توسعه تراشه گرافیکی برای آیفون‌ دیدگاه خود را بنویسید

به‌تازگی اعلام شده است که شرکت اپل به همکاری خود با شرکت بریتانیایی Imagination Technologies خاتمه خواهد داد و این شرکت واقع در کوپرتینو، در نظر دارد تا خود، پردازشگرهای گرافیکی لازم را برای تبلت‌های آیپد و گوشی‌های آیفون خود طراحی و تولید نماید.

شرکت Imagination Technologies دیگر چیپ‌های گرافیکی را برای محصولات شرکت اپل تولید نمی‌‎کند و همکاری این دو شرکت با یک‌دیگر تا حدود دو سال آینده به پایان خواهد رسید و شرکت اپل، تصمیم دارد تا فناوری منحصر به فردی را برای محصولات خود توسعه دهد.

 

Imagination Technologies در رابطه با توقف همکاری خود با شرکت اپل، اعلام کرده است:

اپل ادعا می‌کند که در حال کار بر روی طراحی (یک چیپ) گرافیکی مجزا و مستقل است که وابستگی این شرکت را در آینده به فناوری Imagination برای توسعه چیپ‌‎های گرافیکی کاهش می‌دهد.

 

نزدیک به چند سال است که شرکت اپل از تراشه‌های گرافیکی PowerVR بر روی گوشی‌های هوشمند آیفون، تبلت‌های آیپد، اپل TV و ساعت‌های مچی هوشمند اپل واچ استفاده می‌کند و تولید تراشه‌های اختصاصی توسط شرکت اپل، باعث خواهد شد تا هزینه‌های این غول فناوری به دلیل عدم نیاز به دریافت حق امتیاز و بستن قرارداد با سازندگان دیگر، کاهش پیدا نماید.

 

با اینکه شرکت Imagination Technologies نمی‌تواند شرکت اپل را از توسعه تراشه‌های گرافیکی اختصاصی برای محصولات خود منصرف نماید، از این سازنده کوپرتینویی‌ درخواست نموده است تا شواهدی را دال بر عدم نقض پتنت‌ها، مالکیت معنوی و اطلاعات محرمانه فناوری Imagination ارائه دهد اما شرکت اپل از انجام این عمل سرباز زده است.

 

علاوه‌براین، “شرکت  Imagination Technologiesبر این باور است که طراحی یک معماری جدید برای پردازشگرهای گرافیکی از پایه بدون نقض حقوق معنوی فناوری این شرکت توسط اپل، بسیار دشوار و چالش‌برانگیز خواهد بود. به همین جهت، Imagination Technologies اظهار دارد که ادعای شرکت اپل، غیرقابل قبول است”.

 

با اینکه شرکت اپل اعلام نموده است تا دو سال آینده به همکاری خود با Imagination Technologies پایان خواهد داد، این شرکت بریتانیایی ادعا می‌کند که هم‌چنان با شرکت اپل در رابطه با تصمیم جدیدش مذاکره خواهد نمود و ممکن است در آینده، اپل و این شرکت با یک‌دیگر همکاری داشته باشند.

 

بیشتر نیمی از درآمد شرکت Imagination Technologies از فروش حق امتیاز فناوری و تراشه‌های پردازشگر گرافیکی خود خود به شرکت اپل به دست آمده است و از زمانی‌که پایان یافتن همکاری این دو سازنده با یک‌دیگر اعلام شده، ارزش سهام Imagination Technologies به بیش از ۷۰ درصد کاهش یافته است. به همین جهت، این سازنده بریتانیایی در وضعیت دشواری قرار دارد و از طرفی به دلیل افت ارزش سهامش از سوی سهام‌داران، تحت‌فشار است. با توجه به این موارد، هم‎‌چنان می‌توان خوش‌بین بود که Imagination Technologies موفق شود تا شرکت اپل را برای همکاری مجدد راضی نماید؛ هرچند، ممکن است Imagination Technologies برای مجاب‌نمودن اپل به همکاری مجدد، کوپرتینویی‌ها را به یک جدال حقوقی بکشاند.

 

از آنجایی‌که یک بازه زمانی ۱۵ ماهه برای توقف همکاری شرکت اپل با Imagination Technologies اعلام شده است، شرکت اپل باید در آیفون‌های ۲۰۱۹ خود از پردازشگرهای گرافیکی بومی جدیدش استفاده نماید. هرچند، این امکان وجود دارد که زودتر، این چیپ‌ها به همراه تراشه‌های سری A در محصولات شرکت اپل به کار گرفته شود. البته در آیفون‌های ۲۰۱۷ یعنی آیفون ۸، آیفون ۷ اس و آیفون ۷ اس پلاس، انتظار ارائه آن‌‎ها با یک واحد پردازش گرافیکی اختصاصی به همراه تراشه‌های A11 شرکت اپل بیهوده است.

منبع: Phonearena

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *