تکنولوژی cec

تکنولوژی CEC در کابلHDMI دیدگاه خود را بنویسید

تکنولوژی CEC در کابلHDMI:

کنترل مصرف الکترونیکی (CEC) یک ویژگی HDMI است که به کاربران امکان کنترل و کنترل دستگاه های متصل شده از طریق HDMI را با استفاده  از کنترل از راه دور تنها با کنترل از راه دور کنترل می کند.برای مثال، با کنترل جعبه تنظیم و / یا پخش دی وی دی. حداکثر 15 دستگاه را می توان کنترل کرد. CEC همچنین اجازه می دهد دستگاه های CEC را قادر به کنترل و کنترل هر یک از دیگر دستگاه ها بدون دخالت کاربر انجام گیرد.

عملکرد CEC :

در زیر لیستی از دستورالعمل های HDMI-CEC مورد استفاده قرار می گیرد:

یک لمسی بازی به دستگاه اجازه می دهد تا تلویزیون را تغییر داده و از آن به عنوان منبع فعال در هنگام پخش استفاده کند

سیستم آماده به کار کاربران را قادر می سازد تا چندین دستگاه را با فشار دادن یک دکمه به حالت آماده به کار متصل کنند

انتقال از پیش تعیین شده انتقال کانال تیونر به یک تلویزیون دیگر را انتقال می دهد

یک لمس ضبط اجازه می دهد تا کاربران را به ثبت هر آنچه که در حال حاضر بر روی صفحه نمایش HDTV در دستگاه ضبط انتخاب شده نشان داده شده است

برنامه نویسی تایمر به کاربران امکان می دهد از راهنماهای برنامه های الکترونیکی (EPGs) که در بسیاری از تلویزیون های HD و جعبه تنظیم شده برای تایمر در دستگاه های ضبط مانند PVR ها و DVR ها استفاده می شود، استفاده شود

اطلاعات سیستم تمامی اجزای آدرس مسیر و پیکربندی را بررسی می کند

کنترل Deck اجازه می دهد تا یک جزء برای بازرسی و کنترل عمل (پخش، مکث، عقب و غیره)، از یک مولفه پخش (Blu-ray یا پخش HD DVD یا دوربین فیلمبرداری، و غیره)

کنترل کننده تیونر اجازه می دهد تا یک جزء برای کنترل تیونر از یک جزء دیگر

صفحه نمایش OSD از صفحه نمایش روی صفحه نمایش (OSD) تلویزیون برای نمایش متن استفاده می کند

کنترل منوی دستگاه اجازه می دهد تا یک جزء برای کنترل سیستم منو از یک جزء دیگر با عبور از دستورات رابط کاربری (UI)

کنترل مسیریابی سوئیچینگ منابع سیگنال را کنترل می کند

کنترل از راه دور کنترل از طریق اجازه می دهد تا دستورات کنترل از راه دور به دستگاه های دیگر در داخل سیستم منتقل می شود

نام دستگاه انتقال نام اسم مورد نظر به تلویزیون منتقل می شود

سیستم کنترل صوتی اجازه می دهد تا حجم یک گیرنده AV، تقویت کننده یا پیش تقویت کننده یکپارچه را با استفاده از هر کنترل از راه دور از یک دستگاه (ها) مجهز به سیستم مناسب کنترل کند


تکنولوژی


 

پروتکل :

CEC یک سیگنال الکتریکی جداگانه از سایر سیگنال های HDMI است. این اجازه می دهد تا یک دستگاه برای غیرفعال کردن مدارهای HDMI با سرعت بالا در حالت خواب، اما از CEC بیدار شود. این یک مسیر مشترک است که به طور مستقیم بین تمام پورت های HDMI در یک دستگاه متصل است، بنابراین می تواند از یک دستگاه که به طور کامل خاموش است (نه فقط خواب) جریان یابد.

به طور الکتریکی با پروتکل AV.link مشابه است، اما CEC یک پروتکل پیوسته سطح بالا را اضافه می کند. یک خط جمع کننده باز است، تقریبا مانند I²C، به طور انحصاری به +3.3 V کشیده شده و کمی برای انتقال کمی حرکت می کند.

شباهت ها به I²C عبارتند از:

سریال کم سرعت
جمع کننده باز با کشش منفعل
سرعت محدود شده توسط ظرفیت توزیع شده
گیرنده می تواند 1 بیت انتقال را به 0 تبدیل کند
اساتید متعدد اجازه دادند از طریق داوری: ارسال یک بیت و مشاهده 0 نشان دهنده از دست دادن است
پروتکل بایت گرا
هر بایت یک بیت اکتسابی اضافه شده است
سیگنال شروع ویژه

تفاوت از I²C:

سیم تک به جای دو سیم
بیت ها با زمان ثابت به جای ساعت جداگانه ارسال می شوند
سرعت 1000 × کمتر (417 بیت / ثانیه به جای 400 کیلوبیت بر ثانیه)
چهار بیت آدرس به جای هفت
پروتکل تعریف شده برای تخصیص آدرس پویا
سرصفحه شامل هر دو آدرس اولیه و گیرنده است
بدون سیگنال متوقف خاص در عوض، هر بایت یک پیام پرچم اضافه دارد
هیچ “خواندن” عملیات؛ تمام بایت های داده در فریم از فرستنده ارسال می شود
در عوض، درخواست های “دریافت” درخواست فریم های پاسخ
هر دستگاه باید قادر به انتقال باشد
مشخصات دقیق از معنی بایت پس از آدرس
هر بیت با خط کاهش یافته (لبه سقوط)، تاخیر نشان دهنده مقدار بیت، یک لبه رو به افزایش و تاخیر بیشتر تا آغاز بیت زیر شروع می شود.

بیت های داده معمولی 2.4 ± 0.35 میلی ثانیه طول می کشد. یک منطق 1 برای 0/2 ± 0/2 میلی ثانیه نگه داشته شده است، در حالی که یک منطق 0 برای میانگین 1.5 ± 0.2 میلی ثانیه نگه داشته شده است. گیرنده نمونه را بعد از لبه سقوط در خط 1.02 ± 0.2 میلی ثانیه نشان می دهد و سپس بعد از لبه سقوط 0.15 میلیمتر باقی می ماند.

یک گیرنده می تواند 1 بیت منتقل شده به 0 بیت را با کشیدن خط پایین در 0.35 میلی ثانیه از لبه سقوط و نگه داشتن آن تا زمان 0 بیتی. فرستنده در طول انتقال خود برای اتمام این وضعیت، اتوبوس را می بیند. این برای تأیید انتقال استفاده می شود.

هر فریم شروع می شود با یک شروع ویژه بیت، نگه داشتن پایین برای 3.7 ± 0.2 میلی ثانیه و سپس اجازه می دهد برای افزایش، برای مجموع مدت زمان 4.5 ± 0.2 میلی ثانیه است. هر دستگاه ممکن است یک بیت شروع را پس از مشاهده بیدرنگ اتوبوس برای یک تعداد مناسب از بار بیت ارسال کند. (به طور معمول، 5 بار بیتی، اما بلافاصله پس از انتقال موفقیت آمیز 7 بیت برای سهولت توزیع منصفانه اتوبوس، و 3 بیت زمان بین یک انتقال شکست خورده و ارسال مجدد آن).

برای پیام های تک گیرنده، بیت تایید به طور مشابه با I²C عمل می کند:

به عنوان یک بیت ارسال می شود، گیرنده آن را به 0 بیت برای تایید بایت می کشد.

برای پیام های پخش، بیت تأیید معکوس می شود:

هنوز هم به عنوان یک بیت ارسال شده است، اما به هر گیرنده ای که بایت را رد می کند، به 0 بیت متصل می شود.

اولین بایت هر فریم CEC یک هدر حاوی آدرس های 4 بیتی و مقصد است. اگر مقصد مورد نظر وجود داشته باشد، بایت را تایید می کند. یک قاب متشکل از چیزی جز هدر پینگ که به سادگی برای حضور دستگاه دیگر چک است.

آدرس 15 (1111) برای آدرس پخش (به عنوان مقصد) و دستگاه های ثبت نشده (به عنوان منبع) که هنوز آدرس دیگری را انتخاب نکرده اند استفاده می شود. بعضی از دستگاه ها نیازی به دریافت پیام های غیر پخش ندارند و بنابراین می توانند از آدرس 15 به طور دائم، مخصوصا گیرنده های کنترل از راه دور و سوئیچ های HDMI استفاده کنند. دستگاههایی که نیاز به دریافت پیام خطا دارند نیاز به آدرس خاص خود دارند. یک دستگاه یک آدرس را با تلاش برای پینگ آن، دریافت می کند. اگر پینگ غیرقابل شناسایی باشد، دستگاه آنرا ادعا می کند. اگر پینگ تایید شده باشد، دستگاه یک نشانی دیگر را امتحان می کند.

بایت دوم کد عملیاتی است که عملیات انجام شده را مشخص می کند و تعداد و معنی زیر بایت پارامترهای زیر را مشخص می کند. به عنوان مثال، یک کاربر بر روی یک کنترل از راه دور فشار یک فریم 3 بیتی تولید می کند: یک بایت هدر، یک <Controlled User> opcode (0x44) و یک بایت پردازنده که دکمه را شناسایی می کند. از جمله زمان بیکاری اولیه و بیت فوق العاده طولانی، این زمان 88.5 میلی ثانیه (37 بیت) طول می کشد. بعدا <optnode کنترل کاربري آزاد> (0x45) هيچ عاملي ندارد

با مشاهده ویدئو زیر می توانید با تکنولوژی CEC در کابل HDMI بیشتر اشنا شوید:



 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *