معرفی Type-C یا USB 3.1 دیدگاه خود را بنویسید

سوکت جدید Type C

انجمن مجریان USB (گروه شرکت‌هایی که USB را توسعه می‌دهند USB-IF) به دنبال یک استاندارد USB یک شکل برای ارتباط ساده و موثر بین دستگاه‌های USB هستند. اما در انجام این کار، آن‌ها فهرست زیادی از نامگذاری‌های مخصوص را دارند که به خاطر سپاری آن‌ها برای بسیاری خالی از دردسر نیست.

اولین و مهم‌ترین آن‌ها، USB Type-C نام سوکت جدیدی که قرار است همه جا و به همه چیز متصل شود. طراحی جمع و جور و کانکتور دو رو به اضافه افزایش سرعت و توان از ویژگی‌های اصلی آن است. USB Type C هم‌چنین می‌تواند با قابلیت حالت جایگزین از Thunderbolt, DisplayPort و MHL پشتیبانی کند، اما این قابلیت روی همه دستگاه‌های Type-C در دسترس نیست. در آینده بیشتر شاهد این ویژگی روی دستگاه‌ها خواهیم بود.

USB Type C به واسطه شکل جدید منحصر به فردش به آسانی تشخیص داده می‌شود. در حالت معمول این سوکت با هیچ یک از سوکت‌های موجود USB سازگار نیست (نه حتی میکرو USB)، اما از طریق مبدل‌های خاص رو به عقب تا USB 1.1 می‌تواند سازگار شود. بنابراین کاربران می‌توانند از گجت و لوازم جانبی قدیمی خود با یک مبدل پایه همچنان استفاده کنند.

از لحاظ فیزیکی، پورت و کانکتور Type-C به اندازه پورت Micro-B USB است. اندازه پورت Type C فقط 8.4 میلی متر در 2.6 میلی متر است. این بدین معناست که ابعاد این پورت به اندازه‌ای کوچک است که حتی می‌تواند با کوچکترین دستگاه‌های جانبی نیز کار کند. با Type-C، هر دو طرف کابل‌های USB یکسان خواهند بود، که امکان اتصال از هر دو طرف کابل را داشته و هم‌چنین دیگر نیاز نیست که نگران اتصال کابل به صورت وارونه باشید.

مرور USB

USB 1.1: در آگوست 1998 عرضه شد و اولین نسخه USB بود که به طور گسترده پذیرفته شد. (نسخه اصلی 1.0 هرگز برای محصولات مصرف کننده ساخته نشد) این ورژن دارای حداکثر سرعت 12Mbps بود. (اگرچه در بسیاری موارد فقط در 1.2Mbps عمل می‌کرد) این مدل تا حد بسیاری زیادی منسوخ شده است.

USB 2.0: در آپریل 2000 عرضه شد و دارای حداکثر سرعت 480Mbps در حالت Hi-Speed، یا 12Mbps در حالت Full-Speed است. این مدل در حاضر دارای توان خروجی 2.5V, 1.8A بوده و سازگار روبه عقب با USB 1.1 نیز هست.

USB 3.0: در نوامبر 2008 عرضه شد و دارای بیشترین سرعت 5Gbps در حالت SuperSpeed است. پورت (و کانکتور) USB 3.0 معمولا به رنگ آبی است. USB 3.0 با USB 2.0 سازگار است اما این پورت می‌تواند تا قدرت 5V, 1.8A را ارائه دهد.

USB 3.1: در 26 جولای 2013 عرضه شد و دو برابر USB 3.0 سرعت دارد، 10Gbps (که الان SuperSpeed+ یا SuperSpeed USB 10 Gbps نامیده می‌شود) و سرعتی معادل استاندارد اصلی Thunderbolt دارد. USB 3.1 سازگار رو به عقب با USB 3.0 و USB 2.0 است. USB 3.1 دارای سه پروفایل قدرتی است و امکان کشیدن انرژی از میزبان را به دستگاه‌های بزرگتر می‌دهد: تا 2A در 5V (برای مصرف برق تا 10W)، و به صورت اختیاری تا 5A در یکی از دو حالت 12V (60W) یا 20V (100W). انتظار می‌رود اولین محصولات USB 3.1 سال آینده در دسترس باشد و عمدتا از طرح USB Type C استفاده کنند.

خداحافظ USB 3.0؛ سلام USB 3.1

USB-IF استاندارد قدیمی USB 3.0 را تغییر نام داده و آن را با USB 3.1 در یک ردیف قرار داده است. در آینده نزدیک، دستگاه‌های جدید که قابلیت USB 3.0 را داشته باشند به عنوان USB 3.1 Gen 1 نامیده خواهند شد. برای مصرف کنندگان این چیزی جز یک تغییر نام نیست، اما برای توسعه دهندگان سخت افزار، به دلیل سر و کار داشتن فقط با یک استاندارد USB 3.1، مسائل ساده‌تر خواهد شد.

متاسفانه هنوز ویژگی‌های انتخابی بسیار وجود دارد و یک سایز به ندرت با همه متناسب خواهد بود.

USB 3.1 Gen 1 یا USB 3.1 Gen 2

USB 3.1 Gen 1 نام جدید برای USB 3.0 است. Gen 1 محدودیت سرعت 5Gbps و نرخ توان 900mA را از USB 3.0 نگه می‌دارد و هنوز هم با کانکتورهای آشنای Type-A و Type-B دیده خواهد شد و علاوه بر این گاهی اوقات از نوع جدید Type-C استفاده خواهد کرد. به این ترتیب توسعه دهندگان امکان استفاده از سوکت جدید USB Type C را روی سرعت USB 3.0 (و حتی سرعت USB 2.0) دارند. USB 3.1 Gen 1 به عنوان SUPERSPEED USB در نظر گرفته شده است.

USB 3.1 Gen 2 قدرت کامل استاندارد جدید را فقط روی Type-C ارائه می‌هد. این نسخه دارای پهنای باند بسیار بالای 10Gbps است و می‌تواند تا نیروی 3A را مدیریت کند (قدرت 5A در حالت Power Delivery در دسترس است). USB 3.1 Gen 2 به عنوان SUPERSPEED+ USB تعیین شده است.

سیر تکامل USB

حالت جایگزین

USB Type C همچنین می‌تواند از ارتباط مستقیم با برخی وسایل غیر USB، نظیر مانیتور کامپیوتر و تلویزیون، به وسیله استفاده از حالت جایگزین (Alternate Mode) پشتیبانی کند.

در نظر داشته باشید که همه حالات جایگزین با سوکت‌های Type-C پشتیبانی نخواهد شد و برخی از فروشندگان سخت افزار USB عمدا شیوه‌های خاص خود نظیر Thunderbolt 3 را پیاده سازی می‌کنند.

Thunderbolt 3 می‌تواند پهنای باندی چهار برابر USB Type C تا 40Gbps داشته باشد که امکان یک خروجی به دو نمایش 4K در 60Hz روی DisplayPort, mini DisplayPort و حتی HDMI و DVI یا VGA روی صفحه نمایش پشتیبانی شده را می‌دهد.

Power Delivery حالتی است که به USB Type-C امکان ارائه توان تا 100W را به یک دستگاه وابسته به قصد شارژ می‌دهد. تا توان 60W نیز برای دستگاه‌هایی که شارژ و انتقال دیتا را به صورت همزمان استفاده می‌کنند، امکان پذیر است. همچنین خواب و شارژ (Sleep and Charge) در دستگاه‌هایی نظیر کامپیوتر رومیزی، امکان شارژ گجت‌ها حتی هنگامی که کامپیوتر خاموش است را می‌دهد.

MHL به لطف USB Type C به گوشی‌های موبایل جدید بازگشته است. MHL امکان یک اتصال سیمی به نمایشگر خارجی را با استفاده از دیتای صوتی و تصویری HDMI می‌دهد. اخیرا اجرای MHL روی استاندارد قدیمی Micro USB کاهش یافته است، اما استاندارد USB C در آینده می‌تواند این قابلیت را به سادگی برای گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها ارائه دهد.

قابلیت حالت جایگزین به سوکت Type-C امکان پخش دیتا در یک فرمت کاملا متفاوت غیر USB را می‌دهد، بنابراین به هیچ تبدیل و مبدل، درایور یا نرم افزار اضافی نیاز نیست. این ویژگی از لوازم جانبی سنگین و گران قیمت خواهد کاست. با این حال، با دقت راهنمای کاربر، مشخصات تولیدکنندگان و حتی انجمن‌های تکنولوژی آنلاین را برای مطمئن شدن از قابلیت‌های Alternate Mode لپ تاپ، کامپیوتر یا تبلت جدید خود که نیاز دارید را بررسی کنید.

کابل‌های Type-C خراب

در اوایل آمدن USB Type C گزارش‌های خرابی برخی از کابل‌ها رسیده بود که نگرانی‌هایی را در مورد این تکنولوژی جدید بین مصرف کنندگان به وجود آورده بود. بعدا معلوم شد برخی از تولیدکنندگان اشتباها از مقاومت 10kΩ در کابل‌های خود استفاده کرده‌اند که منجر به مقدار اشتباه نیروی درخواستی از دستگاه منبع شده است. این مسئله می‌تواند باعث بارگذاری بیش از حد و آسیب به دستگاه‌های گران قیمت شود.

خوشبختانه تمام تولیدکنندگان معتبر این مشکل را حل کرده‌اند و در بازار از تکرار این مشکل گزارشی منتشر نشده است. انواع کابل USB Type C که ما در تتیس مارکت برای فروش در اختیار داریم از استاندارد لازم برخوردارند. با این حال به شما توصیه اکید می‌کنیم حتما کابل‌های خود را از برندهای معتبر و شناخته شده که استانداردهای لازم را رعایت می‌کنند تهیه کنید.

ممکن است در اینترنت به مطالبی درباره شناخت کابل USB C خوب برخورد کرده باشید که اشاره به تفاوت ظاهری پوسته فلزی خارجی سوکت جدید USB نسبت به ورژن‌های قبلی داشته باشد. با توجه به اینکه پوسه بیرونی رسانا نبوده و عمدتا برای نگه داشتن پین‌های داخلی کنار هم به کار می‌رود، این ادعا تا زمانی که کابل بر اساس مشخصات USB-IF (انجمن مجریان USB) ساخته شده باشد کاملا غلط و از اساس اشتباه است.

ما کابل‌های با کیفیت زیادی را مشاهده کرده‌ایم که از هر دو روش اکستروژن جدید و روش تاکردن و پرس (folded-and-stamped) استفاده کرده‌اند. مسئله مهم اینست که شما از یک منبع معتبر یک محصول با گارانتی معتبر خریداری کنید.

چه دستگاه‌هایی USB Type C خواهند داشت؟

مادربرد – بسیاری از مادربردهای کامپیوتر جدید به صورت on-board از USB-C پشتیبانی می‌کنند یا احتمالا شامل یککارت PCI Express برای ارائه سوکت Type-C یا Type-A هستند. توجه داشته باشید که برخی مادربردهای Thunderbolt 3 / Alpine Ridge-ready از هیچ نوع حالت جایگزینی (Alternate Mode) پشتیبانی نمی‌کنند.

لپ تاپ – برخی از تولیدکنندگان نوت بوک و نت بوک در حال حاضر محصولات خود را با پورت Type C عرضه می‌کنند. Chromebook Pixel و Asus Transformer Flip Book دو محصول پیشگام در این زمینه هستند.

تبلت – تبلت‌هایی مانند Nokia N1 و Asus ZenPad S8 نیز با سوکت Type C برای شارژ، انتقال دیتا و قابلیت OTGعرضه شده‌اند.

اسمارت فون – گوشی‌های موبایل با هزاران مدل برنده بزرگ استفاده از Type-C برای شارژ، انتقال اطلاعات و قابلیت OTG هستند. برندهایی نظیر LG, Google, OnePlus, Microsoft در حال حاضر محصولات خود را با این استاندارد جدید در بازار دارند.

هارد اکسترنال – هاردهای پرتابل نیز از USB-C سودمندی خاص خود را می‌برند. در حال حاضر تعداد انگشت شماری از حافظه‌های SSD 10Gbps در بازار وجود دارد.

فلش مموری – حافظه‌های فلش نیز با توجه به پرتابل بودن و استفاده ویژه خود از این پورت بهره لازم را خواهند برد. با استفاده از Type C به راحتی انتقال اطلاعات بین کامپیوتر و موبایل با استفاده از فلش مموری امکان پذیر خواهد بود.

لوازم جانبی بیشتری نیز در آینده به بازار عرضه خواهد شد و به آرامی جای دستگاه‌های با کانکتور Type-A قدیمی‌تر را خواهند گرفت. پرینتر، اسکنر، کیبورد، میکروفون، تجهیزات ذخیره سازی، دستگاه‌های استریم مدیا و بقیه وسایل در نهایت شروع به ارائه استاندارد Type-C خواهند کرد. در حال حاضر بسیاری دستگاه‌ها از USB 3.1 Gen 1 با سرعت 5Gbps استفاده می‌کنند، اما انتظار می‌رود به زودی حرکت به سوی SuperSpeed+ 10Gbps به عنوان یک قاعده و هنجار آغاز شود.

خرید کابل type-c 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *