دی وی دی رایتر

دی وی دی رایتر دیدگاه خود را بنویسید

هرچند حافظه های SSD و فلش ها هر روز محبوبیت بیشتری را برای انتقال و ذخیره سازی اطلاعات پیدا می کنند. اما هنوز هم دیسک های نوری یکی از رایج ترین وسایل ذخیره سازی اطلاعات به حساب می آیند.و گاهی دلایلی مختلف مثل خرابی بی دی رام یا دی وی دی رایتر لپ تاپ مان و یا افزایش فضای ذخیره سازی و … ممکن است ما را فکر استفاده از یک هارد دیسک به جای دی وی دی رایتر بیندازد.

اگر درایو نوری لپ ‌تاپ شما خراب باشد و یا از کاربرانی باشید که همیشه فضا برای ذخیره اطلاعات تان مثل فایل‌ های مالتی‌ مدیا و همچنین بازی‌ ها و نرم‌ افزار های حجیم کم می آورید اضافه کردن هارد دیسک دوم به جای دی ‌وی‌ دی رایتری می تواند راه حل خوبی برایتان باشد. با این کار همیشه می توانید یک دی ‌وی ‌دی رایتر یا حتی بی ‌دی رایتر اکسترنال را همراه خود داشته باشید. جایگزین کردن هارد دیسک یک کاربرد دیگر هم دارد. اینکه اگر ویندوز خود را روی یک درایو SSD فوق ‌العاده سریع نصب کنید قادر هستید نرم‌ افزار ها را در یک چشم  بهم زدن اجرا کنید.



 

رسانه‌ های نوری یا همان دیسک‌ هایی که به شکل DVD ،CD  و حالا Blu-Ray هستند در ۳۰ سال اخیر کاربرد زیادی داشته اند.  اما این رسانه‌ ها کم کم با گسترش اینترنت پر سرعت و همچنین ارزان شدن فلش ‌درایو ها، کارت‌ های حافظه‌ و هارد دیسک‌ ها کاربرد اولیه خود را از دست داده اند. تصور کنید بخواهید یک بازی یا فیلم DVD را با سرعت ۵۶ کیلو بیت در ثانیه ‌ای دایال آپ سال‌ های قبل دانلود کنید. سازندگان کامپیوتر نیز با توجه به این روند، در تولیدات جدید خود به سمت خارج کردن درایو نوری از برخی کامپیوتر های مدرن حرکت کرده اند. برای مثال اولترابوک، کلاس جدیدی از لپ ‌تاپ ‌های بسیار باریک و سبک است که برای کم کردن ضخامت آن درایو نوری از آن حذف شده است. علاوه بر این همان طور که می دانید در دنیای تبلت هم درایو نوری وجود ندارد. البته اولترابوک‌ ها فعلاً درصد کمی از بازار نوت ‌بوک را در بر گرفته اند؛ هنوز هم اغلب نوت ‌بوک‌ هایی که فروخته شده اند درایو نوری دارند.

اگر سری به مغازه های فروش پک های نرم افزاری بزنید تنها چیزی که مشاهده خواهید نمود انواع سی دی ها و دی وی دی هاست که شما برای خواندنشان نیاز به یک درایو نوری خواهید داشید. تا همین چند سال پیش دیسک های نوری بازار به ۴ شکل CD-ROM، CD-Writer،  DVD-ROM، DVD-Writer موجود بودند. دراو های CD-ROM و   DVD-ROM تنها قادر به خواندن اطلاعات بودند و امکان رایت نمودن سی دی یا دی وی دی را نداشتند. اما انواع CD-Writer و DVD-Writer هم قادر به خواندن اطلاعات و هم قادر به نوشتن آن بودند. اما در حال حاضر تنها نوعی که در بازار یافت می شود DVD-Writer است که قادر به نوشتن و خواندن اطلاعات از روی انواع سی دی و دی وی دی می باشد.

 

دی وی دی رایترها:

اولین دیسک های نوری تولید شده قادر بودند اطلاعات موجود بر روی سی دی را با سرعتی معادل ۱۵۰ کیلو بایت در ثانیه بخوانند. این میزان سرعت را با علامت ۱X نشان می دادند. پس از گذشت زمان و افزایش سرعت دیسک های نوری این میزان به عنوان یک معیار برای اندازه گیری سرعت دیسک های نوری تبدیل شد. از آن پس سرعت خواندن دیسک های نوری به صورت یک عددو علامت X در جلوی آن تبدیل شد. به عنوان مثال دیسکی که دارای سرعت ۱۶X باشد سرعتی معادل ۱۵۰*۱۵ کیلوبایت معادل ۲۴۰۰ کیلوبایت در ثانیه را دارا می باشد.

 

 

  1.  برای خواندن و نوشتن بر روی یک دیسک نوری دو عدد متفاوت تعیین می شود و ممکن است دیسکی که دارای سرعت خواندن ۵۲X است در زمان رایت سرعتی برابر با ۱۸X داشته باشد.
  2. سرعت ۱X برای سی دی و دی وی دی هم تفاوت دارد و در هرکدام تعریف خاص خود را دارد برای فهم بهتر این موضوع بد نیست نگاهی به جدول زیر بیندازید تا میزان سرعت ها و معیار های آن را بهتر درک کنید.

cd-dvd-writing-speed


 

بافر در دی وی دی رایتر :

بافر buffer نوعی از حافظه در یک دستگاه و یا سخت افزار جانبی است که به طور موقت ، اطلاعات رسیده از پردازنده اصلی رو در خود حفظ می کند تا تبادل اطلاعات بین پردازشگر اصلی و دستگاه جانبی ( مثل هارد ، رایتر و …) به صورت هماهنگ و منظم انجام شود . در واقع در صورت نبود بافر ، دستوراتی که CPU به هارد ، پرینتر یا رایتر ارسال می کند به هدر رفته و بی نظمی و اختلال عجیب و غریبی در کل سیستم بوجود می آید .

به بیان ساده تر :

سرعت CPU از بقیه قطعات سخت افزاری در کامپیوتر بیشتر است، هارد یا رایتر نمی توانند سرعتی برابر CPU داشته باشند ، به این معنی که در صورتی که CPU سرعت خود را هم پای هارد یا رایتر پیش ببرد همه چیز تعطیل شده و شما به هیچ عنوان شاهد سرعت های بالا در انجام کار ها نخواهید بود. بنابراین برای رفع این مشکل یک حافظه ثانیوه در محلی بین CPU و هارد یا رایتر قرار داده می شود این که حافظه ثانویه بافر نام دارد. وظیفه بافر ذخیر اطلاعات ارسال شده از سوی CPU به منظور استفاده قطعاتی چون هارد و رایتر می باشد. یک نمونه بسیار شفاف و واضح درباره بافر و نحوه انجام کار آن را می توان در زمان ارسال دستورات پیاپی چاپ به پرینتر شاهد بود.

حتما بارها شاهد این موضوع بوده اید که با ارسال چندین دستور پشت سر هم برای پرینتر، یک صف بافری تشکیل شده و اطلاعات ارسال شده به نوبت در آن صف قرار داده می شوند و در صورتی که حتی شما پرینتر را خاموش روشن نمایید باز هم ادامه دستورات تا زمان اتمام آن ها از سر گرفته خواهد شد. پس CPU دستورات را برای سایر دیوایس ها به وسیله بافر ارسال نموده و خود مشغول سایر وظایف محوله اش می شود.

در دی وی دی رایترها نیز یک بافر وجود دارد که وظیفه همگام سازی چیپ پردازشی دستگاه با CPU را برعهده دارد. این بافر در واقع اطلاعات لازم برای رایت را در خود ذخیره نوده و کم کم به چیپ ست پردازشی منتقل می نماید تا بر روی CD و یا DVD رایت شود.

در زمان انجام عملیات رایت، بافر همواره باید از اطلاعات مورد نظر پر باشد تا دستگاه برای دریافت اطلاعات به مشکل بر نخورد. اما در برخی مواقع که اطلاعات از نرم افزارهای کم سرعتی چون فتوشاپ یا مدیا پلیر دریافت می شوند روند رایت با مشکل مواجه شده و شما پیغام buffer underrun و یا buffer underflow را دریافت خواهید نمود. این پیغام ها به معنی خالی شدن بافر رایتر می باشد. برای رفع مشکلاتی این چنین کمپانی های سازنده دی وی دی رایتر ها و همچنین شرکت های طراحی نرم افزار های رایت DVD مثل NERO برای مدتی لیزر دستگاه را متوقف می نمایند تا بافر مجددا از اطلاعات ارسالی پر گردد و آن گاه ادامه روند رایت از سر گرفته خواهد شد.

 

 

 

بنابراین به عنوان اولین ملاک برای خرید یک دی وی دی رایتر باید بدانید هرچه حجم بافر دستگاه بزرگتر باشد، دستگاه ارزش خرید بالاتری خواهد داشت. (دی وی دی رایتر های فعلی دارای بافرهایی با حجم مگابایتی هستند. به عنوان مثال ۲ مگابایت)

تفاوت دی وی دی رایتر اکسترنال و رایتر اینترنال :

واژه اکسترنال External به معنی خارجی و اینترنال Internal به معنی داخلی می باشد. تفاوت اصلی این دو نوع درایو نوری در محل قرار گیری آن ها می باشد. همان طور که از اسم هم واضح است انواع اینترنال همین دی وی دی درایو های معمولی هستند که بر روی همه دستگاه های PC مشاهده می شود و به صورت ثابت در داخل کیس نصب شده اند. اما انواع اکسترنال نوعی از دی وی دی درایو ها هستند که به صورت یک دیسک نوری مجزا و قابل حمل تعبیه شده و از طریق کابل USB به لپ تاپ و یا کامپیوتر شخصی شما متصل می شود.  رایتر های نوع اکسترنال از قیمت ها و گاها امکانات بیشتری به نسبت نوع اینترنال برخوردار هستند.

رایترهای نوع اکسترنال اغلب مورد استفاده تعمیرکاران و کسانی است که از لپ تاپ های فاقد دیسک نوری استفاده می نمایند. این نوع از رایترها علی رغم قیمت بالاتری که دارند به دلیل دارا بودن اتصال USB از سرعت به مراتب بیشتری نسبت به نوع اینترنال (به وسیله پورت ساتا به دستگاه وصل می شوند.) برخوردار می باشند.

 

 نکات درباره خرید دی وی دی رایتر :

  • همیشه سی دی ها و یا دی وی دی هایی در جعبه رایتر وجود دارد که هنوز هم متوجه کاربرد آن ها نشده ام! در واقع باید بگویم این CD ها هرگز مورد استفاده شما نخواهد بود.
  • همه دی وی دی رایتر های موجود در بازار به جز نوع اکسترنال با پورت معروف ساتا تولید می شوند و این یک استاندارد بین المللی محسوب می شود.
  • دی وی دی رایتر ها یکی از وسائلی هستند که به خاطر ساختار الکترومکانیکی ای که دارند حتی ممکن است پس از تنها ۳ روز بعد از خرید دچار نواقص جدی شوند. بنابراین حتما در زمان خرید نوعی را انتخاب کنید که دارای گارانتی باشد.
  • نصب رایتر کار چندان دشواری نیست ، برای انجام آن تنها کافی است سیستم را خاموش کنید ، سیم برق پاور را به پورت بزرگتر و سیم ساتا ( معمولا رنگ قرمز ، مشکی یا نارنجی داره ) به پورت ساتا وصل کنید . سیستم را روشن کنید. دستگاه باید به صورت اتوماتیک شناسایی شود.
در ادامه به معرفی چند نمونه دی وی دی رایتر که می توانید از فروشگاه دیجیکو خرید نمایید می پردازیم:

درایو DVD اینترنال ایسوس مدل DRW-24D3ST :

دی وی دی رایتر را می توان یکی از ملزومات هر رایانه ای دانست.در انتخاب دی وی دی رایتر سرعت خواندن و نوشتن یکی از مهمترین معیارها به حساب می آید. DRW-24D3ST یک دی وی دی رایتراینترنال با سرعت ۲۴X محصول شرکت خوش نام ایسوس (ASUS) است. با قرار دادن این دی وی دی رایتر در جعبه کیس رایانه خود و اتصال آن می توانید اقدام به خواندن اطلاعات لوح های فشرده در قالب CD و DVD نمایید. همچنین به کمک ۲۴D3ST می توانید بروی CD و DVD خام رایت کنید.درایو DVD اینترنال ایسوس مدل D شرکت ایسوس ۵۰ درصد در مصرف انرژی صرفه جویی می کند و از تمامی نسخه های سیستم عامل ویندوز بطور کامل پشتیبانی می کند.


 


 

با مشاهده ویدیو زیر طریقه نصب دی وی دی رایتر اینترنال را یاد بگیرید:



 

دی وی دی رایتر اکسترنال :

دی وی دی رایتر اکسترنال برای  کاربران لب‌تاپ‌ها  که معمولا با آن مواجه هستند،‌ عدم پشتیبانی برخی از مدل‌ها از درایو DVD است. درایو‌های DVD که معمولا با نام‌هایی مانند DVD ROM یا درایو نوری هم شناخته می‌شوند، امکان خواندن اطلاعات موجود روی لوح‌های فشرده از نوع DVD و CD را فراهم می‌کنند.

به تازگی شرکت ونتو محصول جدیدی تحت عنوان DVD -RW  را روانه بازار کرده است که درواقع یک درایو DVD اکسترنال است. این درایوDVD به کمک درگاه USB به لب‌تاپ شما متصل می‌شود و امکان خواندن و نوشتن روی لوح‌های فشرده DVD را برای شما به ارمغان می‌آورد. یکی از فاکتورهای بسیار مهمی که در تهیه یک درایو DVD اهمیت دارد، سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات است.

مهندسان شرکت ونتو دی وی دی رایتر اکسترنال  را به سرعت خواندن از DVD با سرعت 8X و CD با سرعت 24X را فراهم می‌کند. برای استفاده از درایو DVD اکسترنال تنها کافی است آن را از طریق درگاه USB به رایانه متصل کنید و بدون نیاز به اتصال آداپتور از وجود آن بهره ببرید.

دی وی دی رایتر اکسترنال جدید شرکت ونتو  با تمامی نسخه‌های سیستم‌عامل محبوب ویندوز سازگار است. ابعاد و وزن بسیار کم DVD-RW باعث شده که بتوانید همواره آن‌را با خود به همراه داشته باشید و هرکجا که به خواندن یا نوشتن روی لوح‌های فشرده DVD و CD نیاز داشتید، از آن استفاده کنید.



 

با مشاهده فیلم زیر طریقه نصب دی وی دی رایتر اکسترنال را یاد بگیرید :



 

اصل این دی وی دی رایتر ها را از فروشگاه دیجیکو خرید نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *