چگونه هارد IDE را به مادربرد SATA وصل کنیم؟ دیدگاه خود را بنویسید

قبلا انواع هارد دیسک و درایو نوری Parallel ATA – PATA را به روی مادربردهای دارای کانکتور و رابط IDE به راحتی استفاده می‌کردیم. اما با پیشرفت سریع تکنولوژی چند سالی است که دیگر رابط IDE از روی مادربردهای جدید حذف شده و کلا رابط Serial ATA – SATA جایگزین آن شده است که البته سرعت بسیار بالاتری دارد. شاید فکر کنید که با قدیمی شدن و نبود درگاه IDE روی مادربردهای جدید دیگر هاردها و درایوهای نوری IDE استفاده‌ای نداشته و باید آن‌ها را دور انداخت؟ اما در جواب شما باید بگوییم هنوز دستگاه‌های قدیمی IDE می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند!

وصل کردن هارد قدیمی IDE به مادربرد SATA

به طور خلاصه باید بگوییم تا زمانی که هارد دیسک یا CD/DVD ROM قدیمی IDE شما در شرایط مناسبی بوده و سالم است، می‌تواند روی مادربردهای جدید مورد استفاده قرار بگیرد.

تمام چیزی که شما برای این کار نیاز دارید یک تبدیل IDE به SATA است. این مبدل به راحتی با اتصال به هارد یا درایو IDE از یک طرف و اتصال به کانکتور SATA مادربرد به وسیله‌ی کابل SATA از طرف دیگر، می‌تواند دستگاه IDE قدیمی شما را به مادربرد جدید SATA متصل کند.

تبدیل IDE به SATA

فرض کنید شما یک هارد PATA با رابط IDE دارید، سپس پورت مادگی IDE مبدل را به هارد متصل می‌کنید. برای تامین انرژی مبدل پورت برق 4 پین IDE را نیز به آن وصل کرده و کابل SATA را نیز به مادربرد و پورت SATA Host مبدل وصل می‌کنیم. به همین راحتی هارد دیسک IDE شما به مادربرد SATA متصل شد. حالا کافیست سیستم را روشن کرده و از هارد یا درایو نوری IDE خود روی مادربرد جدید استفاده کنید.

وصل کردن هارد جدید SATA به مادربرد IDE

حالا اگر عکس روش بالا، بخواهیم یک هارد SATA را به یک مادربرد قدیمی IDE وصل کنیم چه؟ باز هم با استفاده ازتبدیل SATA به IDE می‌توان به راحتی این کار را انجام داد. برای این کار سر مادگی IDE مبدل را به کانکتور IDE مادربرد وصل کرده و پس از اتصال پورت برق 4 پین به آن، هارد SATA را با کابل ساتا به پورت SATA Device مبدل می‌زنیم. سپس سیستم را روشن کرده و می‌توانیم از هارد SATA روی مادربرد IDE قدیمی به راحتی استفاده کنیم.

لازم به ذکر است که مبدل‌های متفرقه با حدود 1/4 قیمت تبدیلی که در اینجا معرفی شد نیز در بازار وجود دارد که همین کارکرد را البته با کیفیت بسیار پایین‌تر دارند. اما همیشه سعی کنید به خصوص برای هارد دیسک از تبدیل‌های استاندارد و معتبر استفاده کنید. بیشتر هزینه کردن برای یک تبدیل خوب، بهتر از خراب شدن هارد دیسک و نابودی اطلاعات شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *