پورت

انواع پورت هاوکانکتور ها دیدگاه خود را بنویسید

انواع پورت ها وکانکتورها:

پورت (Port) به معنی درگاه است و برای رد و بدل کردن اطلاعات بین دستگاه ها ( به طور مثال دو کامپیوتر ) استفاده می شود. به بیان دیگر  محلی است که داده‌ها وارد یا خارج می‌شوند. امروزه انواع پورت های مختلف در کامپوترهای خانگی، لپ تاپ ها ، انواع گوشی های هوشمند و ویدئو پروژکتور مورد استفاده قرار می گیرند.

USB:

کامپیوترها دارای یک یا چندین کانکتور Universal Serial Bus)USB) هستند. کانکتورها امکان اتصال تجهیزات جانبی متفاوتی نظیر: چاپگر، اسکنر، دوربین‌های وب و… را به کامپیوتر فراهم می‌کنند. سیستم‌های عامل پورت‌های USB را حمایت می‌کنند و درایور آنها به سرعت و به سادگی نصب می‌شود.
به طور کلی باید بگوییم که هدف USB خاتمه بخشیدن به تمام موارد و مشکلات موجود در زمینه به خدمت گرفتن تجهیزات جانبی در کامپیوتر است.در حال حاضر این پورت در انواع USB 2.0 و USBB 3.0 موجودند که پورت USB 3.0 سرعت بیشتری دارد.

HDMI:

HDMI یا همان High Definition Multimedia Interface اولین پورت مستقل جهان است. مستقل به این معنا که می‌توانید تنها با یک فیش، تصویر تمام رنگی به اضافه صوت را به صورت دیجیتال دریافت کنید. این پورت که با مشارکت شرکت‌های متخصص Sony , Panasonic , Philips Hitachi, Silicon Image, Toshiba، Thomson طراحی و ساخته شده هست توانسته است به یک پورت کار آمد و قدرتمند تبدیل بشود که در سال‌های بعد آن، نسخه‌های جدیدتری از آن ساخته شد و امروزه به عنوان بهترین پورت و مولد صدا و تصویر دیجیتال با سرعت بسیار بالا انتقال مورد استفاده قرار گرفته است.
در واقع امروزه HDMI عملا تبدیل به یک استاندارد جهانی در تلویزیون‌های HD و کامپیوترهای شخصی شده است. به طوری که از اواخر سال همه دستگاه‌های دیجیتال به دست کم یک ورودی HDMI مجهز شده‌اند.

FireWire (یا IEEE۱۳۹۴):

پورت FireWire قبلا برای هاردهای خارجی استفاده می‌شد و حتی در برخی موارد برای شبکه کردن دو کامپیوتر به‌طور مستقیم از این پورت استفاده می‌کردند. اما امروزه برای وصل ویدیو دیجیتال به سیستم تقریبا در موارد خاص به‌کار برده می‌شود و بهترین رابط برای وصل کردن دوربین‌های دیجیتالی خانگی به سیستم است.pic۳
این پورت دو مدل مختلف دارد که عبارتند از: ۴-pin و ۶-pin. مدل ۴-pin آن معمولا در لپ‌تاپ‌ها به‌کار برده می‌شود، با این حال دیده شده که مدل ۶-pin در مک‌بوک‌های اپل نیز نصب شده است. مدل ۴-pin این پورت بسیار کوچک است و به شکل U کشیده است؛ در حالی‌که ۶-PIN شبیه یک ذوزنقه بلند و باریک است. تنها تفاوت این دو مدل در این است که مدل ۶-pin می‌تواند برق پورت را تامین کند.
از جمله ویژگی‌های پورت FireWire داشتن پهنای باند ۴۰۰ مگابایت در ثانیه است که در مقایسه با پورت USB ۲.۰ سرعت کمتری دارد. پورت USB نسبت به FireWire از تعداد سیستم host بیشتری پشتیبانی می‌کند. از آنجا که USB فرمان چیپ ست مادربورد را اجرا می‌کند، پورت FireWire تقریبا همیشه کنترلر اختصاصی خود را دارد که بسیاری از عملکردها را offload می‌کند. می‌توان گفت FireWire ثبات بیشتری دارد و جهت دسترسی به تصاویر ویدیویی گرفته شده با دوربین‌های خانگی دیجیتالی، پورت ایده‌آلی به‌شمار می‌رود. خاطرنشان می‌کنیم که پورت FireWire ۸۰۰ اطلاعات را با سرعت ۸۰۰ مگابایت در ثانیه انتقال می‌دهد؛ اما این نوع پورت عمدتا فقط در برخی از کامپیوترهای شرکت اپل و برخی کارت‌های پیشرفته کامپیوترهای رومیزی دیده می‌شود.

(Ethernet) یا RJ-۴۵ LAN:

LAN نام پورتی در وسایل مختلف دیجیتالی مثل رایانه‌ها، تلویزیون‌ها، پرینترها و غیره است که به کارت شبکه‌ دستگاه متصل می‌شوند و از آن برای اتصال به شبکه از طریق کابل LAN یا Ethernet استفاده می‌شود. به آن پورت Ethernet و RJ-۴۵ هم گفته می‌شود.

ESATA:

پورت eSATA/USB قابلیت اتصال دستگاه‌های USB و eSATA و eSATA بدون منبع تغذیه خارجی را دارد. این پورت از دو قسمت eSATA و USB ساخته شده که قابلیت برق‌دهی از USB به دستگاه‌های eSATA را نیز دارد.
به طور کلی این پورت به کاربر کمک می‌کند تا بتواند به شکلی بسیار کارآمد هارددیسک‌های خارجی را به هاردهای داخلی و البته با پهنای باند یکسان متصل کند.

VGA:

VGA نامی اختصاری است که برای نشان دادن رزولوشن تصویر به اندازه ۴۸۰X۶۴۰ پیکسل مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از این پورت شما می‌توانید لپ‌تاپ خود را به پروژکتورها یا مانیتور خارجی وصل کنید و از دیدن تصاویر بزرگ نهایت لذت را ببرید.

EXPRESS CARD:

با استفاده از این درگاه می‌توانید کارت‌هایی مانند کارت TV،کارت شبکه سیمی و بی‌سیم، کارت صدا و… را به لپ‌تاپ متصل کنید.این پورت که جایگزین PC CARD‌ها شده است، برخلاف PC Cardها که از روش موازی برای انتقال داده به مادربورد استفاده می‌کردند، Express Cardها به‌صورت سری به مادربورد متصل می‌شوند. Express Cardها به‌وسیله دو پورت USB یا PCI Express به مادربورد متصل می‌شوند و سرعت انتقال داده در هر روش به ترتیب ۴۰۰Mbit/s و ۵/۲ Gbit/s است.
قابل توجه در Express Cardها قابلیت Hot Plugging است که به کاربر اجازه می‌دهد تا در هر زمان بدون خاموش کردن سیستم کارت را وارد یا خارج کند.

SERIAK PORT:

پورت سریال یکی از متداول‌ترین روش‌های موجود برای اتصال یک دستگاه به کامپیوتر است.
با اینکه سیستم‌های جدیدتر سعی در استفاده محدود از پورت سریال را داشته و پورت USB را مورد توجه بیشتر قرار می‌دهند؛ ولی همچنان دستگاه‌های متعددی نظیر مودم از پورت سریال استفاده می‌کنند.
پورت‌های سریال یک کانکتور استاندارد و یک پروتکل را به‌منظور اتصال دستگاه‌هایی نظیر مودم به کامپیوتر را ارایه می‌کنند. اغلب کامپیوترها دارای دو پورت سریال هستند؛ اما در نوت‌بوک‌های جدید اغلب از یک پورت سریال استفاده شده است.

AC POWER:

همه می‌دانیم لپ‌تاپ‌ها با برق کار می‌کنند. چه برای شارژ باتری لپ‌تاپ و چه برای استفاده در حالت اتصال به برق باید شارژر را به این پورت بزنیم.
این پورت در ۱۰۰ درصد نوت‌بوک‌ها وجود دارد و اغلب پشت یا کناره‌های لپ‌تاپ است. در بعضی لپ‌تاپ‌ها با رنگ متفاوت سفید یا زرد و به‌صورت گرد با یک مکانیزم قفل کننده فیش شارژر دیده می‌شود.

پورت


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *