نویزگیر کابل

نویزگیر کابل یا هسته فریت دیدگاه خود را بنویسید

نویزگیر کابل یا هسته فریت :

مهره فریت یا نویز گیر کابل یک جزء الکتریکی منفعل است که سر و صدای فرکانس بالا را در مدارهای الکترونیکی سرکوب می کند. نوعی خاص از خفگی الکترونیکی است. مهره فریت از ریزش جریان با فرکانس بالا در یک سرامیک فریت برای ساخت دستگاه های سرکوب سر و صدای فرکانس بالا استفاده می کنند. مهره های فریت همچنین ممکن است بلوک ، هسته ، حلقه ، فیلتر EMI یا خفگی نامیده شوند.

موارد استفاده از نویزگیر کابل یا هسته فریت :
مهره های  فریت از دخالت الکترومغناطیسی (EMI) به دو جهت جلوگیری می کنند:

از یک دستگاه یا دستگاه دیگر. (یک کابل رسانا به عنوان آنتن عمل می کند .)

اگر دستگاه انرژی با فرکانس رادیویی تولید کند ، این می تواند از طریق کابل منتقل شود ، که به عنوان نویز گیر  عمل می کند. در این حالت ، برای کاهش EMI ، رعایت مقررات مورد نیاز است. برعکس ، اگر منابع دیگری از EMI مانند وسایل خانگی وجود داشته باشد ، مهره مانع از کابل شدن به عنوان آنتن و دریافت تداخل از این دستگاه های دیگر می شود. این امر به ویژه در کابل های داده و تجهیزات پزشکی رایج است.

مهر ه های فریت معمولاً در کابل کشی خارجی مشاهده می شود. انواع مهره فریت کوچکتر در داخل در مدارها روی هادی ها یا در اطراف پین اجزای مدار مدار کوچک مانند ترانزیستور ، اتصالات و مدارهای مجتمع استفاده می شود.

مهره ها می توانند با استفاده از فیلتر کم عبور ، انرژی فرکانس رادیویی ناخواسته سطح پایین را مسدود کنند. در خطوط انتقال کواکس نامتوازن (به عنوان مثال کابل های USB و کابل های ویدئویی) کابل به گونه ای طراحی شده است که سیگنال را در خود جای دهد و از مهره ها می توان برای جلوگیری از جریان ولتاژ حالت ولگرد از استفاده از کابل به عنوان آنتن استفاده کرد در حالی که با سیگنال حمل شده در داخل تداخل ندارد. کابل. در این استفاده ، مهره یک شکل ساده از balun است.

مهره های فریت یکی از ساده ترین و کم هزینه ترین انواع فیلترهای تداخل برای نصب روی کابل کشی الکترونیکی پیش از این هستند. برای یک حلقه فریتی ساده ، سیم به سادگی در اطراف هسته از طریق مرکز پیچیده می شود ، به طور معمول پنج یا هفت بار. هسته های گیره نیز وجود دارد که بدون پیچاندن سیم به آن وصل می شوند: این نوع هسته فریت معمولاً به گونه ای طراحی شده است که سیم فقط یک بار از آن عبور می کند. اگر تناسب کافی مهار نشود ، می توان هسته را با اتصال کابل ایمن کرد یا اگر مرکز به اندازه کافی بزرگ باشد ، کابل کشی می تواند یک یا چند بار حلقه شود. (توجه داشته باشید ، با این حال ، اگرچه هر حلقه امپدانس را به فرکانس های زیاد افزایش می دهد ، اما همچنین فرکانس بالاترین امپدانس را به فرکانس بالاتر منتقل می کند.) مهره های فریت کوچک را می توان بیش از قطعه قطعه شدن ، منجر به سرکوب نوسان انگل می شود.

مهره های فریت سطح نصب شده است. دقیقاً مانند هر سلف سطح نصب شده دیگر ، در شکاف در مدار چاپی شکاف لحیم می شوند. در داخل مؤلفه مهره ، سیم پیچ سیم بین لایه های فریت قرار دارد تا یک سلف چند چرخشی در اطراف هسته با نفوذپذیری بالا تشکیل شود.

تئوری بهره برداری:
مهره های فریت به عنوان یک فیلتر کم گذر منفعل ، با تبدیل انرژی RF به گرما ، با استفاده از طرح مورد استفاده قرار می گیرند. (این مورد را با سلف ها متضاد کنید ، که با طراحی ، تبدیل انرژی RF به گرما را به حداقل می رساند ، امپدانس بالایی را به RF ارائه می دهد.)

هندسه و خصوصیات الکترومغناطیسی سیم کویل در بالای مهره فریت باعث ایجاد امپدانس برای سیگنالهای با فرکانس بالا می شود و باعث کاهش نویز الکترونیکی EMI / RFI با فرکانس بالا می شود. انرژی یا از پشتیبان کابل منعکس شده است ، یا به عنوان گرمای کم سطح از بین می رود. فقط در موارد شدید ، گرما قابل توجه است.

یک سلف خالص انرژی را از بین نمی برد اما واکنش پذیری را تولید می کند که مانع از جریان سیگنال های فرکانس بالاتر می شود. این مقاومت متداول معمولاً به عنوان امپدانس گفته می شود ، اگرچه امپدانس می تواند ترکیبی از مقاومت و واکنش پذیری باشد.

یک نویزگیر یا مهره می تواند به یک سلف اضافه شود تا از دو طریق توانایی آن در جلوگیری از سر و صدای ناخواسته با فرکانس بالا بهبود یابد. ابتدا ، فریت میدان مغناطیسی را متمرکز می کند ، باعث افزایش سوزش و در نتیجه واکنش پذیری می شود که مانع یا “فیلتر کردن” سر و صدا می شود. دوم ، اگر فریت به این ترتیب طراحی شده باشد ، می تواند ضرر اضافی را در قالب مقاومت در خود فریت ایجاد کند. فریت یک فاکتور با فاکتور Q بسیار پایین ایجاد می کند. این از دست دادن فریت ، به طور معمول با مقدار ناچیز است. در حالی که سطح سیگنال به اندازه کافی بزرگ است که باعث ایجاد تداخل یا اثرات نامطلوب در مدارهای حساس می شود ، انرژی مسدود شده معمولاً بسیار اندک است. بسته به کاربرد ، ویژگی از بین رفتن مقاومت فریت ممکن است یا نباشد.

طرحی که از یک مهره فریت برای بهبود فیلتر نویز استفاده می کند ، باید مشخصات مدار خاص و محدوده فرکانس برای مسدود کردن را در نظر بگیرد. مواد مختلف فریت با توجه به فرکانس دارای خواص مختلفی هستند و ادبیات تولید کننده به انتخاب مؤثرترین ماده در محدوده فرکانس کمک می کند. به طور معمول مواد مورد استفاده در مهره ها فریت پودری هستند ، با مخلوط اندازه دانه ها تنظیم می شود تا دامنه فرکانس های جذب شده یا مسدود شده را کنترل کرده و فضای میدان مغناطیسی را به حداقل برساند. این کار را با سلف و ترانسفورماتور ، که از هسته های جامد یا لمینیت شده آهن یا مس استفاده می کنند برای ذخیره میدان های مغناطیسی و به حداکثر رساندن انتقال انرژی ، در تضاد قرار دهید.

در ادامه به معرفی یک نمونه نویز گیر که در فروشگاه دیجیکو ارائه شده است می پردازیم:

نویزگیر کابل یا هسته فریت: 

نویزگیر یا هسته فریت ابزاری است برای جلوگیری از نویز و پارازیت . نویزگیر از دو نیمکره استوانه ای اهنربا قوی و با روکش محکم PVC تشکیل شده است که از یک سو کابل داخل نویزگیر قرار میگیرد و بوسیله گیره بسته میشود. نویزگیر و یا هسته فریت  Display-DVI- برای انواع کابل های تصویر HDMI-VGA- انواع کابل های برق و انواع کابل های شبکه و دیگر کابل های دیتا مورد استفاده قرار میگیرد.



 

مقالات به روز را بافروشگاه دیجیکو مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *