توضیح عملکرد سوئیچ و اسپلیتر 1

از سینمای خانواده تا نمایشگرهای تجاری، همیشه نیاز به افزودن پورت‌های ورودی و خروجی موجود برای اطمینان از وصل شدن تمام تجهیزات به صورت همزمان وجود دارد. اما چه زمانی به اسپلیتر نیاز دارید؟ چه موقع نیاز به استفاده از سوئیچ دارید؟ و آیا ماتریکس برای شما کاربردی دارد؟ در ادامه تمامی این موارد را به صورت کامل توضیح خواهیم داد تا دستگاه مورد نیازتان را بتوانید به راحتی انتخاب کنید.

اصطلاحات

قبل از شروع، نگاهی سریع به واژگان و اصطلاحات ضروری داریم. وقتی که با سوئیچ، اسپلیتر و ماتریکس سر و کار داریم، همیشه می‌خواهید منابع (sources) و مقاصد (destinations) را در یک پیکربندی خاص به هم وصل کنید.

  • منابع دستگاه‌هایی هستند که دیتا را ارائه می‌دهند. آنها می‌توانند هر چیزی باشند، از پلیر Blu-ray تا یک تبلت یا از یک ضبط گرامافون تا یک MP4 Player و iPod. ویدئو یا/و صدا از دستگاه‌های منبع ارسال می‌شوند.
  • مقاصد دستگاه‌های دریافت یا نمایش اطلاعات منبع هستند. تلویزیون، پروژکتور، آمپلی فایر و اسپیکر همه دستگاه‌های مقصد هستند.

برخی از سخت افزارها می‌توانند نقش منبع و مقصد را، بسته به کاری که نیاز به انجام آن دارید، داشته باشند. برای مثال، یک تلویزیون جدید می‌تواند برای یک کابل HDMI مقصد باشد، اما منبع صدای دیجیتال از طریق خروجی کابل اپتیکال نیز باشد. نقشی که وسایل برای شما ایفا می‌کنند، ممکن است زمانی که در بین سوئیچ، اسپلیتر و ماتریکس انتخاب می‌شوند، برتری داشته باشد.

سوئیچswitch-icon

سوئیچ یکی از رایج‌ترین محصولات موجود در بازار است، و به طور کلی بیشترین استفاده را در سینمای خانواده شخصی دارد. یک سوئیچ چند دستگاه را به یک مقصد متصل می‌کند.

یک نمونه بسیار رایج سوئیچ برای اتصال چند مدیا پلیر مختلف به یک تلویزیون که تعداد کافی پورت HDMI ندارد، به کار می‌رود. اگر تلویزیون شما فقط یک پورت HDMI ورودی دارد، اما یک دی وی دی پلیر و دو کنسول بازی برای وصل کردن دارید، یک سوئیچ HDMI به شما این امکان را می‌دهد تا همه آن‌ها را به یک پورت وصل کرده و دستگاه منبعی را که می‌خواهید انتخاب و استفاده کنید.

سوئیچ می‌تواند پسیو باشد، با استفاده از یک مکانیسم کاملا فیزیکی برای تغییر مسیر یک اتصال مسی از یک دستگاه به دستگاه دیگر. سوئیچ Passive می‌تواند به صورت رو به جلو (چندتا به یکی) یا رو به عقب (یکی به چندتا) استفاده شود، اما پیوسته تنها یک اتصال از یک منبع به یک مقصد را می‌فرستد. سوئیچ پسیو برای اطمینان از نداشتن هیچ ناسازگاری با حفاظت از محتوا مناسب است.

سوئیچ اکتیو هم می‌تواند باشد، با استفاده از یک میکروچیپ برای منحرف کردن سیگنال بدون هرگونه قطعات متحرک. بالاترین قسمت سوئیچ Active این است که معمولا با یک ریموت کنترل عرضه می‌شوند و با کابل‌های طولانی‌تر بهتر کار می‌کنند.

سوئیچ HDMI

عملکرد سوییچ HDMI

نحوه کار سوئیچ HDMI به این صورت است که به شما این امکان را می‌دهد که چند دستگاه با خروجی HDMI را به یک ورودی HDMI متصل کنید. برای مثال، اگر شما تلویزیونی داشته باشید که تنها دارای یک پورت HDMI باشد، و یک دستگاه کنسول بازی، DVD Player و ست تاپ باکس نیز داشته باشید، با سه کابل و تنها یک ورودی روبه‌رو هستید. برای حل این مشکل نیاز به یک سوئیچ HDMI خواهید داشت.

انواع سوئیچ HDMI

مدل‌های مختلفی از سوییچ HDMI در بازار موجود است که محبوب‌ترین آن‌ها سوییچ 3 به 1 HDMI و سوئیچ 5 پورت HDMI می‌باشد. در نام‌گذاری دستگاه‌های سوئیچ HDMI عدد اول تعداد ورودی HDMI و عدد دوم هم مسلما خروجی دستگاه را نشان می‌دهد. به طور مثال در مدل HDMI Switch 5X1 می‌توانید تا 5 دستگاه HDMI را به سوئیچ وصل کرده و از آن یک خروجی HDMI برای تلویزیون خود بگیرید. نوع دیگری از سوئیچ‌های HDMI هم با نام سوئیچ ماتریکس HDMI شناخته می‌شوند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که این دستگاه چه فایده و کاربردی دارد. در جواب می‌توان گفت؛ سوئیچ HDMI به شما این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به تعویض و جابه‌جایی کابل HDMI از دستگاه مورد نظر خود روی مانیتور یا تلویزیونی که دارای یک ورودی HDMI است استفاده کنید. با این کار هم نیازی به تعویض تلویزیون خود ندارید و هم به پورت آن در اثر جابه‌جایی مکرر کابل آسیبی نمی‌رسد.

نکات مهم خرید سوئیچ HDMI

در اینجا به نکات مهمی که باید در هنگام خرید سوییچ HDMI به آن‌ها توجه کنید، اشاره می‌کنیم:

  • از خرید سوئیچ HDMI بدون ورودی آداپتور خودداری کنید. برای عملکرد بهتر حتما سوئیچ HDMI را خریداری کنید که دارای ورودی آداپتور باشد تا در صورت لزوم بتوانید منبع برق جداگانه‌ای را به آن وصل کنید.
  • هنگام خرید سوییچ HDMI توجه داشته باشید که علاوه انتخاب کانال از روی خود دستگاه، دارای ریموت کنترل نیز باشد. هم‌چنین برخی از سوئیچ‌های HDMI قابلیت شناسایی خودکار دستگاه متصل شده را نیز دارند که این ویژگی نیز می‌تواند مزیتی برای انتخاب دستگاه باشد.
  • در صورت امکان سوییچ HDMI را خریداری کنید که دارای ویژگی ذخیره انرژی یا Power Saving باشد تا در زمان عدم استفاده به طور خودکار خاموش شود.
  • توجه داشته باشید تا سوئیچ HDMI انتخابی از آخرین ورژن HDMI یعنی HDMI 1.4 پشتیبانی کند.
  • پشتیبانی از HDCP نیز می‌تواند به عنوان یک مزیت مد نظر شما قرار بگیرد.

خرید سوییچ 3 به 1 HDMI                       خرید سوییچ 5 به 1 HDMI


اسپلیترsplitter-icon

اسپلیتر در بسیاری ویژگی‌ها در تقابل مستقیم با سوئیچ است. یک اسپلیتر یک دستگاه منبع را به چند مقصد متصل می‌کند.

شما اغلب اوقات این اتفاق را در محیط‌های تجاری دیده‌اید – یک فروشنده تلویزیون ممکن است یک منطقه نمایش با ده‌ها تلویزیون داشته باشد که به صورت همزمان یک تصویر را نمایش می‌دهند. به صورت مشابه، یک باشگاه یا رستوران که یک رویداد ورزشی بزرگ را روی همه تلویزیون‌های خود به نمایش می‌گذارد. این حالات نیازمند یک اسپلیتر است.

در خانه، استفاده از اسپلیتر برای ارسال داده‌ها به صورت همزمان به یک تلویزیون و یک پروژکتور، بیشتر رایج است، صرف نظر از اینکه کدام دستگاه نمایشگر در آن زمان مورد نیاز است. شما هم‌چنین ممکن است از یک اسپلیتر برای تکرار خروجی یک کامپیوتر روی دو مانیتور یا تلویزیون در یک اتاق دیگر استفاده کنید.

اسپلیتر می‌تواند پسیو باشد. برای صدا، یک کابل صدا 3.5mm اسپلیتر ساده ممکن تمام نیازتان را پاسخگو باشد. اسپلیترهای Passive برای VGA, RCA و کابل آنتن نیز وجود دارد. به طور کلی، سیگنال‌های آنالوگ روی اسپلیتر پسیو بهتر از دیجیتال کار می‌کنند، اما محدودیت‌هایی وجود دارد. اسلپیتر پسیو تا حد زیادی می‌تواند کیفیت تصویر، صدا و طول کابل را تحت تاثیر قرار دهد و موجب کاهش آن شود.

اسپلیتر پسیو برای سیگنال‌های دیجیتال نظیر HDMI و صدای اپتیکال نیز وجود دارد، اما این‌ها عموما حساس‌تر و بدقلق هستند که در برخی شرایط سخت می‌توانند موجب دردسر شوند.

اسپلیتر اکتیو هم می‌تواند باشد، این اسپلیترها انرژی خود را از یک پریز برق گرفته و سیگنال‌ها را روی هر خروجی تقویت کرده تا از توانایی کامل (برای ارسال سیگنال) برخوردار باشند. به وسیله‌ی این نوع اسپلیتر می‌توان سیگنال را به فاصله‌ی بسیار دورتر (با کابل طولانی‌تر) ارسال کرد.

اسپلیتر HDMI

عملکرد اسپلیتر HDMI در واقع تکرار کار یک دستگاه پخش HD (نظیر DVD پلیر، گیرنده دیجیتال و …) است و پخش آن‌ها را همزمان رو چند نمایشگر (مانند تلویزیون LED، پلاسما و …) انجام می‌دهد. بهترین چیز در مورد اسپلیتر HDMI این است که، سیگنال‌های صوتی و تصویری را تکرار می‌کند.

مدل‌های مختلفی از دستگاه اسپلیتر HDMI وجود دارد که بیشتر تفاوت آن‌ها در رزولیشن پشتیبانی شده و کیفیت ساخت می‌باشد. اکثر اسپلیترهای HDMI تا رزولیشن تصویر Full HD 1080p را پشتیبانی کرده و مدل‌های جدیدتر از کیفیت تصویر 4Kx2K نیز پشتیبانی می‌کنند. بنابراین، کیفیت و رزولیشن تصویر در هنگام استفاده از اسپلیتر HDMI دچار افت و کاهش نمی‌شود.

لازم به ذکر است یادآوری کنیم که حداکثر فاصله سیگنال‌های HDMI که می‌تواند با کابل HDMI ارسال شود دارای محدودیت است. پس، حتما از کابل HDMI با کیفیت خوب استفاده کرده و در صورت نیاز به افزایش طول کابل HDMI از دستگاه‌های HDMI Extender نیز می‌توانید استفاده کنید.

با این تعاریف، اسپلیتر HDMI دستگاه کوچکی است که می‌تواند تصویر سینمای خانواده شما را در همه اتاق‌های خانه شما گسترش داده و نمایش دهد.

از دیگر استفاده‌های دستگاه اسپلیتر HDMI می‌توان به فروشگاه‌های صوتی و تصویری و سالن‌های کنفرانس که نیاز به نمایش همزمان یک تصویر روی چند تلویزیون و نمایشگر دارند، اشاره کرد.

کارکرد HDMI Splitter می‌تواند با محتوای محافظت شده دچار مشکل شود. اسپلیترهای HDMI با پروتوکل HDCP که ممکن است برای کپی رایت ویدئوهای HD مورد نیاز باشد، سازگار هستند. خدمات تلویزیون پولی (تلویزیون کابلی) به طور خاص در برابر اسپلیترها (و دیگر دستگاه‌های جداکننده سیگنال)، برای جلوگیری از عملکرد آن‌ها در روش مخالف با مجوز توافق نامه یا قانون کپی رایت، کار می‌کنند.

خرید اسپلیتر HDMI


تفاوت اسپلیتر با سوئیچ HDMI چیست؟

دانستن تفاوت اسپلیتر و سوییچ به شما جهت انتخاب بهتر دستگاه مورد نیازتان کمک می‌کند. در نگاه اول این دو دستگاه شبیه هم به نظر می‌رسند اما در عمل کارایی بسیار متفاوتی دارند. ما در اینجا نوع دستگاه را اسپلیتر HDMI و سوئیچ HDMI گرفته‌ایم، اما این تفاوت و کارکرد برای تمامی سوییچ‌ها و اسپلیترهای صوتی و تصویر نظیر VGA و AV یکسان است.

شاید این سوال پیش بیاید که کاربران حرفه‌ای که نیاز به اسپلیتر و سوییچ داشته باشند تفاوت این دو را می‌دانند و نیازی به توضیح آن نیست. اما مسلما به این معنی نیست که کاربران عادی نیازی به این دستگاه‌ها پیدا نخواهند کرد. تلویزیون شما ممکن است تنها یک ورودی HDMI داشته باشد و شما بخواهید دو دستگاه HDMI به آن وصل کرده و نخواهید برای هر بار اتصال جای کابل‌های دستگاه‌ها را عوض کنید. (عوض کردن مکرر کابل HDMI دستگاه‌ها نه تنها برای کاربر آزاردهنده است، بلکه برای کانکتورهای دستگاه نیز اتصال و قطع مکرر می‌تواند موجب آسیب دیدگی شود)

سوئیچ به شما این امکان را می‌دهد تا مثلا 2 دستگاه HDMI (نظیر پلی استیشن، ایکس باکس، پلیر) را به یک تلویزیون وصل کرده و هر زمان که بخواهید منبع تصویر ارسالی به تلویزیون را بدون تغییر در مکان کابل‌ها عوض کنید. در حالی که اسپلیتر این امکان را به شما می‌دهد که تصویر از یک دستگاه HDMI را همزمان روی چند تلویزیون و نمایشگر ارسال کنید. این حالت را حتما در فروشگاه‌های صوتی و تصویری مشاهده کرده‌اید که یک تصویر همزمان روی چند تلویزیون نمایش داده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *