کابل

آموزش تعمیر کابل پوسیده شارژر به روش ساده و ارزان دیدگاه خود را بنویسید

آموزش تعمیر کابل پوسیده شارژر به روش ساده و ارزان:

بیشتر شارژرهایی که خراب نمی شوند و چند سال عمر می کنند، بخاطر کابل پوسیده سر از سطل زباله درمی آورند. در این ساختنی می خواهیم به شما یاد بدهیم چطور این مشکل را حل کنید و نگذارید منجر به خرابی کامل شارژر بشود. مخصوصا کابل شارژر اپل که دارای قیمت بالاتری است.تعمیر کابل پوسیده با روشی که در این ساختنی یاد می گیرید، ساده و سریع است و تنها چیزی هم که نیاز دارید هیت شرینک است.


مدیا


 

این روش تعمیر کابل پوسیده را می توانید برای انواع سیم و کابل استفاده کنید. فرقی نمی کند برای کابل ابزار کوچکی مثل شارژر باشد یا سیم دستگاه های بزرگ.

هیت شرینک یا غلاف حرارتی تنها چیزی است که برای تعمیر کابل پوسیده استفاده می کنیم. به همین خاطر انتخاب نوع مناسب آن اهمیت زیادی دارد. اگر کابل شارژرتان اندازه کابلی است که در تصویر می بینید باید از هیت شرینک با نسبت ۲:۱ استفاده کنید (یعنی هیت شرینکی که در اثر گرما قطرش به یک دوم کاهش پیدا می کند). اما اگر می خواهید کابل بزرگ تری را تعمیر کنید، از هیت شرینک با نسبت ۳:۱ استفاده کنید. اگر با تغییر نسبت هیت شرینک هم نتوانستید کابل را تعمیر کنید، باید هیت شرینک را از عرض پاره کنید و آن را دور کانکتور و کابل بپیچید. در این صورت وقتی هیت شرینک را گرم کنید، درز کاملاً بسته می شود. برای محکم کاری می توانید روی این لایه، یک لایه هیت شرینک سالم – با قطر بیشتر – هم بکشید تا پوشش کابل پوسیده بادوام تر بشود

گام اول : وسایل مورد نیاز برای تعمیر کابل پوسیده

  • تیوب هیت شرینک – ضخامت، قطر و طول تیوب به نوع کابل بستگی دارد. هرچه کابل سخت تر جدا بشود، باید از هیت شرینک ضخیم تر و قطورتر استفاده کنید. بعضی از هیت شرینک ها یک لایه چسب یا ژل هم داخل شان دارند که اتصال هیت شرینک به کابل را بیشتر می کند.
  • ابزار حرارتی – این ابزار می توانید مشعل، سشوار یا سشوار صنت یا وسایل مشابه باشد. اگر می خواهید از فندک استفاده کنید باید حواستان باشد کابل را نسوزانید. اکثر سشوارها هم نمی توانند گرمای لازم برای جمع شدن هیت شرینک را ایجاد کنند.
  • قیچی

گام دوم : تیوب را روی کابل و کانکتور قرار بدهید


کابل


ابتدا تکه های اضافی لاستیک و پوشش رویی قسمت پوسیده کابل را کاملاً تمیز کنید. پوشش فلزی بافته شده داخل کابل را تا جایی که می توانید حفظ کنید چون برای کارکرد صحیح شارژر لازم است. قسمت های جدا شده این پوشش فلزی را هم تا جایی که می توانید ثابت کنید. اگر جدا کردن پوشش لاستیکی اطراف محل پوسیدگی به پوشش فلزی بافته شده آسیب می‌زند، لزومی ندارد آن را جدا کنید.

وقتی کابل را تا حد ممکن تمیز کردید، تیوب هیت شرینک را طوری از کانکتور و کابل رد کنید که تا چند سانتیمتر بالاتر و پایین تر پوسیدگی را بپوشاند. اگر لازم می دانید باید لایه های هیت شرینک را بیشتر کنید. در این صورت باید هر هیت شرینک را جداگانه گرم کنید و لایه رویی را بعد از سرد شدن لایه زیری اضافه کنید.

 

گام سوم : هیت شرینک را داغ کنید

قبل از هر چیز دستکش کار دست تان کنید تا با سشوار حرارتی دست تان را نسوزانید.اگر تیوب هیت شرینک خیلی شل است، آن را کمی گرم کنید تا کمی سفت بشود. سپس جای تیوب را تنظیم کنید و مطمئن شوید محل پوسیدگی و قسمت های نازک نزدیک لبه کانکتور کاملاً پوشانده شده اند. اگر پوشش اصلی کابل پوسیده ترک برداشته، باید روی ترک ها را هم کاملاً بپوشانید. اگر لبه هیت شرینک روی لبه پوشش اصلی قرار گرفته، می توانید بعد از اتمام کار ببرید. فقط دقت کنید چسب با قسمت داخلی کانکتور تماس نداشته باشد.

وقتی جای تیوب هیت شرینک را کاملاً تنظیم کردید، ابزار حرارتی را روشن کنید و از وسط تیوب شروع به گرم کردن کنید. از وسط به سمت دو لبه هیت شرینک حرکت کنید. حرارت را به اندازه کافی روی تیوب نگه دارید تا خوب جمع بشود. البته حواستان باشد سیم های داخلی کابل پوسیده را نسوزانید.

وقتی هیت شرینک کاملاً جمع شد، صبر کنید تا کابل کاملاً خنک بشود. علت اینکار فقط نکات ایمنی نیست؛ گرمای هیت شرینک باعث می شود لایه چسب داخلی اتصال بین تیوب و کابل را قویتر کند.

 

شارژر آماده استفاده است:

حالا می توانید مثل روز اول از شارژرتان استفاده کنید. این روش تعمیر کابل پوسیده برای هر نوع سیم و کابلی قابل استفاده است (البته اگر سیم های داخلی آسیب ندیده باشند). اگر نوع هیت شرینک و محل قرارگیری آن را درست انتخاب کنید، می توانید ماه ها از شارژری که سیمش پوسیده بود، استفاده کنید.


کابل


 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *