بیت کوین

نصب بیت کوین 1

بیت کوین:

بیت کویین نخستین پول رمزنگاری شده‌ای است که در دنیا ایجاد شده است و شبکه‌ای است که تحت کنترل هیچ‌کس نیست. یک شکل جدید از پول دیجیتال است با یک تفاوت بزرگ با سایر پول‌ها؛ هیچ کس آن را کنترل نمی‌کند.  در مقاله بیت کوین به تفضیل توضیح داده شد در این مقاله چگونگی وارد شدن به بیت کویین را به بیان میکنیم

با گسترش شبکه بیت کوین و تراکنش های آن، استخراج بیت کوین با کامپیوتر های معمولی اصلا به صرفه نیست. برای استخراج به صرفه بیت کوین به سخت افزار تخصصی ASIC نیاز خواهید داشت.

ابتدا ساتوشی ناکاموتو بیت کوین را برای پردازنده های کامپیوتری (CPU) طراحی کرد. بعد از چند سال استخراج کنندگان بیت کوین کشف کردند که می‌توانند از کارت های گرافیکی قدرت بیشتری داشته باشند و از کارت های گرافیکی توسط ساخته شده توسط ASIC ها (مدارهای مجتمع با کاربرد خاص) استفاده کردند.

امروزه تمام استخراج های بزرگ و اصلی بیت کوین بر روی سیستم های تحت ASIC انجام می شود. به نوعی سخت افزارهای ASIC بیت کوین متخصص استخراج بیت کوین و هسته ی اصلی دستگاه های استخراج بیت کوین هستند.

به طور کلی فرایند استخراج بیت کوین :

۱- تهیه دستگاه استخراج ای‌سیک مناسب

۲- نصب کیف پول بیت کوین

۲- اتصال دستگاه به استخر استخراج و شروع به کار استخراج

 دستگاه‌ استخراج مناسب :

شرکت بیت مین (Bitmain) معروف‌ترین و بزرگترین شرکت سازنده دستگاه‌های استخراج برای عموم است. دستگاه‌های استخراج این شرکت تحت عنوان Antminer در بازارهای جهانی به وفور یافت می‌گردند. با این حال به تازگی شرکت‌های زیادی برای رقابت با بیت مین دستگاه‌های استخراج خود را به بازار عرضه می‌کنند.

دستگاه‌های استخراج به تعداد محدود و در فواصل زمانی مختلف تولید می‌گردند لذا در زمان خرید به جزئیات مدل دستگاه دقت کنید تا در محاسبه سود دچار مشکل نشوید.

به عنوان مثال دستگاه استخراج انت ماینر S9 بیت کوین مدل‌های مختلفی دارد و مدل‌های سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ آن در بازار موجود است. بدیهی ست که مدل‌های ۲۰۱۸ آن قدرتمندتر هستند.

دستگاه‌های استخراج معمولا ابتدا توسط تولیدکننده با قیمت پایین‌تر پیش‌فروش می‌شوند و بعد در بازار پخش می‌گردند. به جز سایت‌های رسمی تولیدکنندگان، دستگاه‌های استخراج بیتکوین  در سایت‌های مختلفی از جمله آمازون و ای بی هم به فروش می‌رسند. البته به دلیل تحریم های ایران، خرید مستقیم دستگاه های استخراج از این سایت‌ها امکان پذیر نیست و به ناچار باید از واسطه‌ها کمک بگیرید.


بیت کوین


 

نکات برای خرید دستگاه های استخراج بیت کوین تحت ASIC :

میزان هش :

دستگاه استخراج بیت کوین موردنظر چند هش در ثانیه تولید می کند؟ هش بیشتر در آمد بیشتر.

کارامدی:

شما باید نسبت به میزان سرمایه و درآمدی که می خواهید، دستگاهی را انتخاب کنید که مصرف برق آن با سرمایه و درآمد موردنظر شما سازگار باشد. برق خانگی در بسیاری از کشورها از جمله ایران، قیمت بالایی دارد و مصرف برق دستگاه های استخراج بسیار بالا است. به همین دلیل برای استخراج به صرفه باید از برق صنعتی استفاده کنید.

قیمت :

این عامل هم نسبت به سرمایه شما باید موردتوجه قرارگرفته شود. همچنین زمان بازگشت سرمایه و سوددهی هم باید در نظر گرفته شود.

دستگاه استخراج را فقط بر اساس قیمت یا فقط هش ریت خریداری نکنید. بهترین دستگاه ASIC، کارآمدترین آن است. هدف پول است. کارآمدترین دستگاه‌ استخراج دستگاهی است که هش بیشتر و مصرف برق کمتری داشته باشد یا به طور کلی میزان بازگشت سرمایه آن سریع‌تر باشد.


بیت کوین


بررسی سودآوری:

شما می توانید از بخش ماشین حساب استخراج سایت ارزدیجیتال، نسبت به قیمت برق، هش ریت و میزان برق مصرفی پاور دستگاه، سود خود را محاسبه کنید. حتما مطمئن شوید که هزینه های برق را به درستی حساب می‌کنید چون سود و ضرر واقعی در این کار به مصرف برق خیلی بستگی دارد.

 با دستگاه استخراج بیت کوین به استخراج ارزهای دیجیتال دیگر :

هر دستگاه استخراج ای‌سیک از یک الگوریتم رمزنگاری خاص پشتیبانی می‌کند. الگوریتم استخراج بیت کوین SHA-256 است. بنابراین شما می‌توانید دستگاه‌های استخراج بیت کوین چند ارز دیجیتال دیگر که روی این الگوریتم فعالیت می‌کنند را استخراج کنید.

 

 

البته توجه داشته باشید که در بیشتر دستگاه‌ها، استخراج همزمان فقط یک ارز دیجیتال ممکن است. به طور مثال شما نمی‌توانید با یک دستگاه استخراج Antminer S9 هزمان بیت کوین و ارز دیجیتال دیگری را استخراج نمایید و فقط باید یکی را انتخاب کنید.

 دستگاه‌های استخراج بیت کوین ASIC:

همانطور که گفتیم دستگاه‌های استخراج بسیار زیادی برای بیت کوین (و به تازگی برای سایر ارزهای دیجیتال) ساخته شده اند که شما می‌توانید از بخش ماینرها، جزئیات این دستگاه‌ها را مشاهده فرمایید.


آموزش ماینینگ بیت کوین ، آشنایی با دستگاه های استخراج


 

سه دستگاه‌ استخراج پرکاربرد بیت کوین:

۱- Bitmain Antminer S9 :

این دستگاه با قدرت هش ۱۴٫۰ TH/s یکی از قدرتمندترین و پرکاربردترین دستگاه های ASIC بیت کوین است. در اواخر سال ۲۰۱۶ شرکت bitmain رسما از ماینر جدید خود رونمایی کرد. این دستگاه دارای قدرت هش ۱۴ تراهش و مصرف انرژی ۱۳۷۵ وات است. antminer s9 از یک فن خنک کننده قدرت مند بهره می برد. با این وجود باید از آن در محیط های خنک استفاده کرد. دستگاه با استفاده از کابل Ethernet به شبکه متصل می‌شود. قیمت این دستگاه حدود ۵۰۰ تا ۱,۰۰۰ دلار در فروشگاه های مختلف متغیر است. به تازگی در سال ۲۰۱۸ مدل «i» این دستگاه عرضه شده است که کارآمدی بالاتری نسبت به مدل‌های قبلی خود دارد.


بیت کوین


۲- 8NanoCompat :

اکنون که در حال نگارش این مقاله هستیم، این دستگاه قدرتمندترین دستگاه استخراجی است که برای بیت کوین تولید شده و در مرحله پیش‌فروش قرار دارد. این دستگاه ۴,۰۰۰ دلاری حدود ۳۸TH/s قدرت هش دارد که توسط شرکت AsicMiner تولید شده است. میزان برق مصرفی این دستگاه ۲۳۰۰W است و از مزایای آن می‌توان به وجود فن‌های قدرتمند در جلوی دستگاه اشاره کرد. وزن ۴۰ کیلویی این ماینر کمی خریداران را به شک و تردید می‌اندازد.


بیت کوین


۳- Bitmain Antminer T9:

Antminer T9 با قدرت ۱۲٫۵ (مدل‌های قدیمی‌تر: ۱۱ و ۱۰) تراهش و مصرف انرژی ۱۵۷۶ یکی از قدرتمند ترین و البته پرمصرف ترین دستگاه های استخراج ASIC جهان است. این مدل از نظر ظاهری و سخت افزاری بسیار مشابه با مدل S9 است. قیمت آن حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ دلار در فروشگاه های مختلف متغیر است. به دلیل مصرف بالای انرژی، برق خانگی به هیچ وجه برای این دستگاه مناسب نیست.


بیت کوین


 

تجهیزات موردنیاز استخراج

علاوه بر دستگاه های ASIC استخراج، به تجهیزات جانبی دیگری در فرایند استخراج نیاز است :

منبع تغذیه یا پاور :

سخت افزارهای استخراج بیت کوین نیاز به دستگاه منبع تغذیه یا پاور قوی برای استفاده از برق دارند.

فن های خنک کننده :

سیستم های استخراج بیت کوین گرمای بسیار زیادی تولید می کنند. محیط خنک و استفاده از فن های قوی برای عملیات استخراج بسیار مهم است.

اینترنت پایدار:

استخراج به اینترنت خیلی پرسرعتی نیاز ندارد اما پایدار بودن و عدم قطعی آن مهم است. بهترین نوع اینترنت برای استخراج اینترنت Adsl است که اگر خط تلفن ثابت داشته باشید، می توانید از طریق مخابرات یا شرکت های خصوصی سرویس Adsl خود را فعال کنید. سرعت اینترنت ۲ تا ۴ مگ برای استخراج مناسب است. برای اتصال به Adsl نیاز به یک مودم دارید. یک مودم ساده و بادوام کافی است. با کابل Ethernet می توانید مودم خود را به دستگاه متصل کنید. توجه داشته باشید باید تا حد امکان قطعی و وصلی مودم را کم کنید. قطعی و وصلی اینترنت، فرایند استخراج را با مشکل مواجه می‌سازد.

پیوستن به استخرهای استخراج و شروع به کار:

پس از تهیه دستگاه و انتخاب کیف پول بیت کوین به مهمترین قسمت آموزش یعنی شروع کار می‌رسیم. برای استخراج بیت کوین یا هر ارز دیگری باید به یک استخر استخراچ بپیوندید. استخر استخراج محل مجازی است که استخراج کنندگان در آن جمع می شوند و همه برای استخراج یک بلاک تلاش می کنند. در این روش هر ماینر یا استخراج کننده بر اساس توان پردازشی خود سود می‌برد.

بدون پیوستن به استخر استخراج شانس شما برای ماین یک بلاک بسیار کم خواهد بود و فقط فارم های استخراج بزرگ به صورت مستقل کار می‌کنند. مشهورترین استخرهای استخراج بیت کوین:


 

بیت کوین


حجم استخراج در استخرهای استخراج معتبر

 

۱۰ استخر استخراج برتر بیت کوین

  1. Antpool
  2. BTC.top
  3. BTC.com
  4. Bixin
  5. BTCC
  6. F2pool
  7. ViaBTC
  8. BW Pool
  9. Bitclub
  10. Slush
مرکز این استخر در چین  و متعلق به شرکت Bitmain است.برای استفاده از این استخر استخراج باید در سایت Bimain ثبت نام کنید.۲۵ درصد از ظرفیت استخراج در Antpool انجام می شود.

شما باید یکی از استخرهای استخراج بیت کوین را انتخاب کنید وب با مراجعه به سایت رسمی آن تنظیمات مورد نیاز برای راه‌اندازی دستگاه خود را بیابید. دستگاه‌های ماینر مخصوصا مدل‌های جدید آن دارای رابط کاربری ساده هستند. راه‌اندازی دستگاه‌های استخراج ای‌سیک به مانند راه‌اندازی یک مودم adsl است و با چند کلیک انجام می‌گردد.

استخراج بیت کوین بدون دستگاه:

امکان استخراج با سیستم های خانگی وجود دارد اما اگر قصد کسب درآمد دارید آن را فراموش کنید. همچنین با اجاره کردن سرویس های ابری می توانید بدون سخت افزار استخراج را انجام دهید که البته به دلیل نوسانات بازار ارزهای دیجیتال ممکن است کمی ریسک به همراه داشته باشد.

راهنمای استخراج ابری:

در استخراج ابری، شما می توانید بخشی از سخت افزار شرکت های بزرگ را برای عملیات استخراج اجاره کنید. با این کار شما فقط به یک کامپیوتر ساده برای ارتباطات و یک کیف پول نیاز خواهید داشت.

مزایای استخراج ابری:

  • بدون نیاز به مکان
  • بدون هزینه برق اضافی
  • بدون نیاز به تجهیزات
  • مشکلات خنک کردن تجهیزات وجود ندارد
  • به تامین و تنظیم کنندگان تجهیزات نیاز نخواهید داشت

معایب استخراج ابری:

  • ریسک کلاهبرداری
  • استخراج غیرشفاف
  • هیجان کمتر (اگر شما یک عاشق کامپیوتر هستید که جمع آوری سیستم را دوست دارید!)
  • سود پایین تر – اپراتورها باید هزینه های خود را تامین کنند
  • نوسانات قیمت که ممکن است باعث کم شدن سود یا توقف فعالیت شود
  • عدم کنترل و انعطاف پذیری

انواع استخراج ابری:

به طور کلی، سه نوع استخراج از راه دور وجود دارد :

۱- استخراج میزبانی(Hosted mining):
اجاره یک دستگاه استخراج که توسط ارائه دهنده میزبانی شده است.

۲- استخراج میزبانی مجازی (Virtual hosted mining):
یک سرور خصوصی مجازی (کلی) ایجاد کرده و نرم افزار استخراج خود را نصب کنید.

۳- قدرت هش اجاره ای (Leased hashing power):
اجاره مقداری قدرت هش، بدون داشتن یک کامپیوتر فیزیکی یا مجازی شخصی و اختصاصی. (این روش محبوب ترین روش استخراج ابری است.)

آموزش نصب سیستم بیت کویین :

1.کامیپوتر یا لب تاب شخصی :

شما برای راخ اندازی یک بیت کوین شخصی نیاز به یک کامپیوتر قدیمی یا یک لب تاب دارید نیاز ما را بر آورده می کند. همچنین می توانید یک ویرچال ماشین روی دستگاه خود نصب کنید. برای نرم افزار ویرچال ماشین می توانید از VMWare یا Oracle Virtual Box استفاده کنید.
کامپیوتری  که شما خود شخصا بر روی آن سیستم عامل ریخته اید و مطمئن هستید که هیچ کس نرم افزار مخفی بر روی آن نصب نکرده است و سپس بر روی آن آنتی ویروسی که کاملا به روز است نصب کنید، در حال حاضر آنتی ویروس AVG Free کاملا برای این منظور مناسب است و همیشه مطمئن شوید که این کامپیوتر بی دلیل به اینترنت وصل نشود و فایروال آن فعال باشد و آنتی ویروس آن دایما به روز باشد.

2- نصب نرم افزار کیف پول بیت کوین:
نرم افزار های زیادی به صورت متن باز برای استفاده از کیف پول بیت کوین هست، مثل Bitcoin Core و Electrum
در ویدیو زیر آموزش نصب نرم افزار بیت کویین قرار داده ایم:



 

3- استفاده از کیف پول خودتان:
حالا به راحتی با نرم افزار  می توانید هر تعداد بخواهید کیف پول بیت کوین بسازید و با آن حواله های بیت کوین را مستقل از سایت بلاک چین یا هر سایت دیگری ارسال و دریافت کنید و به هیچ شخص دیگری هم برای نگهداری بیت کوین خودتان وابسته نیستید.
فقط دقت کنید کامپیوتر تمیز خود را از شبکه قطع و خاموش نگه دارید به این روش Cold Storage می گویند، یعنی شما کلید های خود را در مدیایی که خاموش و سرد است و از شبکه قطع است نگهداری می کنید، و اگر به همه فرامین این دستور العمل از ابتدا تا کنون درست عمل کرده باشید به این صورت هیچ هکری نمی تواند بیت کوین شما را برباید.
فقط وقتی قصد ارسال بیت کوین را دارید کامپیوتر خود را روشن می کنید، و به شبکه وصل می کنیدالبته در زمانهایی که کامپیوتر تمیز خود را روشن و به شبکه وصل می کنید کمی هم به آنتی ویروس فرصت دهید تا به روز شود.

4- از کلید کلیه آدرس های خود کپی پشتیبان بگیرید. و در محل امنی حفظ کنید.
برای اینکه خیالتان راحت باشد از کلید کلیه آدرسهای خود یک کپی پشتیبان بگیرید و در محل امنی حفظ کنید. برای این منظور می توانید اطلاعات بک آپ کلید را روی یک فلش یا سی دی که فقط و فقط به کامپیوتر تمیز شما متصل شده باشند بریزید و یا حتی روی کاغذ(به صورت کدهای مربعی QRCode) پرینت کنید و در هر جای امنی که مطمئن هستید نگه دارید.
به این صورت حتی اگر کامپیوتر امن شما از بین برود یا دزدیده شود، شما دسترسی به بیت کوین خود دارید و می توانید مثلا در شرایط فوق العاده آن را بلافاصله به حساب دیگری جابجا کنید.

تجهیزات مورد نیاز نصب یک بیت کویین:

1.کارت گرافیک:

کارت گرافیک (به انگلیسی: graphics card) (با نام‌های کارت ویدئو، کارت نمایشگر، آداپتور نمایشگر، آداپتور گرافیک و برد گرافیک شناخته می‌شود) یک کارت توسعه است که تصاویر خروجی را برای نمایشگر تولید می‌کند. اکثر کارت‌های گرافیک، توابع مختلفی مانند شتاب دهندهٔ رندر صحنه‌های سه‌بعدی و دوبعدی، رمز گشایی کردن MPEG-2/MPEG-4، خروجی تلویزیون یا قابلیت اتصال چند مانیتور را ارائه می‌کنند.

اکثر کارت‌های گرافیک به نمایش ساده صفحه نمایش محدود نمی‌شوند. پردازنده گرافیکی مجتمع (GPU) که هسته کارت گرافیک است، می‌تواند پردازش‌های اضافی را نیز انجام دهد، تا بار محاسباتی اضافه را از پردازنده مرکزی رایانه (CPU) حذف کند. به عنوان مثال، در ابتدا شرکت‌های Nvidia و (AMD (ATi که کارت‌های گرافیکی را تولید می‌کنند، محاسبات نرم‌افزاری OpenGL و DirectX را بر روی سطح سخت‌افزاری کارت گرافیک ارائه می‌دهند تا از میزان اطلاعات پردازشی توسط CPU بکاهند. در اواخر سال‌های ۲۰۱۰ نیز، تمایل به استفاده از قابلیت‌های محاسباتی پردازنده گرافیکی (GPU) برای حل وظایف غیر گرافیکی به وجود آمد.

معمولا کارت گرافیک به شکل یک صفحه مدار چاپی (کارت توسعه) ساخته شده‌است و به شکاف‌های توسعه(AGP، PCI Express) متصل می‌شوند. بعضی از آنها با استفاده از محفظه‌های اختصاصی ساخته شده‌اند که از طریق کابل به کامپیوتر متصل می‌شوند.


بیت کوین


 

2.رایزر کارت گرافیک:

تبدیل ۱ پورت PCI-E 1X به ۴ پورت PCI-E 16X (رایزر گرافیک):

رایزر گرافیک یا همان تبدیل ۱ پورت PCI-E 1X به ۴ پورت PCI-E 16X برای اتصال ۴ کارت گرافیک بر روی یک مادربورد استفاده میگردد. رایزر گرافیک توسط پورت PCI-E بر روی اسلت ۱X مادربورد قرار گرفته و ۴ خروجی اسلت PCI-E ۱۶X را میدهد.منبع تغذیه تبدیل ۱به۴ رایزر گرافیک کابل USB 3.0 میباشد. هدف از استفاده از رایزر  گرافیک کاهش دمای کارت گرافیک میباشد که بوسیله تبدیل ۱ پورت PCI-E 1X به ۴ پورت PCI-E 16X میتوان ۴ گرافیک ۱۶X را متصل نمود.



تبدیل PCIE 1X به PCIE 16X با رابط کابل USB3.0 ورژن ۰۰۸ : 

رایزر یا تبدیل PCIE 1X به PCIE 16X با رابط کابل USB3.0  دستگاهی است که کارت گرافیک را به بیرون کیس منتقل مینماید و باعث کاهش دما تا ۳۰ درجه خواهد شد.این تبدیل قابل استفاده برای اسلت های ۱x و ۴x و ۸x و ۱۶x میباشد. رایزر معرفی شده دارای کابل ۶۰ سانتی متری از نوع USB 3.0  با برق مولکس IDE و سوکت  برق SATA و سوکت برق ۶ پین  میباشد و از نوع جدید ترین ورژن ۰۰۸ با برد سفید رنگ است . ورژن های قدیمی این محصول با برد قرمز رنگ ۰۰۲ و ۰۰۳ و ۰۰۶ و ۰۰۷ نیز میباشد.

تفاوت عمده رایزر ۰۰۸ با رایزر های قدیمی در تنوع تعداد سوکت های برق IDE و SATA و  ۶ پین میباشد که سازگاری با انواع کارت گرافیک ها را اعلام میدارد. همچنین رایزر ۰۰۸ دارای  IC و فیوز اضافه برای پایداری سیکل انتقال برق و محافظت در برابر آسیب به گرافیک را دارد.



 

تبدیل PCIE 1X به PCIE 16X با رابط کابل USB3.0 ورژن ۰۰۹:

رایزر یا تبدیل PCIE 1X به PCIE 16X با رابط کابل USB3.0  دستگاهی است که کارت گرافیک را به بیرون کیس منتقل مینماید و باعث کاهش دما تا ۳۰ درجه خواهد شد.این تبدیل قابل استفاده برای اسلت های ۱x و ۴x و ۸xو ۱۶x  میباشد. رایزر معرفی شده دارای کابل ۶۰ سانتی متری از نوع USB 3.0  با برق مولکس IDE و سوکت برق SATA و سوکت برق ۶ پین  میباشد و از نوع جدید ترین ورژن ۰۰۹ با برد سفید رنگ است . ورژن های قدیمی این محصول با برد قرمز رنگ ۰۰۲ و ۰۰۳ و ۰۰۶ و ۰۰۷ نیز میباشد.

تفاوت عمده رایزر ۰۰۹ با رایزر های قدیمی در تنوع تعداد سوکت های برق IDE و SATA و  ۶ پین میباشد که سازگاری با انواع کارت گرافیک ها را اعلام میدارد. همچنین رایزر ۰۰۹ دارای  IC و فیوز اضافه برای پایداری سیکل انتقال برق و محافظت در برابر آسیب به گرافیک را دارد.



 

تبدیل پورت M2 NGFF مادربورد به USB 3.0:

بوسیله این تبدیل M2 به USB 3.0  میتوانید به صورت مستقیم کابل رایزر کارت گرافیک از نوع ۱X به ۱۶X را به پورت USB3.0متصل نمایید.

تبدیل پورت M2 NGFF مادربورد به اسلات PCI-E 4X:

به هنگام اسمبل و بستن کارت های متعدد در سیستم گاهی به مرحله ای میرسیم که جایی برای قرار دادن کارت های توسعه دیگر نمانده . و  دیگر پورت PCI-E نداریم که کارت های خود را درون ان قرار دهیم. بوسیله تبدیل M2 به PCI-E میتوانید یک پورت PCI-E اضافه کرد.

به طور مثال برای استفاده از کارت های گرافیک در سیستم های مورد استفاده برای ماینینگ از این مبدل می توان استفاده کرد و بدون استفاده از تجهیزات سیستم دیگر مانند سی پی یو و مادربرد و پاور و … می توان ۲ گرافیک دیگر اضافه کرد برای این کار می توان رایزرهای گرافیک ۱x به ۱۶x را به این مبدل متصل کرد.



اصل ایت تجهیزات را از فروشگاه دیجیکو خرید نمایید.


1 دیدگاه

  1. چگونه میشود این تجهیزات را با نصب انجام داد

    فرزاد تفصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *