فن gamma archer

فن وانواع آن دیدگاه خود را بنویسید

فن :

فن، یک ماشین دوار است که انرژی مکانیکی را دریافت می کند و با استفاده از پره هایش (blades) جریان پیوسته ای از هوا و یا سایر گازهایی که از داخل آن عبور می کنند، به وجود می آورد. مقدار کاری که فن بر یک کیلوگرم گاز انجام می دهد معمولا از ۲۵ کیلوژول بیشتر نمی شود. وظیفه اصلی یک فن این است که حجم نسبتا بالایی از هوا را جهت خنک کردن یک وسیله یا یک محیط حرکت دهد. فشار این جریان هوا متناسب با وسیله یا قطعه ای است که فن به آن متصل شده است. عملکرد آیرودینامیکی یک فن، از لحاظ فشارهایی که ایجاد می کند و همچنین کارایی آن، پارامتر هایی هستند که انواع مختلف فن ها را از یکدیگر متمایز می سازند. برای هر فشار و دبی جرمی مدنظر و یا وظیفه خاص، تعدادی از فن ها از انواع مختلف را می توان  برگزید و به کار گرفت. به صورت کلی برای انتخاب یک فن مناسب باید چند مورد را در نظر بگیریم:

– فضایی که فن در آن نصب می شود، محدودیت هایی را در سایز فن ایجاد می کند.
– روشی که با استفاده از آن می خواهیم فن را به حرکت دربیاوریم. (مثلا اتصال به الکتروموتور یا … )
– محدودیت های صوتی. بعضی فن ها سروصدای زیادی ایجاد می کنند و همین باعث محدودیت در به کارگیری آنها می شود.
– کارآیی مدنظر ما چه از لحاظ آیرودینامیکی و چه از لحاظ مکانیکی
– جنس فن مورد نظر ما باید مقاومت لازم را در برابر فشار گاز و همچنین خوردگی توسط گاز داشته باشد.
– فاکتور هزینه هم مانند هر کار مهندسی دیگر در انتخاب نوع فن دخیل می باشد.
البته مانند سایر قطعات مکانیکی، ممکن است فرایند نامناسب ساخت یک فن، آن را از شرایط ایده آلی که ما روی آن حساب کردیم، دور کند

فن‌ها با توجه به جهت جریان هوا نسبت به محور فن به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند.

ساختار فن گریز از مرکز:

فن گریز از مرکز (فن سانتریفوژ) به وسیله نیروی گریز از مرکز، هوا را به جریان می‌اندازد. در این گونه فن‌ها زاویه ورود و خروج هوا ۹۰ درجه است. فن‌های سانتریفور معمول‌ترین نوع فنهای مورد استفاده در صنایع هستند. در این فن‌ها، هوا از بخش پروانه به سمت پره‌ها حرکت کرده و انرژی جنبشی آن زیاد می‌شود. این انرژی جنبشی قبل از ورود به بخش خروجی به انرژی فشاری تبدیل شده و در نتیجه فشار هوا بالا می‌رود. فن‌های سانتریفوژ برای جریان‌های حاوی ذرات (رطوبت و گرد و غبار)، برای انتقال مواد و همچنین برای سیستمهای دارای دمای بالا کاربرد دارد.

فن محوری ساختاری:

در فن محوری (فن آکسیال)، جریان هوا موازی محور فن است. سه نوع عمده فن‌های محوری عبارتند از: فن‌های پروانه‌ای، فن‌های لوله محوری و فن‌های پره محوری (جت فن). فن‌های محوری دارای قاب که داخل پنجره و دیوار نصب می‌شوند، فن‌های به کار رفته در رایانه‌ها، پنکه ها سقفی و رومیزی و فن‌های محوری کانالی استفاده شده در صنعت جز این دسته از فن‌ها قرار می‌گیرند.

 

در ادامه به معرفی چند نمونه از فن ها می پردازیم:

فن خنک کننده کیس دیپکول مدل XFAN 120U:

فن خنک کننده داخل کیس مارک دیپکول از جنس کریستال دارای  LED مناسب تهویه درون کیس میباشد. این محصول دارای سایز ۱۲۰ میلیمتری میباشد و دارای ۲ نوع سوکت برق .نوع اول سوکت برق مادربوردی و نوع دوم سوکت برق پاوری. این محصول با بالاترین کیفیت در دیجیکو عرضه میگرد



 

فن خنک کننده CPU LGA 775/ 1155/1156:

فن پیشنهادی دیجیکو از نوع سری CPU های اینتل و با قابلیت اتصال به سری های LGA 1155/1156/775  میباشد این فن ۳ سیم بوده و با اتصال بر روی مادربورد های هوشمند بر حسب گرمای سی پی یو سرعت فن تغییر میابد.



 

فن ۱۲ در ۱۲ سانتی متری (۲۴ ولت):

فن ۱۲۰ میلیمتری ۲۴ ولت مناسب برای اینورتر دستگاه جوش و UPS میباشد این فن از جنس PVC و نوع فن بوشی بوده و دارای عرض ۱ سانتی متری میباشد.



 

فن هارد دیسک:

کلیه افراد حرفه ای که سر و کار با کامپیوتر دارند می دانند که خنک کردن کلیه اجزاء و چیپست های کامپیوتر اعم از سی پی یو و هارد و چیپست های مادربرد و گرافیک چه تاثیر به سزایی در سرعت و کارایی سیستم و طول عمر قطعات دارد.از اینرو دیجیکو فن خنک کننده مارک دیپ کول را به شما معرفی مینماید این خنک کننده دارای ۲ فن و هدسینگ از جنس الومنیوم میباشد.



 

فن خنک کننده CPU مدل GAMMAAX S40 (مارک دیپ کول):

خنک کننده GAMMAXX S40 یکی از محصولات شرکت DeepCool و متشکل از هیت سینک حرفه ای در کنار یک فن ۱۲ سانتی متری می باشد که جهت نصب بر روی مادربرد های PC و مجهز به سوکت های اینتل و ای ام دی طراحی شده است.


فن خنک کننده s40


 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *