کاربرد خمیر سیلیکون دیدگاه خود را بنویسید

کاربرد خمیر سیلیکون:

بدون شک درباره خمیر سیلیکون شنیده اید.(برای کسب اطلاعات بیشتر راجب خمیر سیلیکون مقاله خمیر سیلیکون را مطالعه کنید.) این ماده همچنین با نام های دیگر خمیر گریس ، خمیر گرما ، خمیر CPU ، ژل حرارتی و ماده رابط حرارتی (TIM) شناخته می شود. هرچه شما آنرا صدا می کنید ، استفاده صحیح از خمیر حرارتی بخش مهمی از اطمینان از عملکرد صحیح CPU شماست.

به همین دلیل مهم است که بدانید نه تنها چگونه کار می کند ، بلکه همچنین نحوه صحیح استفاده از آن هنگام کار با یک CPU را نیز باید بدانید

چه موقع ن استفاده از خمیر حرارتی :

در هنگام نصب هر نوع محلول خنک کننده از مواد انتقال حرارتی استفاده می شود. وقتی افراد در مورد ساختن رایانه در مورد خمیر حرارتی فکر می کنند ، احتمالاً به روند نصب کولر CPU مراجعه می کنند. به عنوان مثال ، هنگام خرید یک کارت گرافیک ، راه حل حرارتی قبلاً یکپارچه شده است. شما معمولاً نگران نصب کولر بر روی GPU نیستید ، مگر اینکه به راه حل های پس از فروش مانند خنک کننده مایع سفارشی علاقه مند باشید. با داشتن یک کولر CPU ، شما می توانید یکی از مورد نظر خود را انتخاب کنید ، اما این بدان معنی است که معمولاً باید خودتان آن را نصب کنید.

نحوه ای استفاده از خمیرسیلیکون:

واحد پردازش مرکزی (CPU):

مرکز پردازش اطلاعات یک رایانه. این دستورالعمل های عملیاتی را اجرا می کند و دستورالعمل ها را به سخت افزار دیگر موجود در رایانه می فرستد. اگر کامپیوتر بدن است ، پس CPU مغز است و برای عملکرد هر رایانه ای بسیار مهم است. CPU های مدرن حجم بالایی از عملیات را در هر ثانیه انجام می دهند و این باعث ایجاد گرما می شود. برای اینکه یک CPU با راندمان اوج کار کند ، باید به درستی خنک شود ، معمولاً با دستگاه خنک کننده که دقیقاً برای این منظور طراحی شده است. اینجاست که خمیر سیلیکون اهمیت پیدا می کند. اگر می خواهید درباره ساخت CPU اطلاعات بیشتری کسب کنید ، می توانید اطلاعات بیشتری در مورد فرآیند ساخت را مطالعه کنید.

Spreader Integrated Heat Spreader ) IHS) :

“درب” فلزی CPU. این به عنوان یک سینک گرما برای توزیع گرما از خود پردازنده به یک کولر CPU و همچنین محافظت از پردازنده داخل کار می کند. این بخشی از CPU است که پس از نصب در مادربرد هنوز در معرض آن قرار دارد و سطحی است که شما روی آن خمیر حرارتی اعمال می کنید.

کولر CPU :

دستگاهی که CPU شما را در دمای مطلوب کار می کند. کولرهای CPU معمولاً از هوا یا مایع برای جابجایی گرمای ایجاد شده توسط عملکرد CPU استفاده می کنند.

Base-Plate :

پایه فلزی یک کولر هوا که به IHS CPU متصل می شود. این طرح امکان انتقال گرما را از طریق همرفت به باله های سینک گرما فراهم می کند ، که در آنجا می توان آنرا با یک فن توزیع کرد.

Waterblock :

دستگاهی که هنگام استفاده از کولر مایع (All-in-One (AIO) یا یک حلقه خنک کننده سفارشی به IHS متصل می شود. این گرما را از IHS به مایع انتقال گرما منتقل می کند ، و سپس آن گرما را برای توزیع مجدد توسط طرفداران در رادیاتور جابجا می کند.

خمیر حرارتی:

ماده ای به رنگ خاکستری نقره ای که قبل از نصب محلول خنک کننده به آن پردازنده می دهید. امکان انتقال کارآمد گرما از IHS پردازنده به صفحه پایه یا بلوک آب کولر CPU را فراهم می کند که برای از بین بردن آن گرما طراحی شده است.

چرا به خمیر حرارتی نیاز دارید؟

حتی اگر پایه فلزی کولر CPU و IHS CPU نسبت به چشم غیر مسلح یکنواخت به نظر برسند ، این صفحات فلزی دارای نقص میکروسکوپی هستند که می تواند منجر به انتقال حرارت ضعیف شود. به دلیل آن نواقص ، این دو سطح در تماس کامل نیستند ، بنابراین خمیر سیلیکون آن شکاف های هوا را پر می کند و امکان انتقال کارآمدتر گرما را فراهم می آورد.

به بیان ساده تر ، خمیر حرارتی به شما کمک می کند تا CPU شما را خنک کند و کار خود را انجام دهد ، و یک CPU خنک کننده به معنای مشکلات عملکرد کمتری مثل پرتاب کردن است.

چند نکته قبل از شروع باید به خاطر داشته باشید:

اطمینان حاصل کنید که CPU تمیز است و هیچ خمیر حرارتی قدیمی روی آن وجود ندارد. در صورت وجود ، خمیر قدیمی را از درب CPU با ایزوپروپیل الکل و یک پارچه میکروفیبر یا حوله کاغذی که ریخته نمی شود ، با دقت جدا کنید و بگذارید قبل از ادامه خشک شود.
قبل از شروع به کار خمیر حرارتی ، اطمینان حاصل کنید که مابقی کولر CPU شما آماده نصب است. با دستورالعمل ها مشورت کنید ، اطمینان حاصل کنید که هر مرحله برای اتصال کولر CPU تمام شده است ، و مطمئن شوید که هر وسیله لازم را در دسترس دارید.



 

حتما از مقدار صحیح خمیر حرارتی استفاده کنید که تقریباً اندازه نخود یا یک دانه برنج است. مقدار کافی ممکن است سطح مؤثر برای تأثیرگذاری را پوشش ندهد. بیش از حد اثر خمیر را کاهش می دهد ، به دلیل فاصله زیاد سطوح فلزی ، و همچنین خطر ریختن روی مادربرد را در حین نصب ، به خطر می اندازد.
ممکن است وسوسه شونده باشد که خمیر حرارتی را روی CPU خود پخش کنید. ما توصیه می کنیم اجازه دهید فشار از صفحه پایه یا بلوک آب در حال نصب این کار را برای شما انجام دهد. نادرست استفاده دستی می تواند باعث ایجاد حباب های هوا در خمیر شود که این امر می تواند بر هدایت حرارتی تأثیر منفی بگذارد.
استفاده مجدد از رب همچنین می تواند باعث ایجاد حباب های هوا شود. اگر در طی مراحل نصب مشکلی رخ داد و مجبورید کولر CPU را حذف کنید ، باید تمام خمیر را همانطور که گفته شد کاملاً تمیز کنید ، سپس دوباره با یک برنامه تازه امتحان کنید. اگر کاملاً نیاز به استفاده مجدد از یک برنامه دارید  به عنوان مثال در حالی که منتظر خمیر تعویض هستید می توانید ، اما به خاطر داشته باشید که این یک راه حل کوتاه مدت است و توصیه می کنیم که یک استفاده مجدد مناسب را قبل از استفاده طولانی مدت از کولر CPU خود انجام دهید.


 


 

خمیر حرارتی را روی مرکز IHS CPU اعمال کنید. (اگر قبلاً از خمیر حرارتی خود بر روی کولر خود استفاده کرده اید ، می توانید این مرحله را پرش کنید.) فقط باید مقدار کمی  تقریباً اندازه یک دانه برنج یا نخود را  روی مرکز پخش کننده حرارت یکپارچه بمالید. .
کولر CPU را نصب کنید. برای قرار دادن صفحه پایه یا آب کولر خود بر روی CPU از فشار و فشار پایین به پایین استفاده کنید و در حین اتصال کولر به مکانیزم نصب ، آن فشار را نگه دارید. شما می خواهید از نیروی کافی برای خنک نگه داشتن کولر استفاده کنید و خمیر حرارتی را به طور مساوی توزیع کنید ، اما نمی خواهید به اندازه کافی فشار بیاورید تا مادربرد تعظیم کنید یا به CPU آسیب بزنید. کولر را در جای خود نگه دارید و آن را به صورت مورب به مادربرد وصل کنید و پیچ ها را محکم کنید (با فرض اینکه از مکانیزم پیچ استفاده می کنید) گویی که با آنها “X” می کشیدید. پیچ ها را تا زمانی که به هر چهار وصل نشده اید کاملاً سفت نکنید ، سپس قبل از حرکت به حالت دیگر ، چندین مرتبه چرخش کنید تا از فشار حتی مطمئن شوید.
کار خود را دوبار بررسی کنید. پس از اتصال پایه و یا آب بلوک کولر CPU ، کار خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید همه چیز درست به نظر می رسد. هیچ خمیری حرارتی نباید در لبه های CPU یا هر جای مادربرد وجود داشته باشد. اگر وجود داشته باشد ، به این معنی است که از خمیر بیش از حد استفاده کرده اید ، و باید آن را با الکل تمیز کرده و دوباره روند کار را شروع کنید. اگر همه چیز تمیز به نظر برسد و کولر هنگام لمس کردن آن حرکت نکند ، تبریک می گویم! شما این مرحله مهم را انجام داده اید.



 

بیش از هر چند سال یک بار مجدداً از آن استفاده کنید ، اگر به هر دلیلی کولر خود را حذف کنید ، باید جای خمیر خود را جایگزین کنید. اگر متوجه شدید دمای CPU شما در حال صعود است ، ممکن است بخواهید دوباره از چسب حرارتی استفاده کنید.

ممکن است خمیرهای حرارتی به اندازه سخت افزارهای بازی مانند CPU یا GPU مورد بحث قرار نگیرند ، اما این یک بخش اساسی برای حفظ عملکرد این مؤلفه ها در بهترین حالت است. دانستن نحوه استفاده صحیح از خمیر حرارتی می تواند به شما اطمینان دهد که از CPU خود بهترین عملکرد را کسب می کنید.

مقالات به روز را بافروشگاه دیجیکو مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *