی شبکه بوده و نسبتا با توجه به کارکرد آن مقرون به صرفه و در دسترس‌تر است. در این روش از دو دستگاه فرستنده و گیرنده بین منبع اصلی و نمایشگر استفاده می‌شود. ابتدا از منبع اصلی یک کابل اچ دی ام ای به فرستنده متصل شده، سپس فرستنده با کابل شبکه به گیرنده متصل شده و از آن با یک کابل HDMI دیگر به نمایشگر وصل شده و صدا و تصویر از این طریق منتقل می‌شود.

این دستگاه‌ها انواع مختلفی داشته و با توجه به میزان طول و کیفیت پشتیبانی شده و امکانات جانبی آن‌ها دارای قیمت‌های مختلفی هستند. با توجه به فاصله‌ی زیادی که در این روش می‌توان به دست آورد و استفاده از کابل شبکه Cat5/6/7 که قیمت بسیاری مناسبی نسبت به کابل HDMI دارد، می‌توان این روش را یک روش ارزان و مقرون به صرفه دانست. در حال حاضر مدل‌های مختلفی در بازار موجود است که با آن‌ها می‌توان تا ۱۰۰ متر طول کابل HDMI را افزایش داد.

 


کابل HDMI فیبر اپتیک نوری


کابل HDMI فیبر اپتیک (نوری)

یکی دیگر از روش‌های افزایش طول HDMI استفاده از کابل HDMI فیبر نوری می‌باشد. هرچند شاید این روش برای استفاده در سیستم خانگی صرفه اقتصادی نداشته باشد، اما یک روش قابل اطمینان و بادوام برای افزایش طول کابل HDMI در فاصله‌های زیاد به شما می‌آید.

کابل HDMI فیبر نوری همانند کابل‌های معمول HDMI دارای دو کانکتور HDMI در ابتدا و انتها هستند و به سادگی به دستگاه‌های مختلف وصل می‌شوند، با این تفاوت که در قسمت ورودی کابل یک پورت USB نیز برای تامین انرژی مورد نیاز قرار داده شده است. کابل بین دو کانکتور HDMI نیز از جنس فیبر نوری است که باید در هنگام استفاده، از آن مراقبت ویژه‌ای کرد. کابل‌های HDMI روی فیبر اپتیک در متراژهای مختلف از ۵۰ متر تا ۳۰۵ متر در بازار موجود است.

یک مدل دیگر نیز در این روش با تکنولوژی فیبر Multi-mode وجود دارد که با آن می‌توانید سیگنال HDMI را تا فاصله ۴۵۰ متری افزایش دهید. هم‌چنین امکان افزایش طول کابل HDMI تا چند کیلومتر با استفاده از فیبر تک حالته نیز وجود دارد. البته مسلما تکنولوژی فیبر Single-mode نسبت به Multi-mode هزینه بالاتری دارد.

 


دانگل M2 PLUS اتصال تبلت ،موبایل،نوت بوک،کیس،به صورت بی سیم به تلویزیون و ویدئوپرژکتور (مبدل WIFIبهHDMI)

 


HDMI وایرلس

همیشه راه حل‌های بی‌سیم و وایرلس میان کاربران از محبوبیت خاصی برخوردار است. با یک روش وایرلس شما به راحتی و بدون نیاز به سیم می‌توانید اتصال HDMI خود را افزایش دهید.

اگر چه راه حل‌های HDMI وایرلس فاصله‌ی بیشتری را نسبت به کابل HDMI پشتیبانی می‌کنند، اما این روش نیز دارای محدودیت در میزان فاصله است. سیستم‌های وایرلس HDMI مبتنی به WIFI می‌توانند تا فاصله ۳۰۰ متری را بنابر ادعای خود پشتیبانی کنند، که البته انتظار می‌رود با وجود موانعی نظیر دیوار، سقف و حتی مبلمان بزرگ این فاصله به حدود ۲۰ متر کاهش یابد. به علاوه، تداخل فرکانس رادیویی نیز حداکثر برد پشتیبانی شده در این سیستم را محدود می‌کند. دستگاه‌های HDMI وایرلس دارای یک بخش فرستنده (که به منبع وصل شده) و یک بخش گیرنده (که به تلویزیون یا نمایشگر وصل می‌شود) هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *