کابل شبکه دیدگاه خود را بنویسید

کابل کشی شبکه چیست؟
کابل وسیله ای است که از طریق آن معمولاً اطلاعات از یک دستگاه شبکه به وسیله دیگر منتقل می شود. کابل های مختلفی وجود دارند که معمولاً با LAN ها مورد استفاده قرار می گیرند. در بعضی موارد ، یک شبکه فقط از یک نوع کابل استفاده می کند ، شبکه های دیگر از انواع کابل استفاده می کنند. نوع کابل انتخاب شده برای شبکه مربوط به توپولوژی شبکه ، پروتکل و اندازه آن است. شناخت ویژگی های انواع مختلف کابل و نحوه ارتباط آنها با سایر جنبه های شبکه برای توسعه یک شبکه موفق ضروری است.

در مقالات بعدی در مورد انواع کابل های مورد استفاده در شبکه ها و سایر موضوعات مرتبط بحث شده است. که شامل

کابل Unshielded Pair Twisted Pair ) UTP)
کابل محافظت شده Twisted Pair )STP)
کابل هم محور
کابل فیبر نوری
راهنمای نصب کابل
LAN های بی سیم
کابل Unshielded Pair Twisted Pair )UTP)

می شود.

کابل کشی جفت پیچ خورده در دو نوع ارائه می شود:

محافظ و محافظت نشده. جفت تاب خورده نشده (UTP) محبوب ترین است و به طور کلی بهترین گزینه برای شبکه های مدرسه است (شکل 1 را ببینید).


 


کیفیت UTP ممکن است از سیم درجه تلفن تا کابل با سرعت بسیار بالا متفاوت باشد. کابل چهار جفت سیم درون کت دارد. برای کمک به از بین بردن تداخل جفت های مجاور و سایر وسایل برقی ، هر جفت با تعداد پیچ و تاب های مختلف در هر اینچ پیچ خورده اند. پیچش هرچه محکم تر باشد ، سرعت انتقال پشتیبانی نیز بالاتر می رود و هزینه هر پا نیز بیشتر می شود. EIA / TIA (انجمن صنعت الکترونیک ( انجمن صنعت ارتباطات از راه دور) استانداردهای UTP را تعیین کرده است و شش دسته سیم را به خود اختصاص داده است (دسته های دیگری در حال ظهور هستند)

دسته بندی های جفت پیچ خورده نشده


CategorySpeedUse
11 MbpsVoice Only (Telephone Wire)
24 MbpsLocalTalk & Telephone (Rarely used)
316 Mbps10BaseT Ethernet
420 MbpsToken Ring (Rarely used)
5100 Mbps (2 pair)100BaseT Ethernet
1000 Mbps (4 pair)Gigabit Ethernet
5e1,000 MbpsGigabit Ethernet
610,000 MbpsGigabit Ethernet

 

اتصال جفت پیچ خورده Unshielded:
اتصال استاندارد برای کابل کشی جفت بدون تاب محافظ یک اتصال دهنده RJ-45 است. این یک اتصال دهنده پلاستیکی است که مانند یک کانکتور بزرگ به سبک تلفن به نظر می رسد (شکل 2 را ببینید). یک شکاف اجازه می دهد تا RJ-45 فقط یک راه درج شود. RJ مخفف Regged Jack است ، دلالت بر این دارد كه اتصال از استانداردی كه در صنعت تلفن گرفته شده استفاده می كند. این استاندارد مشخص می کند که سیم با هر پین داخل کانکتور می رود.

کابل محافظت شده Twisted Pair )STP):
اگرچه کابل UTP ارزان ترین کابل است ، ممکن است مستعد تداخل رادیویی و فرکانس الکتریکی باشد (نباید خیلی نزدیک موتورهای برقی ، چراغهای فلورسنت و غیره باشد). اگر باید کابل را در محیط هایی با تداخل زیاد قرار دهید ، یا اگر باید کابل را در محیط هایی با حساسیت بالایی قرار دهید که ممکن است مستعد جریان الکتریکی در UTP باشند ، جفت پیچ خورده محافظ ممکن است راه حل باشد. کابل های محافظ همچنین می توانند به حداکثر فاصله کابل ها کمک کنند.



 

کابل جفت پیچ خورده محافظ در سه تنظیم مختلف موجود است:

هر جفت سیم به صورت جداگانه با فویل محافظت می شود.
در داخل ژاکت یک محافظ فویل یا بند وجود دارد که تمام سیم ها را پوشش می دهد (به عنوان گروه).
در اطراف هر جفت مجزا یک سپر وجود دارد ، و همچنین در کل گروه سیم ها (به آن جفت پیچ خورده دو سپر گفته می شود).
کابل هم محور:
کابل کشی کواکسیال یک مرکز رسانای مس در مرکز خود دارد. یک لایه پلاستیکی عایق بین هادی مرکز و یک سپر فلزی بافته را فراهم می کند (شکل 3 را ببینید). سپر فلزی به جلوگیری از هرگونه دخالت خارج از چراغهای فلورسنت ، موتورها و سایر رایانه ها کمک می کند.



اگرچه نصب کابل کواکسیال دشوار است ، اما در برابر تداخل سیگنال بسیار مقاوم است. علاوه بر این ، می تواند طول کابل های بیشتری را بین دستگاه های شبکه نسبت به کابل جفت پیچ خورده پشتیبانی کند. دو نوع کابل کواکسیال کواکسیال ضخیم و کواکسیال نازک است.

کابل کواکسیال نازک به تینت نیز گفته می شود. 10Base2 به مشخصات کابل کواکسیال نازک حامل سیگنالهای اترنت اشاره دارد. 2 به حداکثر طول تقریبی قطعه 200 متر اشاره دارد. در حقیقت حداکثر طول قطعه 185 متر است. کابل کواکسیال نازک در شبکه های مدارس ، به ویژه شبکه های اتوبوس خطی محبوب شده است.

به کابل کواکسیال ضخیم نیز به ضخیم گفته می شود. 10Base5 به مشخصات کابل کواکسیال ضخیم حامل سیگنال های اترنت اشاره دارد. 5 مورد به حداکثر طول قطعه 500 متر اشاره دارد. کابل کواکسیال ضخیم دارای یک پوشش پلاستیکی محافظ اضافی است که به دور نگه داشتن رطوبت از هادی مرکز کمک می کند. این امر باعث می شود كه همزن ضخیم در هنگام اجرای طول های طولانی تر در یك شبكه اتوبوس خطی ، یك انتخاب عالی باشد. یکی از مضرات کواکسیال ضخیم این است که به راحتی خم نمی شود و نصب آن دشوار است.

اتصالات کابل کواکسیال:
متداول ترین نوع اتصال مورد استفاده در کابل های کواکسیال اتصال دهنده Bayone-Neill-Concelman )BNC) است (شکل 4 را ببینید). آداپتورهای مختلفی برای اتصالات BNC وجود دارد ، از جمله اتصال T ، کانکتور بشکه و ترمینال. اتصالات روی کابل ضعیف ترین نقاط در هر شبکه هستند. برای جلوگیری از بروز مشکلات در شبکه ، همیشه از کانکتورهای BNC استفاده کنید که به جای پیچ در می آیند ، روی کابل استفاده کنید.



کابل فیبر نوری:
کابل کشی فیبر نوری از یک هسته شیشه ای مرکزی تشکیل شده است که توسط چندین لایه از مواد محافظ احاطه شده است (شکل 5 را ببینید). این نور به جای سیگنال های الکترونیکی ، مشکل تداخل الکتریکی را منتقل می کند. این باعث می شود آن را برای محیط های خاصی که حاوی مقدار زیادی تداخل الکتریکی هستند ایده آل باشد. همچنین به دلیل مصون بودن از اثرات رطوبت و روشنایی ، آن را به عنوان استاندارد اتصال شبکه ها بین ساختمانها تبدیل کرده است.

کابل فیبر نوری توانایی انتقال سیگنال ها در مسافت های بسیار طولانی تر از جفت کواکسیال و پیچ خورده را دارد. همچنین این قابلیت را دارد که اطلاعات را با سرعت های بسیار بیشتری حمل کند. این ظرفیت امکان ارتباطات را شامل می شود تا خدماتی مانند کنفرانس ویدئویی و سرویس های تعاملی را نیز شامل شود. هزینه کابل کشی فیبر نوری قابل مقایسه با کابل کشی مس است. اما نصب و اصلاح آن دشوارتر است. 10BaseF به مشخصات کابل فیبر نوری که سیگنالهای اترنت را حمل می کند ، اشاره دارد.

هسته مرکزی کابلهای فیبر از الیاف شیشه ای یا پلاستیک ساخته شده است (شکل 5 را ببینید). یک پوشش پلاستیکی سپس مرکز فیبر را می کشد و الیاف kevlar به تقویت کابل ها و جلوگیری از شکستن کمک می کنند. ژاکت عایق بیرونی از تفلون یا PVC ساخته شده است.


دو کابل فیبر مشترک وجود دارد – حالت تک و چند حالته. کابل چند حالته قطر بزرگتر دارد. با این حال ، هر دو کابل پهنای باند بالایی را در سرعت های بالا فراهم می کنند. حالت منفرد می تواند مسافت بیشتری را فراهم کند اما گرانتر است.


SpecificationCable Type
10BaseTUnshielded Twisted Pair
10Base2Thin Coaxial
10Base5Thick Coaxial
100BaseTUnshielded Twisted Pair
100BaseFXFiber Optic
100BaseBXSingle mode Fiber
100BaseSXMultimode Fiber
1000BaseTUnshielded Twisted Pair
1000BaseFXFiber Optic
1000BaseBXSingle mode Fiber
1000BaseSXMultimode Fiber

نصب کابل (برخی دستورالعمل ها):
هنگام اجرای کابل ، بهتر است چند قانون ساده را رعایت کنید:

همیشه از کابل بیشتری از آنچه لازم دارید استفاده کنید. رها کردن زیاد.
هر قسمت از شبکه را هنگام نصب آن تست کنید. حتی اگر کاملاً جدید باشد ، ممکن است مشکلاتی داشته باشد که بعدا جداسازی آنها دشوار خواهد بود.
حداقل 3 پا از جعبه های نور فلورسنت و دیگر منابع تداخل الکتریکی دور بمانید.
در صورت نیاز به اجرای کابل در سراسر کف ، کابل را با محافظ کابل پوشانید.
هر دو انتهای هر کابل را برچسب بزنید.
از اتصالات کابل (نوار) استفاده نکنید تا کابل ها در همان مکان در کنار هم قرار گیرند.

بیشتر شبکه ها بدون کابل ، در حالت بی سیم کار می کنند. شبکه های بی سیم از سیگنال های رادیویی با فرکانس بالا ، پرتوهای نور مادون قرمز یا لیزر برای برقراری ارتباط بین ایستگاه های کاری ، سرورها یا هاب ها استفاده می کنند. هر ایستگاه کاری و سرور فایل در یک شبکه بی سیم به نوعی فرستنده آنتن برای ارسال و دریافت داده ها دارد. اطلاعات بین گیرنده فرستاده می شود که گویی آنها از نظر جسمی به یکدیگر متصل هستند. برای مسافت طولانی تر ، ارتباطات بی سیم نیز می تواند از طریق فناوری تلفن همراه ، انتقال مایکروویو یا ماهواره انجام شود.

شبکه های بی سیم برای اتصال رایانه های لپ تاپ ، دستگاه های قابل حمل یا کامپیوترهای از راه دور برای اتصال به شبکه بسیار عالی هستند. شبکه های بی سیم همچنین در ساختمان های قدیمی که نصب کابل ها مشکل یا غیرممکن است ، سودمند هستند.

دو نوع متداول از ارتباطات مادون قرمز که در مدارس مورد استفاده قرار می گیرند ، پخش دیداری و پخش پراکنده هستند. ارتباطات بینایی به معنای این است که باید یک خط مستقیم بدون انسداد بین محل کار و فرستنده وجود داشته باشد. اگر شخصی در حین انتقال ، در محدوده بینایی قدم بزند ، باید اطلاعات دوباره ارسال شود. این نوع انسداد می تواند شبکه بی سیم را کند کند. پراکندگی مادون قرمز پراکنده پخش انتقال مادون قرمز است که از چند جهت ارسال می شود و دیوارها و سقفها را رها می کند تا اینکه در نهایت به گیرنده برخورد کند. ارتباطات شبکه ای با لیزر تقریباً مشابه شبکه های مادون قرمز خط دید است.

استاندارد ها و سرعت های بی سیم:
Wi-Fi Alliance یک سازمان جهانی و غیر انتفاعی است که به اطمینان از استانداردها و قابلیت همکاری برای شبکه های بی سیم کمک می کند و شبکه های بی سیم اغلب به عنوان WiFi (وفاداری بی سیم) گفته می شوند. استاندارد اصلی Wi-Fi )IEEE 802.11) در سال 1997 به تصویب رسید. از آن زمان تغییرات بسیاری پدید آمده است (و همچنان پدیدار می شوند). شبکه های Wi-Fi از پروتکل اترنت استفاده می کنند.


StandardMax SpeedTypical Range
802.11a54 Mbps150 feet
802.11b11 Mbps300 feet
802.11g54 Mbps300 feet
802.11n100 Mbps300+ feet

امنیت بی سیم:
شبکه های بی سیم نسبت به شبکه های کابل نسبت به استفاده غیرمجاز بسیار مستعد هستند. دستگاه های شبکه بی سیم از امواج رادیویی برای برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده می کنند. بزرگترین آسیب پذیری شبکه این است که ماشین های سرکش می توانند بر روی ارتباطات موج رادیویی “فرار کنند”. اطلاعات ارسال نشده رمزگذاری شده توسط شخص ثالث قابل کنترل است که با داشتن ابزارهای مناسب (رایگان برای بارگیری) می تواند به سرعت به کل شبکه شما دسترسی پیدا کند ، رمزهای عبور ارزشمندی را به سرورهای محلی و خدمات آنلاین سرقت کند ، داده ها را تغییر داده یا از بین ببرد و  یا به اطلاعات شخصی و محرمانه ذخیره شده در سرورهای شبکه خود دسترسی پیدا کنید. برای به حداقل رساندن امکان این امر ، همه نقاط دسترسی و دستگاه های مدرن گزینه های پیکربندی برای رمزگذاری انتقال ها را دارند. این روش های رمزگذاری همچنان مانند ابزارهایی که توسط هکرهای مخرب استفاده می شوند در حال تحول هستند ، بنابراین همیشه از قویترین رمزنگاری موجود در نقطه دسترسی و دستگاه های اتصال استفاده کنید.

نکته در مورد رمزگذاری:

رمزگذاری رمزگذاری WEP (Wired Equivalent Equivalent) با استفاده از ابزارهای رایگان و در دسترس در اینترنت که به راحتی در دسترس هستند ، می توان به راحتی هک شد. WPA و WPA2 (WiFi Protected Access نسخه های 1 و 2) در محافظت از اطلاعات بسیار بهتر هستند ، اما استفاده از رمزهای عبور ضعیف یا عبارات عبور در هنگام فعال کردن این رمزگذاری ها ممکن است باعث شود آنها به راحتی هک شوند. اگر شبکه شما در حال اجرا WEP است ، باید در استفاده از کلمات عبور حساس یا داده های دیگر بسیار مراقب باشید.

سه روش اصلی برای محافظت از شبکه ها در برابر استفاده بی سیم غیر مجاز استفاده می شود. هنگام تنظیم نقاط دسترسی بی سیم خود از همه و همه این تکنیک ها استفاده کنید:

رمزگذاری:
قوی ترین رمزگذاری پشتیبانی شده توسط دستگاه هایی که به شبکه وصل می شوید را فعال کنید. از گذرواژه‌های قوی استفاده کنید (کلمه عبورهای قوی معمولاً به عنوان رمزعبورهای حاوی نمادها ، اعداد و حروف مخلوط ، حداقل 14 کاراکتر تعریف شده اند).
انزوا
از یک روتر بی سیم استفاده کنید که تمام اتصالات بی سیم را بر روی یک زیر شبکه مستقل از شبکه خصوصی اولیه قرار دهد. این از داده های شبکه خصوصی شما در مقابل عبور و مرور اینترنتی محافظت می کند.
SSID مخفی.
هر نقطه دسترسی دارای شناسه سرویس تنظیم (SSID) است که بصورت پیش فرض برای دستگاه های مشتری پخش می شود تا بتوان به آن نقطه دسترسی پیدا کرد. با غیرفعال کردن این ویژگی ، نرم افزار استاندارد اتصال مشتری نمی تواند نقطه دسترسی را “ببیند”. با این حال ، برنامه های پرتاب eves که قبلاً مورد بحث قرار گرفت می توانند به راحتی این نقاط دسترسی را پیدا کنند ، بنابراین این به تنهایی چیزی بیش از نگه داشتن نام نقطه دسترسی برای کاربران بی سیم گاه به گاه از بین نمی برد.
مزایای استفاده از شبکه های بی سیم:
تحرک – با داشتن رایانه لپ تاپ یا دستگاه تلفن همراه ، دسترسی در سراسر مدرسه ، مرکز خرید ، هواپیما و غیره امکان پذیر است. مشاغل بیشتر و بیشتر نیز دسترسی WiFi رایگان دارند (“نقاط داغ”).
راه اندازی سریع – اگر رایانه شما دارای آداپتور بی سیم است ، مکان یابی شبکه بی سیم می تواند به سادگی با کلیک بر روی “اتصال به یک شبکه” ساده باشد – در بعضی موارد ، به صورت خودکار به شبکه هایی در محدوده وصل خواهید شد.
هزینه – راه اندازی شبکه بی سیم می تواند بسیار مقرون به صرفه تر از خرید و نصب کابل باشد.
قابلیت گسترش – اضافه کردن رایانه های جدید به شبکه بی سیم به آسانی روشن کردن رایانه است (تا زمانی که بیش از حداکثر تعداد دستگاه ها نباشید).
معایب شبکه های بی سیم:
امنیت ، مراقب باشید. هوشیار باشید. از داده های حساس خود با پشتیبان گیری ، شبکه های خصوصی جدا شده ، رمزگذاری قوی و رمزهای عبور محافظت کنید و بر ترافیک دسترسی به شبکه از طریق شبکه بی سیم خود نظارت کنید.
تداخل – از آنجا که شبکه های بی سیم از سیگنال های رادیویی و تکنیک های مشابه برای انتقال استفاده می کنند ، مستعد مداخله از چراغ ها و دستگاه های الکترونیکی هستند.
اتصالات متناقض – چند بار شنیده اید “یک دقیقه صبر کن ، من فقط ارتباط خود را از دست دادم؟” به دلیل تداخل ناشی از وسایل برقی و  یا مواردی که مسیر انتقال را مسدود می کنند ، اتصالات بی سیم تقریباً به اندازه اتصالات کابل اختصاصی پایدار نیستند.
سرعت – سرعت انتقال شبکه های بی سیم در حال بهبود است. با این حال ، گزینه های سریعتر (مانند گیگابیت اترنت) از طریق کابل ها در دسترس هستند. اگر فقط برای دسترسی به اینترنت از وایرلس استفاده می کنید ، اتصال اینترنتی واقعی برای خانه یا مدرسه شما بطور کلی کندتر از دستگاه های شبکه بی سیم است ، به همین دلیل این ارتباط تنگنا است. اگر شما همچنین در حال انتقال مقادیر زیادی از داده ها در یک شبکه خصوصی هستید ، یک اتصال کابل باعث می شود کار سریع تر انجام شود.

این مقاله ادامه دارد می توانید ادامه این مقاله را در فروشگاه دیجیکو مطالعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *